چگونه از هک شدن کیف پول دیجیتال خود جلوگیری کنیم؟

قطعا اگر با بازار ارز‌های دیجیتال سر و کار داشته باشید، می‌دانید که دارایی‌های دیجیتالی خود را پس از خرید یا فروش و در کل انجام معاملات دیجیتال، لازم است به کیف پول (Wallet) دیجیتال شخصی خود انتقال دهید. فرض کنید قصد خرید تتر، خرید اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری را دارید. برای ذخیره کوین‌های خود نیاز به یک کیف پول شخصی دارید.

البته که اگر از آن دسته افرادی باشید که از صرافی‌های متمرکز (centralized exchange) برای انجام معاملات کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند، این امکان هم وجود دارد که دارایی‌های خود را بر روی پنل کاربری خود در صرافی ذخیره کنید. اما هیچ تریدر یا هولدر حرفه‌ای را پیدا نمی‌کنید که از این روش برای ذخیره ارز‌های دیجیتال خود استفاده کند.

یکی از معضلات اصلی افراد در حوزه کریپتو، “امنیت” این کیف پول‌های دیجیتال است. سوال اصلی این است که آیا کیف پول‌های دیجیتال از امنیت کافی برای حفظ دارایی‌های ما بر خوردار هستند؟ از کجا می‌توانیم بفهمیم که کیف پول ما، کیف پول مطمئنی است و در نهایت چگونه می‌توانیم از هک شدن کیف پول دیجیتال خود جلوگیری کنیم؟

 

در مورد انواع کیف پول‌ها چه می‌دانید؟

کیف پول‌های دیجیتالی، درست مانند کیف پول‌های جیبی ما هستند. با این تفاوت که کیف پول‌های جیبی برای ذخیره اسکناس و سکه و کارت‌های اعتباری ما طراحی شده اند و کیف پول­های دیجیتالی برای ذخیره انواع توکن­ها و کوین­ها و در کل ارز­های دیجیتال ایجاد شده اند. این کیف پول­های دیجیتالی انواع مختلفی دارند؛ کیف پول­های نرم افزاری، کیف پول­های سخت افزاری و کیف پول­های کاغذی. اما تفاوت این کیف پول­ها در چیست؟

 

کیف پول­های نرم افزاری (Hot wallet) و سخت افزاری (Cold wallet)

کیف پول‌های نرم افزاری یا کیف پول‌های گرم، از محبوب‌ترین و رایج­ترین نوع کیف پول‌ در بین کاربران است. علت نام گذاری این کیف پول به کیف پول‌های گرم، به این علت است که این کیف پول‌ها آنلاین هستند و برای استفاده از آنها حتماً باید به اینترنت متصل باشید. کیف پول‌های نرم افزاری، معمولا یا رایگان هستند یا قیمت بسیار پایینی دارند. در ضمن دسترسی به این کیف پول‌ها بسیار آسان است. شما می‌توانید این کیف پول‌ها را بر روی گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی خود نصب کنید تا بتوانید در ساده ترین و سریع ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشید. البته توجه داشته باشید که امکان ذخیرهٔ تمام انواع توکن‌ها بر روی کیف پول‌های نرم افزاری وجود ندارد و معمولاً این کیف پول‌ها تنها از استانداردهای محدود و مشخصی پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال کیف پولی که برای ذخیره ارز دیجیتال ریپل ((XRP مناسب است ممکن است ذخیره یک ارز دیجیتال دیگر بر روی آن وجود نداشته باشد.

دستهٔ دوم کیف پول‌ها، کیف پول‌های سخت افزاری هستند. دقیقاً بر عکس کیف پول‌های نرم افزاری، این کیف پول‌ها آفلاین هستند و به همین دلیل به آنها کیف پول‌های سرد نیز گفته می‌شود. کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل آفلاین بودنشان امنیت بیشتری از کیف پول‌های نرم افزاری دارند. این کیف پول‌ها از تمام ارزهای دیجیتال و تمام استانداردها پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل بسیار محبوب‌اند. در نظر داشته باشید که این کیف پول‌ها گران‌تر از کیف پول‌های نرم افزاری هستند. این کیف پول‌ها برای کسانی که قصد هولد کردن (Holding) دارایی‌های دیجیتالی خود را دارند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. هک کردن و نفوذ به این کیف پول ها معمولا کار بسیار سختی است و به راحتی ممکن نمیشود. در ضمن جالب است بدانید که کیف پول­های سخت افزاری ماهیتی شبیه هارد یا فلش مموری دارند.

 

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

 

تامین امنیت کیف پول­های دیجیتالی دقیقا بر عهده­ی چه کسی است؟

امنیت کیف پول­ها در اصل هم بر عهده­ی تیم خلق کننده­ی کیف پول مورد نظر است و هم بر عهده­ی خود کاربر. تیم توسعه دهنده­ی کیف پول اگر زیر ساخت­های درستی را ایجاد کرده باشند و یا اگر باگ­های کیف پول را به مرور زمان پیدا کرده باشند و نسبت به رفع آن اقدام کرده باشند، تا حد زیادی از حملات هکر­ها جلوگیری کرده اند.

از طرف دیگر اگر خود شما به عنوان کاربر حواستان را به حملات فیشینگ جمع کنید و اطلاعات خود را در اختیار سایت­های مختلف قرار ندهید، اگر حواستان به رمزکیف پولتان باشد، اگر مراقب حمله کپی پیست باشید و اطلاعاتتان را از دست ندهید، اگر حواستان به ربات­ها و نرم افزار­های مخرب باشد و اگر برای ذخیره ارز­های دیجیتال ارزشمندی مثل بیت کوین از کیف پول­های سخت افزاری به جای نرم افزاری استفاده کنید، می­توانید خودتان را در برابر حملات هکر­ها ایمن کنید.

قطعا این عوامل در کنار هم می­توانند تا حد زیادی امنیت کیف پول شما را بیمه کنند اما باز قطعیت صد درصدی وجود ندارد.

 

دو نکته­ی کاربردی برای حفظ امنیت کیف پول­های دیجیتال شخصی

  • استفاده از رمز­های پیچیده و غیر قابل حدس: در نظر گرفتن رمز­های ساده­ای مانند تاریخ تولد، شماره موبایل و شماره شناسنامه کار حرفه ای نیست و رمزتان به راحتی قابل بازیابی خواهد بود. سعی کنید از رمز­های طولانی، چند کاراکتری و ترکیبی استفاده کنید تا قابل حدس زدن نباشد.
  • استفاده از تایید دو مرحله ای: یکی از راه­های هوشمندانه برای حفظ امنیت کیف پول­های دیجیتالی، استفاده از تایید­های دو مرحله ای و استفاده از گوگل اتنتیکیتور (google authenticator) است. برای این کار کافی است نرم افزار گوگل اتنتیکیتور را بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید و علاوه بر وارد کردن پسورد اولیه کیف پول، از رمز­های گوگل استفاده کنید.

 

و در آخر

فرض کنید وارد سایت یک صرافی شده اید، قیمت ارز دیجیتال مورد نظرتان را مثلا قیمت کاردانو را چک کرده اید و اقدام به خرید آن می­کنید. حالا لازم است ارز­های خریداری شده تان را به یک کیف پول مطمئن انتقال دهید. بهتر است برای کیف پولتان یک رمز طولانی و مطمئن انتخاب کنید. بهتر است از سیستم عامل لینوکس به جای ویندوز استفاده کنید، بهتر است از کیف پول­های سخت افزاری استفاده کنید، بهتر است اطلاعات شخصی تان را جایی ثبت یا اعلام نکنید.

تمام این موارد در کنار هم می­توانند از حملات هکر­ها به کیف پول شما جلوگیری کنند و امنیت شما را تامین کنند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته چگونه از هک شدن کیف پول دیجیتال خود جلوگیری کنیم؟ اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.