تراشه A15 Bionic اپل بر پایه فرآیند اختصاصی N5P کمپانی TSMC تولید خواهد شد

اگرچه تا زمان عرضه آی‌فون 13 اپل هنوز زمان زیادی باقی‌مانده است؛ اما انتشار نخستین جزئیات در خصوص این هندست از مدتی پیش آغاز شده است. اخیرا وبسایت China Times برخی جزئیات مربوط به تراشه A15 Bionic را منتشر کرده است. توان پردازشی مدل‌های سال 2021 آی‌فون احتمالا از طریق این تراشه تامین خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد که اپل پیش‌تر کار بر روی تراشه A15 را آغاز کرده و بر اساس برخی گزارشات تولید انبوه این تراشه در 3 ماهه سوم سال 2021 کلید خواهد خورد. همچنین برخی گزارشات نشان می‌دهند که این تراشه با استفاده از فرآیند N5P کمپانی تایوانی سازنده نیمه‌هادی موسوم به TSMC تولید خواهد شد.

استفاده از فناوری N5P در مقایسه با N5 افزایش 5 درصدی سرعت یا کاهش 10 درصدی میزان مصرف انرژی را در پی خواهد داشت

تراشه A14 Bionic به‌کارگیری شده در گوشی‌های سری آی‌فون 12 بر پایه نخستین نسل از فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC موسوم به N5 تولید شدند. فناوری N5 در مقایسه با فرآیند 7 نانومتری FinFET (موسوم به N7) تقریبا 15 درصد کارآیی بهتری داشته یا میزان بهره‌وری باتری آن حدودا 30 درصد افزایش یافته است.

فرآیند N5P بر پایه فناوری 5 نانومتری فعلی طراحی شده است. بر اساس اعلام TSMC این فناوری در مقایسه با فرآیند 7 نانومتری حدودا 20 درصد سریع‌تر بوده یا میزان مصرف انرژی را 40 درصد کاهش خواهد داد.

همچنین گزارش اخیر ادعا می‌کند که فرآیند 5 نانومتری فعلی TSMC برای تولید تراشه‌های A14X و A14T شرکت اپل نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراشه A14X در مدل‌های آینده آی‌پد پرو یا مک‌بوک اپل به‌کار گرفته خواهند شد؛ در حالی‌که پردازنده A14T برای کامپیوترهای iMac تولید می‌شود. ظاهرا مدل‌های جانشین این پردازنده‌ها با استفاده از فرآیند N5P تولید خواهند شد.

امتیازات بنچمارک نشان می‌دهند که تراشه A14 Bionic در مقایسه با چیپست A13 Bionic پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه نموده است. تراشه A13 در گوشی‌های سری آی‌فون 11 به‌کار گرفته شده و بر پایه فرآیند 7 نانومتری نسل دوم TSMC موسوم به N7P تولید شده است. در واقع یکی از گزارشات اخیرا مخابره شده ادعا می‌کند که اپل به منظور پیشگیری از مشکلات مربوط به افزایش بیش از اندازه دما اقدام به کاهش فرکانس پردازنده تراشه A14 در سری آی‌فون 12 نموده است.

خبر به‌کارگیری مودم 5G اسنپ‌دراگون X60 شرکت کوالکام در آی‌فون 13 تقریبا موردتائید قرار گرفته است. بعلاوه این هندست یقینا مجهز به یک نمایشگر 120 هرتزی خواهد بود.

نوشته تراشه A15 Bionic اپل بر پایه فرآیند اختصاصی N5P کمپانی TSMC تولید خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.