کاربران اینترنت کشور در سه ماه اول سال کاهش یافتند

 
آخرین آمارهای رگولاتوری کاهش تعداد کاربران اینترنت را طی ۳ ماهه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد. ضمن آنکه تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور افزایش و تعداد روستاهای دارای ارتباط نیز در همین مدت با افزایش روبرو بوده‌اند.
 
چند کاربر از چه اینترنتی استفاده می‌کنند؟
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین آماری که از ۳ ماهه اول سال ۹۸ منتشر کرده‌‌، از کاهش تعداد کاربران اینترنت پهن باند ثابت و سیار و همچنین ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در کل کشور خبر داده است. بر اساس آمارها تعداد کاربران اینترنت پهن باند ثابت از انتهای سال ۹۷ تا انتهای خرداد ماه امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۷۸۱ نفر کاهش یافته‌اند همچنین اینترنت پهن باند سیار هم در همین بازه زمانی با کاهش یک میلیون و ۹۶۶ هزار و ۳۴۳ کاربر مواجه شده است.
 
برهمین اساس تا پایان ۳ ماهه امسال، تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ۷۱ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۷۱ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۸ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۰۲ نفر، کاربر اینترنت پهن باند ثابت و ۶۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۶۹ نفر، کاربر اینترنت بهن باند سیار هستند.
 
در نتیجه این تعداد کاربر، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ۸۵.۶۲ درصد است که از این رقم پهن باند ثابت ۱۰.۷۹ درصد و پهن باند سیار ۷۴.۸۴ درصد سهم دارند؛ ضمن آنکه تمامی این آمارها نشان دهنده روند کاهشی نسبت به سال گذشته است.
 
 
همچنین آمارها نشانگر آن است که تا انتهای ۳ ماهه امسال ۶۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۶۹ نفر، معادل ۸۷ درصد کاربران اینترنتی از فناوری اینترنت 3G و 4G استفاده می‌کنند، ۱۱ درصد کاربران از اینترنتxDSL هستند، ۲ رصد از اینترنت TD-LTE و ۱ درصد هم هنوز از کاربران WiFi هستند.
 
تعداد مشترکان موبایل چقدر افزایش داشت؟
تعداد مشترکان تلفن همراه و به دنبال آن ضریب نفوذ آن در کل کشور از انتهای سال ۱۳۹۷ تا انتهای ۳ ماهه امسال با افزایش همراه بوده است. طبق آمارهای رگولاتوری تعداد مشترکان تلفن همراه به بیش از ۲۲ میلیون نفر و ضریب نفوذ هم بیشتر از ۲۶.۲۱ درصد افزایش داشته است. منتها ضریب پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی، کاهش ۰.۲۳ درصدی داشته است.
 
 
آمار قابل توجه دیگر به تعداد مشترکان اپراتورها برمی‌گردد که نشان می‌دهد ۶۰ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۳۸۲ نفر، معادل ۵۲.۴۳ درصد کل مشترکان، از اپراتور همراه اول استفاده می‌کنند. بعد از آن ایرانسل با ۴۹ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۹۷۰ مشترک، سهم ۴۳.۰۹ درصدی از بازار تلفن همراه دارد. رایتل نیز با سهم ۴.۴۷درصدی در رده سوم قرار می‌گیرد.
 
تعداد مشترکان روستایی تلفن ثابت افزایش یافتند
حوزه تلفن ثابت در ۳ ماهه ابتدای سال، نسبت به سال قبل، با کاهش اندک در تعداد خطوط دایری و البته افزایش تعداد خطوط منصوبه همراه بوده است.
 
 
با کنار هم قرار دادن آمارها در بخش‌های مختلف می‌توان متوجه شد تعداد مشترکان تلفن همراه تا پایان خرداد ۹۸ به بیش از ۱۱۵ میلیون نفر رسیده‌ است اما از این تعداد رقمی بیش از ۶۲ میلیون نفر یعنی رقمی در حدود ۵۴ درصد مشترکان از اینترنت پهن باند سیار استفاده می‌کنند، این درحالی‌ست که تا انتهای سال ۹۷ تعداد مشترکان اپراتورهای همراه بیشتر از ۹۳ میلیون نفر بوده و بیشتر از  ۶۲ میلیون نفرشان هم کاربر اینترنت سیار بوده‌اند، یعنی در حدود ۶۷ درصد مشترکان. در نتیجه هرچند تعداد مشترکان تلفن همراه بیشتر از ۲۲ میلیون نفر افزایش داشته اما میزان استفاده کاربران موبایل از اینترنت موبایل‌شان به طور تقریبی ۱۳ درصد کاهش داشته است.