تشکیل ستاد بحران در نظام صنفی رایانه‌ای/پیگیری مشکلات کسب و کارها

سازمان نظام صنفی رایانه ای با انتشار فراخوانی از تشکیل ستاد بحران در این سازمان برای گردآوری مشکلات و دغدغه‌ های کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بحران کرونا خبر داد.
 
 به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، دبیرخانه ستاد بحران در راستای گردآوری درخواست ‏ها و مطالبات اعضا و یاری گرفتن از تمام ظرفیت ‏های ممکن و با همکاری با سایر تشکل ‏های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران خواهد کوشید.
 
در این فراخوان آمده است: «بیش از یک ماه است که کشور درگیر اپیدمی ویروس کرونای Covid-۱۹ است. در حالی که این مقطع زمانی اوج فعالیت‌های کاری شرکت‌ها است، بنا به توصیه‌های ستاد بحران، بسیاری از کسب‌وکارها به حالت نیمه‌تعطیل در آمده و نیروی های کار مولد قرنظینه و خانه‌نشین شده‌اند.
 
لطمات انسانی و از دست دادن عزیزانی در سراسر کشور، تاثیر بیم بیماری و مراقبت‌های بهداشتی بر رفتارهای اجتماعی و کسب‌وکاری، و مهم‌تر از همه سرعت رشد بحران و نامشخص بودن زمان پایان این دوران نگرانی‌ها را چند برابر کرده و بهره‌وری‌ نیروهای فعال فعلی را نیز به شدت کاهش داده است.
 
علاوه بر موارد فوق و جنبه‌های انسانی موضوع، همه کسب‌وکارها از جنبه‌های دیگری نیز شدیدا تحت فشار (به طور مشخص شرایط خاص پایانی سال و پرداخت حقوق و عیدی کارمندان) هستند و در صورتی که این فشارها کنترل نشود، ممکن است صدمات غیرقابل جبرانی به پیکره آنها وارد آمده و بحران‌های دیگری را نیز پس از گذراندن بحران کرونا شاهد باشیم.
 
عمده‌ تمرکز و اهتمام فعلی دولت بر کنترل روزانه‌ بحران بیماری و حل مسائل روز درمان، معیشت طبقه‌ محروم و آسیب‌های آشکار فضای کساد کسب‏ وکار است. اما واقعیت آن است که عمده‌ چالش‏ های کسب‌وکارها بعد از فروکش کردن شرایط اضطرار و بحران نمایان خواهند شد.
 
به عنوان نمونه‌ای از این چالش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱. زمان قراردادها و تعهدات مرتبط با تحویل پروژه‌ها؛
 
۲. عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان بخش‌های دولتی و عمومی؛
 
۳. اقساط سررسید شده وام‌ها؛
 
۴. تامین و پرداخت حقوق کارکنان در شرایط نیمه تعطیل بنگاه‌ها؛
 
۵. سررسید پرداخت‌های بیمه و مالیات و جریمه‌های تاخیر آنها؛
 
۶. نیاز به مشمول شدن شرایط فعلی به عنوان «نمونه ‏ای از شرایط فورس ‏ماژور» در قراردادها
 
در این راستا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در راستای مسئولیت‌های خود در دفاع از منافع صنف در نظر دارد تا با تشکیل دبیرخانه بحران نسبت به گردآوری درخواست ‏ها و مطالبات اعضا در زمینه محورهای زیر اقدام و با یاری گرفتن از تمام ظرفیت‏ های ممکن و با همکاری با سایر تشکل‏ های همکار، برای کاهش فشارها و رفع مشکلات کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از گذار از شرایط بحران، بکوشد.
 
• شناسایی سایر چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه؛
 
• جمع‌آوری راهکارهای پیشنهادی برای مواجهه با چالش‌های شناسایی شده؛
 
• اعلام چالش‌ها و راهکارها با دولت و حاکمیت و پیگیری اجرای این راهکارها، به عنوان یک مطالبه عمومی صنفی؛
 
• معرفی نماینده به ارگان‌های دولتی و حاکمیتی برای حضور در کارگروه‌های تشکیل شده برای اجرای راهکارهای پیشنهادی.
 
به منظور گردآوری مشکلات و چالش ‏های کنونی، از همه اعضای سازمان درخواست می ‏شود دغدغه‏ ها و مشکلات جاری و آینده خود را به آدرس [email protected] ارسال تا پس از دسته‏ بندی مشکلات و با توجه به ظرفیت‌ها، پیگیری ‏های لازم با نهادهای دولتی، حاکمیتی و تصمیم ‏ساز با هدف دستیابی به راهکارهایی برای رفع مشکلات اعلام شده انجام پذیرد.»