پیگیری مشکلات بیمه و مالیات صنف فاوا

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره مهم ترین برنامه های اتحادیه برای سال 97 گفت: این اتحادیه اقدامات زیادی برای سهولت کسب و کار فعالان صنف IT با توجه به اوضاع اقتصادی خراب، دریافت مالیات‎های هنگفت و اذیت و آزارهای سازمان تامین اجتماعی، انجام داده و در حال پیگیری آنهاست تا به نتیجه ای مطلوب برسد.
سیدمهدی میرمهدی درباره نامگذاری سال 97 و حمایت اتحادیه از تولید کالای ایرانی، افزود: با توجه به اینکه امثال بحث حمایت از تولید ملی بسیار جدی مطرح است، اتحادیه فناوران نیز تلاش می‎کند هر کاری در این زمینه بتواند انجام دهد و در این راستا به اعضایی که مجوز تولید می‎خواهند، در کمترین زمان مجوز می‎دهیم.
وی اضافه کرد: البته ارایه مجوز تولید بر مبنای شرایط خاصی صورت می گیرد و شرکت‎های متقاضی باید حتما این شرایط را داشته باشند.
میرمهدی گفت: به طور مثال کارتریج، تونر و مرکب ها نیازمند فضای بزرگی برای تولید نیستند و اکنون برخی شرکت ها در محل شرکت خود این محصولات را تولید می کنند. اما تولید یکسری از کالاها نیازمند سوله های بزرگ است که خط تولید آنها باید در شعاع 35 کیلومتری تهران مسقر باشد.
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین گفت: دو موضوع مهم مالیات بر مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده را نیز  اتحادیه از سال گذشته پیگیری کرده و امسال نیز در دستور کار دارد تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی افزود: سال گذشته با تلاش اتحادیه فروشگاه‎های صنف فناوری اطلاعات از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند و به این ترتیب بار سنگینی از دوش آنها برداشته شد. 
وی اضافه کرد: در عین حال موضوع مالیات بر مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده را به طور جدی  از طریق مشاور عالی اتحادیه در مجلس پیگیری می کنیم تا ارزش افزوده صنف فناوری اطلاعات کمتر از  9 درصد باشد. چراکه از نظر قانونی  این امکان وجود دارد.
میرمهدی با بیان اینکه از تمام همکاران می خواهیم به واحدهای مالیاتی خود مراجعه کرده و تسویه حساب کامل را بگیرند، گفت: بسیاری مالیات خود را پرداخت کرده اند، اما  برگه تسویه حساب کامل را ندارند و در این رابطه ممیزان مالیاتی باید با واحدهای صنفی همکاری کنند. در غیر این صورت همکاران از طریق اتحادیه می‎توانند نامه رسمی برای رسیدگی به شکایت خود بگیرند.
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین گفت: درباره تعرفه ضرایب مالیاتی نیز اقدامات خوبی سال گذشته صورت گرفته و ضرایب مالیاتی خرده فروشی از 22 درصد به 3 درصد رسید و امیدواریم بتوانیم آن را به یک درصد برسانیم.میرمهدی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز از ابتدای سال جاری مشکلات زیادی برای بسیاری از فعالان صنف رایانه ایجاد کرده و آنها در ورطه ورشکستگی هستند، گفت:  دلار 4200 به ثبت سفارش های قدیمی تعلق نمی گیرد و این موضوع باعث شده شرکت های زیادی متحمل ضرر شوند که امیدواریم وزارت صنعت فکری برای این موضوع بکند.
وی افزود: بیش از ۹۸ درصد اجناس حوزه کالاهای دیجیتال وارداتی هستند و واردکنندگان هم بیشتر این محصولات را به جای خرید نقدی با اعتماد و اعتباری که در مقایسه با خودشان وجود آورده اند خریداری می کنند. مشکل اینجاست که خریداران کالاهای خود را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خریده کرده اند و حالا هم باید به دلار هزینه شان را بازپس دهند که متاسفانه دولت دلارهای مختص کالاهای آی تی را مشمول خرید های جدید می داند و نه خرید های گذشته.