وزیر ارتباطات خبر داد: اعطای پروانه اپراتوری به شهرداری تهران/ تشکیل کمیسیون سلامت دیجیتال

 
جهر.jpg
وزیر ارتباطات و فتاوری اطلاعات از امضای تفاهم‌نامه با وزیر بهداشت به منظور تشکیل کمیسیون سلامت دیحیتال به منظور سیاست‌گذاري در اين حوزه خبر داد.
محمدجواد آذري جهرمي صبح امروز در بازديد از ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء با اعلام اين خبر گفت: در حوزه سلامت الكترونيك كارها خوب پيش رفته اما در حوزه سلامت ديجيتال خوب پیش نرفتیم و اجازه ورود تستارتاپ‌ها را نمی‌دادند.
او افزود: با امضاي تفاهم‌نامه‌اي با سعيد نمكي، وزيربهداشت مقرر شده نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور با ریاست وزیر بهداشت، عضویت نهادهاي مرتبط و نمايندگان بخش خصوصی مشابه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شکل بگیرد که اقدامی در راستای سیاست‌گذاری حوزه سلامت ديجيتال است
به گفته جهرمي، باید کاربردها در داخل کشور به کسب و کار تبدیل شوند و کسب و کارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. در همين راستا، شرکت‌های متعددی در حوزه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا کار کرده‌ند.
او گفت: اينترنت اشيا سه سال پيش در حد ایده بود و امروز به کسب و کار تبدیل شده و در مسیر رشد هستند. مرحله بعد سیاست‌گذاری است و برای اینکه به کاربردهای اتقتصاد دیجیتال تبدیل شوند، چند حوزه را هدف‌گذاری کردیم.
او افزود در همين زمينه، مديريت شهر هوشمند در تهران، مشهد و كيش به خوبي پيش رفته است اما در حوزه کشاورزی به رغم تفاهم‌نامه‌ای كه دو سال پيش با وزیر کشاورزی براي بکارگیری فناوری اطلاعات امضا کردیم، خوب پیش نرفته و به رغم اجرای پایلوت جزو سیاست‌ها و برنامه‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نبوده است.
وزير ارتباطات با  اشاره به تفاهم‌نامه‌اي در حوزه نيرو براي راه‌اندازي ميترينگ ديجيتال نيز گفت: میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و به همین دلیل هم وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در اندازه‌گیری‌های ديجيتال اجرایی کند. البته جزو برنامه‌های آنها هست اما عملیاتی نشده است.
او درخصوص توسعه فناوري 5G در كشور نيز گفت: ما نمی‌توانیم تلاش‌های شرکت مخابرات ایران در توسعه ارتباطات در کشور را نادیده بگیریم. ممکن است به خصوصی‌سازی ایراداتی وارد باشد اما ناقض تلاش‌های آن نیست.
جهرمي افزود: اينكه هر جایی مخابرات حرکت کند، فناوری توسعه می‌یابد و هر جا کاری نکند، توسعه متوقف مي‌شود، به معني انحصار ذاتي آن است.
به گفته وزير ارتباطات، همگرايي خدمات ارتباطي ثابت و موبايل مسير سرمايه‌گذاري آينده است و تصميمي است كه بايد بگيرد. البته در برنامه استراتژي شركت مخابرات ايران هم اين موضوع تصويب شده اما هنوز اجرايي نشده است و نمي‌توانيم تعرفه‌ها را به مردم تحميل كنيم.
او تصريح كرد: ایجاد یک شبکه شبیه شبكه مخابرات و رفع انحصار آن کار ساده‌ای نیست اما نشدنی هم نیست. یکی از راه‌ها میدان دادن به 5G FWA است که به آن فکر می‌کنیم و بر همین اساس هم حرکت می‌کنیم.
جهرمي افزود: در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی در پنج استان اپراتور ایرانیان‌نت پهنای باند B2B ارایه می‌کند و انحصار مخابرات در این پنج استان شکسته شده است.
او گفت: در حوزه B2B درون شهری هم در تهران طبق مذاکرات بپروانه‌ای به شهرداری می‌دهیم که به عنوان اپراتور B2B وارد شود و ظرفیت ايجاد كند. با دريافت پروانه بايد حدود 70 مرکز مخابراتی ایجاد کند و شرکت‌ها بتوانند استفاده از ظرفیت مکانی شهرداری را برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشند/
جهرمي افزود: آن بخشی از شبكه که در لایه دسترسی در انحصار شبکه سيم مسی مخابرات است با استفاده از Smart Cell و 5G FWA پوشش خواهيم داد.
او با اشاره به راه‌اندازي چهارمين سايت و اولين سايت تجاري 5G توسط ايرانسل نيز گفت: اين اقدامي است برای اینکه در عرصه رقابت مخابرات را ملزم کند تصمیمات غلطش را اصلاح کند.