اسپارک؛ تلاش جدید دانشمندان MIT برای دستیابی به انرژی همجوشی هسته‌ای

اسپارک؛ تلاش جدید دانشمندان MIT برای دستیابی به انرژی همجوشی هسته‌ای

مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی از پژوهشگران MIT، این امید را زنده کرده است که شاید بتوان درنهایت تولید انرژی همجوشی هسته‌ای را در آینده‌ی نزدیک امکان‌پذیر کرد.

کره جنوبی همچنان در زمینه توسعه زیرساخت ارتباطات ۵G پیشتاز است

کره جنوبی همچنان در زمینه توسعه زیرساخت ارتباطات 5G پیشتاز است

آمارها نشان می‌دهند که درحال‌حاضر بیش از ۵/۸۸ میلیون دستگاه در کره جنوبی از خدمات ارتباطات 5G استفاده می‌کنند.

کره جنوبی همچنان در زمینه توسعه زیرساخت ارتباطات ۵G پیشتاز است

کره جنوبی همچنان در زمینه توسعه زیرساخت ارتباطات 5G پیشتاز است

آمارها نشان می‌دهند که درحال‌حاضر بیش از ۵/۸۸ میلیون دستگاه در کره جنوبی از خدمات ارتباطات 5G استفاده می‌کنند.

تپسی قابلیت جدیدی ویژه رانندگان ناشنوا ارائه کرد

تپسی قابلیت جدیدی ویژه رانندگان ناشنوا ارائه کرد

تپسی با اضافه‌کردن امکانی ویژه، سعی کرده تا در راستای رفع مشکلات رانندگان ناشنوا و کم‌شنوای خود گام برداشته باشد.

جزئیات مربوط به دستگاه‌های تاشو اپل با پوشش‌ خود ترمیم‌شونده!

گوشی‌های تاشو گجت‌هایی مناسب برای افرادی هستند که خواهان دسترسی به نمایشگرهایی با اندازه مشابه تبلت‌ها در قالب دستگاهی با ابعاد اسمارت‌فونی هستند. با این‌حال چنین دستگاهی با یک نقطه ضعف اساسی مواجه است. شیشه‌های معمول با مقاومت بالا در برابر خراشیدگی فاقد خاصیت انعطاف‌پذیری هستند؛ لذا در نمایشگرهای تاشو ناچارا بایستی استقامت پنل تا حدودی نادیده گرفته شود. با این‌حال اکنون به‌نظر می‌رسد که پتنت جدیدا ثبت شده توسط شرکت اپل این مشکل را برطرف می‌کند.

الگوهای طراحی تاشو و جدید کمپانی توسط وبسایت Patently Apple کشف شده است. این الگوها در ماه ژانویه 2020 به ثبت رسیده اما طی هفته جاری منتشر شده‌اند. در این پتنت به جزئیات یک ماده خود ترمیم‌شونده (ظاهرا مبتنی بر الاستومر) اشاره شده است. استفاده از این ماده به نمایشگر گوشی‌های تاشو امکان خواهد داد تا خراشیدگی‌های اجتناب‌ناپذیر و آسیب‌های سطحی ایجاد شده را به‌صورت خودکار ترمیم نمایند.

بر اساس جزئیات اعلام شده در سند مربوط به پتنت، پوشش خود ترمیم‌شونده می‌تواند در نمایشگر تاشوی داخلی یک دستگاه تاشونده یا بر روی فضاهای خارجی گوشی به‌کار گرفته شود. در هر حالت خواص خود ترمیم‌شونده این ماده به قوت خود باقی خواهند ماند. این پوشش در صورت هرگونه آسیب‌دیدگی بدون کوچک‌ترین مداخله از جانب کاربر قادر به ترمیم ساختار خود خواهد بود. نکته جالب‌توجه این‌که استفاده از گرما، نور یا جریان الکتریکی می‌تواند سرعت فرآیند ترمیم را افزایش دهد.

به منظور اطمینان از انعطاف‌پذیری کافی نمایشگر می‌توان از شکاف‌ها یا شیارهایی استفاده کرد و فضای میان آن‌ها را با پوشش خود ترمیم‌شونده پر کرد. پتنت مذکور توضیح نمی‌دهد که آیا در این روش نمایشگر نیز به نوبه خود می‌تواند از یک ماده اولیه بادوام‌تر بهره‌برداری نماید یا خیر.

Apple self-healing coatings patent

اگرچه این پتنت نشان‌دهنده یک طرح مفهومی جدید برای دستگاه‌های تاشونده است؛ اما اپل نخستین شرکتی نیست که در زمینه استفاده از پوشش‌های خود ترمیم‌شونده در اسمارت‌فون‌ها تحقیق می‌کند. کمپانی ال‌جی پیش‌تر در سال‌های 2013 و 2015 به‌ترتیب از اسمارت‌فون‌های G Flex و G Flex 2 با پوشش‌های خود ترمیم‌شونده در پنل پشتی رونمایی کرد. موتورولا نیز پوشش‌های خود ترمیم‌شونده با قابلیت فعال‌سازی حرارتی را توسعه داده است. اگرچه این کمپانی هنوز هیچ هندستی مجهز به فناوری مذکور را روانه بازار نکرده است.

پیش‌تر در خصوص تلاش فعالانه اپل در زمینه تولید یک دستگاه تاشو شواهد محدودی به‌دست آمده است؛ اما پتنت فوق به وضوح نشان می‌دهد که غول کوپرتینویی در حال بررسی روش‌هایی برای کاهش مشکلات کلیدی قالب طراحی تاشونده پیش از عرضه دستگاه تاشوی خود است. سایر پتنت‌های ثبت شده توسط اپل نیز نشان می‌دهند که کمپانی برای از بین بردن چروکیدگی ناخوشایند موجود بر روی نمایشگر اکثر دستگاه‌های تاشو تلاش می‌کند. این فناوری احتمالا در یک دستگاه آی‌پد یا مک‌بوک تاشو نیز به‌کار گرفته خواهد شد.

انتشار سند این پتنت احتمالا طرفداران اپل را هیجان‌زده خواهد کرد؛ اما این پدیده لزوما بدان معنا نیست که دستگاه تاشوی اپل در آینده‌ای نزدیک روانه بازار خواهد شد. اما در صورت تحقق چنین سناریویی این دستگاه احتمالا یکی از بادوام‌ترین گجت‌های تاشوی بازار به‌شمار خواهد رفت.

نوشته جزئیات مربوط به دستگاه‌های تاشو اپل با پوشش‌ خود ترمیم‌شونده! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

افتتاح اولین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در کشور

اولین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در آیین گشایش برنامه‌های گرامیداشت هفته جهانی فضا ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود.
 
 پژوهشگاه فضایی ایران مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی را در نخستین روز از هفته جهانی فضا افتتاح خواهد کرد.
 
بر اساس اعلام پژوهشگاه فضایی ایران، در نخستین روز هفته جهانی فضا، طی مراسمی با حضور دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و دکتر براری رئیس سازمان فضایی ایران، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح اولین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در کشور

اولین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در آیین گشایش برنامه‌های گرامیداشت هفته جهانی فضا ۲۰۲۰ افتتاح می‌شود.
 
 پژوهشگاه فضایی ایران مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی را در نخستین روز از هفته جهانی فضا افتتاح خواهد کرد.
 
بر اساس اعلام پژوهشگاه فضایی ایران، در نخستین روز هفته جهانی فضا، طی مراسمی با حضور دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و دکتر براری رئیس سازمان فضایی ایران، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی به بهره‌برداری خواهد رسید.

رویداد بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ ۲۰ مهر برگزار می‌شود

 
 
رویداد بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ توسط آکادمی اینفوگرام و مرکز نوآوری ویکست و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ۲۰ مهرماه سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
بوتکمپ برنامه آموزشی و تمرینی است که به منظور ارتقای مهارت‌های تخصصی برگزار می‌شود. نقطه قوت این دوره‌ها نسبت به سایر دوره‌ها، معرفی دانشجویان پس از پایان دوره به مراکز مختلف برای استخدام و کاریابی است. حالا قرار است رویداد بوتکمپ دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا توسط ۱۶ مدرس بازاریابی و فروش برگزار ‌شود.
 
این رویداد مجازی توسط آکادمی اینفوگرام و مرکز نوآوری ویکست با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب دوره آموزشی ۱۰۰ ساعته اجرا شده و با توجه به بحران کرونا و مشکلات اقتصادی، ۸۰ میلیون تومان کمک هزینه آموزشی در این رویداد برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته ‌شده‌ تا کاربران با هزینه کمتری در این بوتکمپ شرکت کنند.
 
«مبانی بازاریابی و تدوین کمپین بازاریابی و تبلیغاتی»، «بازاریابی محتوایی»، «بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی»، «طراحی وب‌سایت» ، «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو »، «تبلیغات آنلاین»، «مانیتورینگ و تحلیل»، «امنیت اطلاعات و بازاریابی حفظ و نگهداشت مشتری» از مهمترین سرفصل‌های آموزشی در این دوره مجازی ۱۰۰ ساعته خواهد بود.
 
رحمتیان مسئول برگزاری بوتکمپ در مورد این رویداد گفت: «این ظرفیت فراهم شده تا رویداد به صورت آنلاین برگزار شود. برگزاری رویداد به صورت آنلاین استفاده از دوره‌های آموزشی با کمترین تجهیزات (مانند تلفن همراه هوشمند) برای تمام علاقه‌مندان از سراسر کشور را مهیا می‌کند.» او ادامه داد: «تمهیداتی در نظر گرفته شده تا پس از پایان این دوره دوماهه، امکان دسترسی به فایل‌ها و ویدئوهای آموزشی برای کاربران میسر شود.»
 
صابر خسروی، مدیر مرکز نوآوری ویکست با اشاره به اختصاص جوایز برای برگزیدگان این رویداد بیان کرد: «با ارزیابی خروجی رویداد، طرح تشویقی برای تقدیر از سه رتبه برتر بوتکمپ در نظر گرفته شده است که بر این اساس برای نفرهای اول تا سوم هدایای نقدی اختصاص می‌دهیم.»
 

بازی‌های ایرانی در شبکه دانش‌آموزی شاد معرفی می‌شوند

 
 
تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت آموزش‌وپرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، امکان استفاده بازی‌سازان از شبکه‌ آموزشی دانش‌آموزان (شاد) را برای معرفی بازی‌های‌شان فراهم کرد.
 
ساخت یک بازی با نقشه بازی (گیم‌پلی) خوب و ظاهری مناسب، اولین گام در مسیر تولید یک بازی است. چرا که باید پس از تولید بازی و انتشار آن به هر طریقی که شده برای تبلیغ بازی و جذب کاربر تلاش کنید. بازی‌سازان برای طی این مسیر یعنی جذب کاربر برای بازی‌شان شیوه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند که تبلیغ در اپلیکیشن‌های پرمخاطب یکی از این راه‌ها است.
 
خبر خوب برای بازی‌سازان این‌ است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شرایط استفاده بازی‌سازان از شبکه‌ آموزشی دانش‌آموزان (شاد) برای معرفی بازی‌های‌شان را فراهم کرده است.
 
این امکان با توجه به تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت آموزش‌وپرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با توجه به اهمیت معرفی، تبلیغ و ترویج بازی‌های ایرانی برای کودکان و نوجوانان برای بازی‌سازان فراهم شده است.
بر این اساس بازی‌ها در دو دسته‌ کلی بازی‌های جدی (آموزشی و غیرآموزشی) و بازی‌های سرگرم‌کننده می‌توانند از امکان تبلیغ و معرفی در شبکه دانش‌آموزی شاد استفاده کنند.
 
در این راستا بازی‌های جدی ارسال شده به بنیاد به منظور معرفی در شبکه دانش‌آموزی شاد که سابقه حضور در دوره‌های مختلف «جایزه بازی‌های جدی» را داشته باشند و صاحب مقامی در این رویداد شده ‌باشند از امتیاز ویژه برای ارزیابی بازی‌شان جهت معرفی در این سامانه برخوردار خواهند بود.
 
در دسته‌ بازی‌های سرگرم‌کننده نیز محصولاتی که ویژگی‌ها و اثرگذاری‌های مثبت فرهنگی و تربیتی را دارا باشند در اولویت انتخاب و معرفی به این سامانه قرار می‌گیرند.
 
همچنین بازی‌سازان عضو ساختار حمایتی «همگرا» نیز از امتیاز ویژه برای ارزیابی بازی و معرفی به شبکه دانش‌آموزی شاد برخوردار خواهند بود.
 
بازی‏‌ها برای معرفی در این سامانه نیاز به پروانه انتشار دارند و بازی‌های ارسال شده پس از ارزیابی در کارگروه مشترک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت آموزش‌وپرورش، انتخاب می‌شوند و اسامی آن‌ها از طریق وب‌سایت بنیاد اطلاع‌رسانی خواهند شد.

صدور ۱۸۴۷ پروانه توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

 
 
تا کنون ۱۸۴۷ عدد پروانه کسب از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صادر شده و از این تعداد، ۴۲۸ پروانه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه صادر شده است.
 
در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و تاکید بر تشکیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، اتحادیه مذکور فعالیت خود را از آبان ماه سال ۱۳۹۶ به‌طور رسمی در جهت حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن در رشد و توسعه کسب‌وکارها آغاز کرده است.
 
اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گزارشی را با هدف نشان دادن پراکندگی پروانه‌های صادرشده جهت شناخت بهتر اکوسیستم آنلاین در کل کشور و همین‌طور بررسی علایق و میزان تمایل جمعیت در هر اقلیم به موضوعات مختلف کسب‌وکارها جمع‌آوری کرده است.
 
طیق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای، دبیرخانه هیات عالی نظارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موظفند ضمن اتصال سامانه‌های خود بدون نیاز به اخذ مدرک مجدد، امکان دسترسی طرفین به مدارک متقاضی و صدور همزمان پروانه کسب و نماد اعتماد الکترونیکی را فراهم کنند.
 
طبق ماده ۳، مراحل صدور پروانه کسب شامل راه‌اندازی کسب‌وکار مجازی توسط متقاضی مطابق چک‌لیست‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه ای‌نماد ارجاع تقاضای کسب‌وکار مشمول قانون نظام صنفی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بلافاصله پس از ارزیابی و بر اساس فهرست مرکز اصناف و بازرگانان ایران به سامانه اصناف، بارگذاری مدارک مندرج توسط متقاضی در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه پیش از قبول تقاضا، تکمیل پرونده توسط اتحادیه، صدور و تسلیم پروانه کسب پس از تطبیق مدارک بارگذاری‌شده با اصل آن به منقاضی حداکثر ظرف ۱۵ روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه ای‌نماد و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی همزمان با صدور پروانه کسب می‌شود.
 
تا کنون ۱۸۴۷ عدد پروانه کسب از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صادر شده است. در سال ۱۳۹۵، ۲۲۳ پروانه کسب،‌ در سال ۱۳۹۶، ۲۳۵ پروانه، در سال ۱۳۹۷، ۵۴۳ پروانه،‌ در سال ۱۳۹۸، ۴۱۸ پروانه و تا تاریخ ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹، ۴۲۸ پروانه کسب صادر شده است.
 
۱۶۴۸ عدد از کسب‌وکارهایی که از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پروانه دریافت کرده‌اند، مرد هستند که شامل ۸۹ درصد می‌شود و ۱۹۹ عدد از کسب‌وکارهایی که از پروانه دریافت کرده‌اند، زن هستند که شامل ۱۱ درصد می‌شود. همچنین ۹۲۷ عدد از پروانه‌های کسب صادرشده از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نوع حقوقی هستند که شامل ۵۰.۲ درصد می‌شود و ۹۲۰ عدد از پروانه‌های کسب صادرشده، از نوع حقیقی هستند که شامل ۴۸.۱ درصد می‌شود.
 
میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در رسته‌های مختلف از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی حاکی از آن است که ۴۳.۴ درصد شامل عرضه انوع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی، ۲۰.۱ درصد شامل عرضه انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی، ۱۷.۳ درصد شامل عرضه انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی، ۱۲.۴ درصد شامل عرضه گروه کالایی خاص در فروشگاه‌های مجازی و ۶.۸ درصد شامل عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه‌های مجازی می‌شود.
 
میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در موضوعات مختلف نیز در شکل زیر آمده است.
 
 
در این موضوعات، خدمات هوشمند شامل خدمات مالی، خدمات منزل، خشکشویی آنلاین و گلفروشی آنلاین، جابه‌جایی هوشمند شامل تاکسی‌های هوشمند، حمل بار آنلاین و پیک هوشمند، محصولات دیجیتال و لوازم برقی شامل محصولات دیجیتال، فروشگاه قطعات الکترونیکی و لوازم برقی و فروشگاه بزرگ شامل پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازم خانگی، لوازم سفر، ورزشی و سرگرمی و بخش غیره نیز شامل مشاوره، مشاوره املاک و حیوانات خانگی می‌شود.