وزیر ارتباطات تاکید کرد: تمرکززدایی از امکانات انحصاری در پایتخت با ایجاد مرکز داده تبریز

 
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افتتاح بزرگترین مرکز داده شمالغرب و غرب کشور در تبریز سبب تمرکززدایی از امکانات ارتباطی در پایتخت می‌شود.
 
محمد جواد آذری جهرمی قبل از ظهر یکشنبه در تماس ویدیوکنفرانسی با آئین افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمالغرب کشور در تبریز اظهار داشت: ایستگاه اول پروژه‌های مهم این وزارت در سال جاری مربوط به توسعه ارتباطات روستایی برای حدود هزار و ۵۰۰ روستا به منظور ایجاد عدالت ارتباطی بوده است.
 
وی ادامه داد: در گام دوم، مرکز داده شماره یک به منظور ایجاد بستر حمایتی از کسب و کارهای مؤثر در این فضا ایجاد شد.
 
آذری جهرمی افزود: در حوزه بسط عدالت ارتباطی و با توجه به شیوع کرونا و تاکید برای ارتباطات روستاها و مراکز دوردست، پروژه ارتباطاتی بیش از هزار روستای سراسر کشور در دو هفته گذشته اجرایی شد.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به چهارمین ایستگاه توسعه ارتباطی سال جاری گفت: امروز شاهد ایجاد مرکز داده شماره دو که بزرگترین مرکز داده شمال و شمالغرب کشور در شهر تبریز هستیم که با تمرکز زدایی از وجود تجهیزات و زیرساخت‌ها در تهران، کیفیت ارتباطات را برای استان‌های شمالغرب بهتر کرده و سبب ایجاد تسهیلات برای کسب و کارهای مربوطه و کاهش هزینه‌ها و پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد.
 
وی با اشاره به تاکید دستور رهبر مقام معظم رهبری برای تکمیل زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعاتی گفت: این امر مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته و البته تخصیص اعتبارات در این راستا انجام شده است.
 
آذری جهرمی حمایت از پیام رسان ها و موتور جستجوهای ایرانی را از حوزه‌های مهم زیرساخت اطلاعاتی دانست و گفت: با وجود تنگناهای اقتصادی، سرمایه گذاری خوبی در این راستا شده و از مرداد ماه شاهد ورود این زیرساخت‌ها به فضای ارتباطی خواهیم بود.
 
وی همچنین بر ایجاد زیرساخت‌های لازم از سوی اپراتورهای همراه برای دسترسی بهتر دانش آموزان و دانشجویان برای آموزش در بستر فضای مجازی تاکید کرد.
 
وزیر ارتباطات همچنین از گزارش پلیس فتا در خصوص کاهش میزان جرایم سایبری با ایجاد رمزهای پویا خبر داده و جلوگیری از جرایم سایبری را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم دانست.