اپل گام نخست را برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال برداشت

به نظر می‌رسد شرکت اپل به زودی، نخستین گا‌م‌های خود را به‌سمت همراهی با دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال بردارد. به نقل از نشریه فوربز، این شرکت به تازگی در رونمایی از سیستم عامل جدید خود یعنی iOS۱۳ اعلام کرد که این سیستم‌عامل یک قابلیت جدید به نام «کریپتوگرافیک» (Cryptographic) دارد که جعبه ابزار ویژه توسعه‌دهندگان است.
 
اپل نخستین گام خود به دنیای ارزهای دیجیتال را با احتیاط هر چه تمام‌ برداشته است و سعی کرده از واژه «ارز دیجیتال» یا «بلاک چین» استفاده نکند. این در حالی است که فیس‌بوک، سامسونگ و سایر شرکت‌های بزرگ بارگذاری پرونده‌هاحوزه فناوری هم مدتی است دست به کار شده‌اند و محصولات و خدماتی را با محوریت فناوری ارزهای دیجیتال طراحی و عرضه می‌کنند.
 
قیمت بیت کوین طی چند هفته اخیر نوسانات شدیدی داشته است. با توجه به تجربه ناخوشایند افت شدید قیمت بیت کوین در گذشته، سرمایه‌گذاران با تردید به روند قیمت این ارز دیجیتال می‌نگرند. بااین‌حال، قیمت بیت کوین از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از دو برابر شده است.
 
بروزرسانی سیستم عامل iOS 13 اولین حرکت اپل به سمت ارزهای دیجیتال است
 
بسیاری از فعالان در بازار ارزهای دیجیتال امیدوارند که موج جدید علاقه به بیت کوین و ارزهای دیجیتال که از سوی شرکت‌های بزرگ حاضر در سیلیکون ولی صورت گرفته، بتواند قیمت آن را دوباره به اوج قیمت اواخر سال ۲۰۱۷ یعنی ۲۰ هزار دلار برساند.
 
افزایش قیمت اخیر بیت کوین سبب ایجاد علاقه دوباره سرمایه‌گذاران به این بازار شده است. این در حالی بود که افت ناگهانی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸ سبب شد از میزان توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا (از اپل گرفته تا توییتر) به آن کاسته شود.
 
اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان از گنجاندن کریپتوکیت (CryptoKit) در آیفون خبر داد. به‌این‌ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند فعالیت‌هایی نظیر ایجاد کلید، تبادل آن و نیز رمزگذاری را بر روی اپلیکیشن‌های آیفون انجام دهند. گفتنی است کریپتوکیت جایگزین فریم‌ورک قبلی یعنی کامن‌کریپتو (CommonCrypto) شده است.
 
الخاندرو ماچادو، هم‌بنیان‌گذار برنامه اپن مانی، گفت: توسعه‌دهندگان برای اولین بار می‌توانند از این ابزار برای مدیریت کلیدهای کاربر در آیفون استفاده کنند و در نتیجه، به سطح بالایی از امنیت که مشابه کیف‌های پول سخت‌افزاری است دست یابند.
 
او تأکید دارد که این فریم‌ورک می‌تواند دستاوردهای ارزنده‌ای برای توسعه‌دهندگان به همراه داشته باشد.
 
اپل در گذشته دید مثبتی به اپلیکیشن‌های مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نداشت و حتی اپلیکیشن صرافی کوین‌بیس و نیز ده‌ها اپلیکیشن دیگر را از اپ‌استور حذف کرد.
 
اپل که همواره تعریف جدیدی از تکنولوژی ارائه داده، به راحتی کاربر همواره به عنوان یک اولویت نگریسته است. حرکت این شرکت به سمت ارزهای دیجیتال می‌تواند مفاهیم سخت و پیچیده ارزهای دیجیتال را با رابط کاربری بهبود یافته‌ای در اختیار طیف وسیعی از کاربران قرار دهد.
 
البته برخی کارشناسان خیلی زود به خبر عرضه این فریم‌ورک جدید واکنش نشان دادند و اعلام کردند که این فریم‌ورک چیز چندان با اهمیتی نیست. رونالد مناک، توسعه‌دهنده بلاک چین، در توییتر نوشت:
 
اپل پیش از این نیز یک فریم‌ورک رمزنگاری به نام کامن‌کریپتو داشت و بسیاری از قابلیت‌های کریپتوکیت در آن موجود بود. کریپتوکیت خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان سویفت است، اما برای فعالان جامعه اتریوم اهمیت چندانی ندارد.
 
در همین حال، یکی از بزرگ‌ترین رقبای آیفون یعنی سامسونگ گلکسی، در سال جاری از آخرین مدل این گوشی که شامل یک کیف پول ارز دیجیتال است رونمایی کرد.