چیپ‌های قدرتمند اینتل مبتنی بر معماری ARM، تا پایان سال به بازار می‌آیند

کمپانی اینتل در سال گذشته از آغاز همکاری خود با شرکت ARM خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد تا از دانش متخصصان این شرکت به منظور تسریع در فرآیند ساخت چیپست‌های مبتنی بر معماری ARM استفاده کند. حال این شرکت در جریان ARM Tech Con 2017 اعلام کرد که اولین دستاورد حاصل از این همکاری به‌زودی و در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار خواهد شد.

این محصول که درواقع یک پردازنده مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری با سرعت کلاک 3.5 گیگاهرتزی است، از 100 میلیون ترانزیستور بهره می‌برد که تقریبا دو برابر ترانزیستورهای به‌کار رفته در پردازنده مشابه شرکت سامسونگ است. همچنین، مصرف انرژی این پردازنده جدید تنها 0.25 Mw/Mhz عنوان شده است.

اینتل همچنین در حال کار بر روی چیپ ARM مبتنی بر لیتوگرافی 22 نانومتری FinFET است که به گفته این شرکت، مصرف انرژی باتری آن 30 درصد کمتر از مدل‌های طراحی شده با لیتوگرافی 28 نانومتری است.

اینتل

گفتنی است اینتل این چیپ‌ها را تنها در محصولات اختصاصی خود استفاده نخواهد کرد، بلکه نسخه‌هایی را نیز برای دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه تولید خواهد کرد. اینتل هم‌اکنون در حال همکاری با کمپانی اپل است تا بتواند سهم بیشتری از بازار را در مقایسه با رقیب سنتی خود یعنی کوالکام به‌دست آورد.

نوشته چیپ‌های قدرتمند اینتل مبتنی بر معماری ARM، تا پایان سال به بازار می‌آیند اولین بار در پدیدار شد.