بررسی کارکرد داخلی حافظه کوتاه‌مدت با هوش مصنوعی

محققان دانشگاه شیکاگو با استفاده از هوش مصنوعی دریافتند حافظه کاری کوتاه مدت بسته به میزان پیچیدگی وظایف خود، شبکه‌های نورونی را به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهد.
 
به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات از تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای آموزش نحوه حل وظایف رفتاری پیچیده که مستلزم ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه‌مدت هستند، به شبکه‌های عصبی کامپیوتری استفاده شد. این شبکه‌های هوشمند بر اساس ساختار بیولوژیکی مغز طراحی و ساخته شدند و نشان دادند کارکرد حافظه موقت دارای دو فرآیند مجزا است. در یکی از این فرآیندها که به عنوان فرآیند خاموش شناخته می‌شود، مغز بدون انجام فعالیت‌های نورونی مستمر، اطلاعات را ذخیره می‌کند. اما در فرآیند دوم مدارهای نورونی به طور مستمر فعالیت می‌کنند.
به گفته محققان این تحقیقات اهمیت استفاده از هوش مصنوعی را در مطالعه نورون‌ها نشان می‌دهد، زیرا ارزیابی فعالیت نورون‌ها در فرآیند خاموش حافظه کوتاه‌مدت در مغز موجودات زنده غیرممکن است.
هر دو نوع فرآیند در حافظه کوتاه‌مدت بین چند ثانیه تا چند دقیقه باقی می‌مانند. البته ممکن است برخی از اطلاعات حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت منتقل شود، اما بخش عمده این اطلاعات در طول زمان از حافظه پاک می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.