ارایه کپی مدارک برای استعلام های بین دستگاهی دیگر لازم نیست

آیین نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی موضوع تبصره «۱» بند «ث» ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در جلسه شنبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس جمهوری تصویب شد.
 
 بر اساس این مصوبه، از این پس هر گونه استعلام و مبادله اطلاعات بین دستگاهی به شکل الکترونیکی انجام شده و لزومی برای ارائه کپی مدارک موضوع این مبادلات به ارباب رجوع وجود ندارد. طبق این آیین نامه، کلیه اطلاعات شناسایی و خدمات، استعلامات، اسناد مورد تبادل، اقلام اطلاعاتی و سامانه های اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای بین دستگاهی توسط سازمان اداری-استخدامی کشور با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات احصا و به تایید کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی می رسد.
همچنین تمام دستگاه های اجرایی با اولویت دستگاه های اجرایی متولی داده و پایگاه های اطلاعاتی پایه، موظفند به نحوی وظایف خود در این آیین نامه را اجرا نمایند که حداکثر در مدت یک سال از تاریخ ابلاغ آیین نامه، کلیه استعلامات مکتوب بین دستگاه های اجرایی حذف شود. پس از این مدت، درخواست و پاسخ به استعلام به شکل مکتوب، ممنوع است و تبادل اطلاعات و استعلام صرفا از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام می شود.
با آغاز فعالیت نظام تبادل اطلاعات کشور، تبادل و استعلامات موضوع این آیین نامه، صرفا از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) انجام خواهد شد و هر گونه ارائه خدمات دستگاه های اجرایی خارج از چارچوب مندرج در شناسنامه های فنی تایید شده فاقد اعتبار خواهد بود.