صبور باشید؛ ما در دوران گذار تکنولوژیک به سر می‌بریم!

دوران گذار تکنولوژیک تصویر ۲

مطمئن هستم بعد از خواندن تیتر بالا حتما از خودتان پرسیده‌اید که دوران گذار تکنولوژیک اصلا یعنی چه؟ این بر هیچ‌کس پوشیده و پنهان نیست که هدف اصلی تکنولوژی این است که زندگی را برای انسان‌ها ساده‌تر کند. بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در دنیا هر روز در حال ابداع ابزارهای پیشرفته‌تری هستند تا در نهایت به پیش‌برد اهداف بشر کمک کنند. مقصود اصلی از خلق و گسترش محصولاتی مثل اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها و اسمارت واچ‌ها، افزایش کیفیت زندگی ما بوده. در کنار این محصولات، نرم‌افزارهایی که بر بستر دیوایس‌ها پدید آمده‌اند نیز چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم روی کیفیت زندگی ما تاثیر گذاشته‌اند. حالا آنچه جالب شده است، رفتار ما انسان‌ها با این فناوری‌ها است.

راه دور نرویم، در همین ایران خودمان بین مردم در حال حاضر تصورات متفاوتی از محصولات الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزارها و سرویس‌های اینترنتی وجود دارد. اکثر این تصورات اشتباه بوده و معدودی هم چارچوب صحیحی دارند. این اختلاف دیدگاه‌ها و نگرش‌های متفاوت نسبت به کاربرد فناوری، مسلما برخاسته از تفاوت نسل‌های انسانی است؛ تفاوتی که گاها موقعیت‌های مضحکی را به وجود می‌آورد.

برای درک بهتر این شکاف نگرش‌ها، کافی است چرخی در مراکز خریدی مثل مرکز کامپیوتر پایتخت یا بازار موبایل ایران بزنید. اگر به نحوه انتخاب خریدارن محصولات الکترونیک مصرفی در این مراکز توجه کنید متوجه می‌شوید که اکثر افراد در محصول دلخواه خود به دنبال ویژگی‌هایی هستند که از نظر کاربران دیگر نقاط جهان در مرتبه دهم یا شاید بیستم اهمیت قرار دارد.

به عنوان مثال، خریداران بدون توجه به قطعات داخل اسمارت فون‌ها و مواردی مثل حجم باتری در مقایسه با اندازه صفحه نمایش، بنچ‌مارک پردازنده دیوایس، نوع پنل صفحه نمایش، قدرت پردازش گرافیکی، مقدار رم و میزان روزنه دوربین و… بیش از هر چیز به برند دیوایس و ظاهر آن توجه می‌کند. گرچه برند و ظاهر مهم است، اما خیلی از اوقات یک اسمارت فون نه چندان زیبا می‌تواند قدرت و کارایی بیشتری نسبت به یک اسمارت فون صرفا زیبا داشته باشد.

البته این موضوع گاهی جزئی‌تر هم می‌شود. چه بسیار خریدارانی که به بهانه نصب نرم‌افزار و بازی، نام کاربری و گذرواژه حساب کاربری‌شان را در اختیار فرد فروشنده قرار می‌دهند. گذشته از اینکه روند ساختن اپل آی‌دی یا نصب اپلیکیشن از طریق گوگل پلی استور کار خیلی ساده‌ای است و نیازی به هزینه کردن اضافی نیست، امنیت کاربران آن هم جلوی چشمان‌شان و با اجازه خودشان با این ترفند زیر سوال می‌رود.

بگذریم که به خاطر عدم آگاهی صحیح کاربران، در مراحل نصب و استفاده از نرم‌افزارهای موبایل هم اشتباهات واضحی هر روز تکرار می‌شود. به عنوان نمونه، بعضی‌ها بدون توجه به مرجع اپلیکیشن‌ها، هر نرم‌افزاری را از هر استوری دانلود و نصب می‌کنند. این در حالی است که تنها مرجع معتبر برای دانلود اپلیکیشن در سیستم عامل iOS اپ استور و در اندروید گوگل پلی استور است. گوگل و اپل هر دو تمام مدت سعی می‌کنند با اسکن اپ‌های اپ استورهای خود، بدافزارها را از دسترس کاربران دور نگه دارند و محل امنی برای دریافت اپلیکیشن فراهم کنند. اما کاربران ایرانی با نصب اپلیکیشن از استورهای متفرقه یا حتی از وب‌سایت‌ها و از طریق مرورگر موبایل، امنیت اطلاعات موجود در دیوایس خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

نتیجه این تصورات اشتباه چنین می‌شود که برخی‌ها چند میلیون تومان پول اسمارت فون می‌دهند تا از آن فقط به عنوان کنسول بازی دستی استفاده کنند یا اینکه صرفا از طریق آن با دیگران چت کنند. این در حالی است که از دیگر امکانات دیوایسی که در دست‌شان دارند یا استفاده نمی‌کنند یا کلا اطلاعی از وجودشان ندارند.

حال آنکه یک کاربر مدرن و مطلع از نحوه صحیح استفاده از گجت‌ها و ابزارهای تکنولوژیک، به غیر از چت کردن و بازی کردن بهره برداری‌های بیشتری هم می‌کنند. مثلا هر روز صبح قبل از اینکه از خانه بیرون بروند دمای هوا را چک می‌کنند تا بدانند دقیقا چه لباسی بپوشند بهتر است یا مسیر راه خود را با نقشه بررسی می‌کنند تا بهترین و خلوت‌ترین راه را انتخاب کنند. اگر بخواهند کالایی خریداری کنند، قبل از خرید در اینترنت جست‌وجو می‌کنند تا نظر کسانی که قبلا آن کلا را خریده‌اند جویا شوند و بدانند آیا آن کالا به دردشان می‌خورد یا نه یا اینکه کجا با قیمت مناسب‌تری آن کالا را عرضه می‌کند. قرار ملاقات‌های خودشان را در تقویم دیوایس خود ثبت می‌کنند تا رویدادی را فراموش نکنند. کارهای روزانه‌شان را در یک اپ to-do لیست یادداشت می‌کنند تا چیزی از قلم نیافتد. بر همین اساس هم یک کاربر آگاه همیشه سعی می‌کند به اینترنت متصل باشد و به طور مرتب تمامی اطلاعات مورد نیاز خودش را با دیوایس‌ها و گجت‌هایش تحت نظر داشته باشد.

روی همین حساب، برخی دیگر که حواس‌شان به این کارکردهای گجت خودشان نیست، گاهی متعجب می‌شوند که چطور ممکن است بعضی از نزدیکان و دوستان‌شان همیشه دیوایس به دست باشند و مدام به اینترنت متصل باشند. اگر شما هم جزو گروه کاربران آگاه و مدرن باشید از شنیدن جملاتی مثل “چقدر با گوشی‌ات بازی می‌کنی؟” یا “دو دقیقه دست از سر آن ماسماسک بردار” و جملاتی از این قبیل دیگر نباید متعجب شوید چون دیگر باید به آن عادت کرده باشید. متاسفانه پاسخ دادن به این سوالات هم معمولا راه به جایی نمی‌برد.

بنابراین تنها راه حل ممکن این است که صبوری کنید. نسل کنونی در یک دوران گذار تکنولوژیک به سر می‌برد. ما نسلی هستیم که این دانش و کارایی‌های تکنولوژیک را باید به نسل بعدی خود منتقل کنیم و مسلما نسل بعد از نسل ما هم باهوش‌تر خواهد بود و این کاملا طبیعی است. پس تا آن زمان خودتان را سرزنش نکنید و تا حد امکان سعی کنید اطرافیان خود را با کارکردهای بهتر و مفیدتر تکنولوژی و گجت‌ها آشنا کنید.

نوشته صبور باشید؛ ما در دوران گذار تکنولوژیک به سر می‌بریم! اولین بار در پدیدار شد.