برگزاری پنل صنعتی تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی با صاحبان صنعت

 
سومین پنل تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی با موضوع صنعتی و با حضور نمایندگانی از حوزه صنعت و اقتصاد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
 دکتر سارا توفیقی در سومین پنل تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی کاربردپذیر در حوزه فاوا که صبح امروز (سه شنبه ۱۲ شهریورماه) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، در خصوص مجموعه جلسات پیرامون این فناوری اظهار کرد: خروجی حاصل از پژوهش پیرامون فناوری کوانتومی و ملزومات تدوین نقشه راه آن، در سه پنل و با حضور صاحبان و محققان این حوزه که به ترتیب شامل دانشگاهیان و نخبگان حوزه کوانتوم، نمایندگان حاکمیتی و تیم اجرایی دولت در سازمان های مختلف و صاحبان صنعت بودند، برگزار شد.
 
مجری پروژه سمینار پروتکل‌های ارتباطات و رمزنگاری کوانتومی ادامه داد: یکی از اقداماتی که تیم پروژه فناوری کوانتومی پژوهشگاه انجام داد، بررسی ذینفعان این فناوری در تمام کشور بود و نتیجه آن، با عنوان پنل صنعتی، به بررسی و روشن شدن نقش فناوری کوانتومی و اقداماتی که آنها تا کنون پیرامون این فناوری انجام داده اند، برگزار شد.
 
توفیقی با اشاره به نمایندگان ذینفع در فناوری کوانتومی گفت: در این پنل شاهد حضور نمایندگانی از سازمان توسعه و زیرساخت مخابرات، سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی، پست بانک، شرکت صاایران، اداره طرح و توسعه سیستم های رایانه ای کشور، مرکز توسعه تجارت ایران، مرکز مطالعات راهبردی، پژوهشگاه یزد، شرکت ارتباطات سیار، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول و برخی از بانک ها از جمله بانک پاسارگاد بودیم و نقطه نظرات آنها را شنیدیم.
 
وی تشریح کرد: همچنین در این پنل سوالات مختلفی پیرامون فعالیت های انجام شده در حوزه فناوری کوانتومی، ضرورت و اهمیت توسعه این فناوری در صنعت و اقدامات و حمایت های قابل اجرا در راستای توسعه این فناوری مطرح و بررسی شد.
 
وی تاکید کرد: در این پنل به صورت کاربردی برای هر مجموعه و فعال صنعتی، به تفکیک توضیح داده شد که فناوری کوانتومی چه کمکی برای توسعه خدمات آنها خواهد کرد؛ به عنوان مثال گفته شد که بانک ها به وسیله رایانش کوانتومی می توانند در پیش بینی های بورس و از طریق ارتباطات کوانتومی، امنیت موردنظر را تامین کنند.
 
بر اساس این گزارش، پیش از این دو پنل تخصصی جهت نقش سازمان های اجرایی و دولتی در فناوری کوانتومی و همچنین بررسی کیفیت تحقیقات و تعامل با دانشگاهیان و افراد صاحب نظر برگزار شد و پنل صنعتی، آخرین پنل مربوط به ارائه گزارشی از تحقیقات پژوهشگاه ICT بود.