افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده کشور، با بودجه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی

 «مرکز داده اقماری شماره یک» شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد.
 
مراسم «رونمایی از پیشران اقتصاد دیجیتال»صبح امروز با حضور رئیس جمهوری، وزیر ارتباطات، رییس سازمان فناوری اطلاعات، خبرنگاران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات برگزار و طی آن بزرگ‌ترین دیتاسنتر ایران به عنوان نخستین پروژه افتتاح شد.
 
این مرکز داده ۴۰۰ رکی، با سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده که ظرفیت مراکز داده کشور را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در اجرای آن از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است. این مرکز داده در کلاس مراکز داده مقیاس بزرگ قرار دارد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است.
 
«بیژن عباسی آرند» مدیرعامل ایرانسل ضمن اعلام این جزئیات گفت: با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و به همین واسطه بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده‌ای است.
 
عباسی در ادامه گفت: حمایت از بومی‌سازی از جمله کارهای مهمی بوده که در مجموعه خود انجام داده‌ایم و به واسطه کارهایی که صورت گرفته، اکنون سه هزار شغل مستقیم و یک و نیم میلیون شغل غیر مستقیم شده است.
 
این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور ظرفیت های خود را به کار گرفت و با استفاده از ظرفیت‌های جدید کمک می‌کند تا مردم خدمات با کیفیت‌تری را تجربه کنند.
 
او در خصوص امنیت داده‌ها افزود: از داده هایی که در این مرکز موجود است با پروتکل های امنیتی نگهداری خواهد شد.
 
خدمات ابری به کسب و کارها
 
در ادامه پروژه خدمات ابری از سوی مجموعه آسیاتک رونمایی و توسط رییس جمهوری به صورت آنلاین افتتاح شد. «محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل این مجموعه گفت: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همت وزارت ارتباطات توسعه پیدا کرده است و افزایش کاربرد فضای مجازی در زندگی مردم به مرحله ای رسیده که به این واسطه فضای ابری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
 
این پروژه با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتابایت آماده بهره‌برداری شده است و به زودی فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز نیز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده‌ای کشور صورت گیرد.
 
برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که افتتاح آن دستاوردهای بسیار مهمی همچون استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری خواهد داشت.
 

تولید رایانه بندانگشتی ۷۵دلاری

شرکت راسپبری پی بعد از گذشت یک سال از تولید رایانه کوچک پی 4 خود، مدل جدیدی از این رایانه را عرضه کرده که میزان حافظه آن دو برابر شده است.
 
به نقل از نیواطلس، مدل جدید رایانه کوچک راسپبری پی هشت گیگابایت حافظه دارد و این در حالی است که مدل قبلی این رایانه چهار گیگابایت حافظه داشت.
 
یکی دیگر از مزایای این مدل پشتیبانی از سیستم عامل های ۶۴ بیتی است که از ارتقای سخت افزار این رایانه خبر می دهد. در رایانه جدید از تراشه چهار هسته ای Cortex-A۷۲ استفاده شده که می تواند از حداکثر ۱۶ گیگابایت رم LPDDR۴ پشتیبانی کند. منبع تغذیه رایانه جدید هم نسبت به مدل قبلی ارتقاء یافته است.
 
 
 
 
از جمله دیگر امکانات این رایانه می توان به پشتیبانی از وای فای ۸۰۲.۱۱ac و بلوتوث ۵، اترنت گیگابیت و بهره مندی از دو پرت یو اس بی ۳ و دو پرت یو اس بی ۲ اشاره کرد. وجود دو پرت اچ دی ام آی هم پشتیبانی این رایانه از نمایشگرهای فوق دقیق یا ۴K  را ممکن می کند. مدل دوگیگابایتی این رایانه ۳۵ دلار، مدل ۴ گیگابایتی آن ۵۵ دلار و مدل ۸ گیگابایتی آن ۷۵ دلار قیمت دارد.
 

شکایت علیه گوگل به جرم استفاده از اطلاعات کاربران

دادستان یکی از ایالت های آمریکا از گوگل به جرم استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی کاربران بدون رضایت آنان شکایت کرده است.
 
به نقل از رویترز، ایالت آریزونا شکایتی علیه گوگل به جرم کلاهبرداری تنظیم کرده است. در این شکایت نامه ذکر شده شرکت مذکور از روش‌های فریبکارانه و ناعادلانه برای دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی کاربران استفاده کرده است.
 
مارک برنوویچ دادستان کل این ایالت در توئیتی نوشت: گوگل اطلاعات دقیق درباره کاربران از جمله موقعیت مکانی آنها را جمع آوری و از آنها برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. در بیشتر اوقات این اقدام بدون رضایت یا دانش کاربر انجام می‌شود.
 
سخنگوی گوگل نیز در بیانیه‌ای نوشته است: به نظر می‌رسد دادستان کل و وکلایی که این شکایت را به دادگاه ارائه کرده‌اند، درباره سرویس‌های ما اشتباه می‌کنند. ما همیشه ویژگی‌های حفظ حریم شخصی را در محصولات مان قرارداده و قابلیت‌های کنترل اطلاعات موقعیت مکانی را نیز فراهم کرده‌ایم.

شکایت علیه گوگل به جرم استفاده از اطلاعات کاربران

دادستان یکی از ایالت های آمریکا از گوگل به جرم استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی کاربران بدون رضایت آنان شکایت کرده است.
 
به نقل از رویترز، ایالت آریزونا شکایتی علیه گوگل به جرم کلاهبرداری تنظیم کرده است. در این شکایت نامه ذکر شده شرکت مذکور از روش‌های فریبکارانه و ناعادلانه برای دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی کاربران استفاده کرده است.
 
مارک برنوویچ دادستان کل این ایالت در توئیتی نوشت: گوگل اطلاعات دقیق درباره کاربران از جمله موقعیت مکانی آنها را جمع آوری و از آنها برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. در بیشتر اوقات این اقدام بدون رضایت یا دانش کاربر انجام می‌شود.
 
سخنگوی گوگل نیز در بیانیه‌ای نوشته است: به نظر می‌رسد دادستان کل و وکلایی که این شکایت را به دادگاه ارائه کرده‌اند، درباره سرویس‌های ما اشتباه می‌کنند. ما همیشه ویژگی‌های حفظ حریم شخصی را در محصولات مان قرارداده و قابلیت‌های کنترل اطلاعات موقعیت مکانی را نیز فراهم کرده‌ایم.

استفاده از واقعیت افزوده برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی

گوگل به کاربران اجازه می دهد با استفاده از واقعیت افزوده قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
 
 به نقل از انگجت،  گوگل یک ابزار واقعیت افزوده جدید در اختیار دارد که به کاربران کمک می کند خارج از خانه قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
 
این پروژه آزمایشی Sodar نام دارد که در حساب کاربری Expriments  with Google در توئیتر ارائه شده است. در این پروژه حلقه ای با شعاع ۳ متر اطراف موبایل کاربر در نظر گرفته می شود.
 
هدف این ابزار ایجاد راهی است تا فرد بتواند فاصله ای دو متر اطراف خود در نظر بگیرد و قوانین فاصله گذاری اجتماعی را بهتر رعایت کند.
 
Sodar یک اپلیکیشن مجزا نیست و نیازی نیست کاربر برای استفاده آن را نصب کند.  برای این منظور کافی است فرد به وب سایت Sodar مراجعه کند. البته این قابلیت فقط با استفاده از مرورگر کروم و در دستگاه های اندروید قابل استفاده است.

شبکه ملی اطلاعات روی ریل ارتقای محتوا

سه پروژه بزرگ در راستای توسعه زیرساخت شبکه ملی ارتباطات و همچنین ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایتی از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.
 
 پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال امروز (پنجشنبه) با حضور حسن روحانی - رئیس جمهوری - و بیش از هزار نفر از فعالان IT از سراسر کشور در جلسه‌ ویدئو کنفرانس، افتتاح شد.
 
در جلسه‌ امروز برای نخستین بار در کشور بیش از هزار کاربر با کمک یک پلتفرم بومی ارتباطی (ویدئوکیک) بر بستر شبکه ملی اطلاعات شرکت داشتند. در این جلسه با حضور و دستور رییس ‌جمهوری سه پروژه بزرگ توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و همچنین ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایت از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.
 
افتتاح یکی از بزرگترین دیتاسنترهای ایران
 
نخستین پروژه افتتاح شده، مرکز داده های بزرگ ایرانسل بود. در راستای تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه خدمات عمومی در کشور و اجرای تکالیف مندرج در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات، شرکت ایرانسل هم ‌راستا با اهداف و برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات و در چارچوب سند معماری و طرح کلان این شبکه نسبت به ایجاد یک مرکز داده بزرگ با استفاده از به‌ روزترین فناوری‌های جهان اقدام کرد.
 
این مرکز داده ۴۰۰ رکی، با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده که ظرفیت مراکز داده کشور را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در اجرای آن از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است. این مرکز داده در کلاس مراکز داده مقیاس بزرگ قرار دارد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است. با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.
 
همچنین با افتتاح این پروژه بخش مهمی از نیازمندی‌ ارائه دهندگان خدمات عمومی به خدمات مراکز داده در شبکه ملی اطلاعات تامین خواهد شد و بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده‌ای است.
 
افتتاح پروژه خدمات ابری
 
پروژه خدمات ابری زیرساختی دومین پروژه‌ای بود که به دستور رییس‌جمهوری افتتاح شد. خدمات ابری یکی از مهم‌ترین ارکان تامین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تاکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است. تامین خدمات ابری با کیفیت از مهم‌ترین ملزومات توسعه خدمات داخلی و کسب‌وکارهای دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات است و اساساً در دنیای امروز توسعه خدمات پایه و کاربردی بدون برخورداری از زیرساخت‌های ابری مناسب امکان‌پذیر نیست.
 
از این‌رو ایجاد استقلال در تامین خدمات ابری موردنیاز کشور ضرورتی راهبردی است. به همین منظور یکی از مراکز زیرساخت خدمات ابری توزیع‌شده در برج میلاد تهران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شد. فاز نخست این پروژه توسط بخش خصوصی (شرکت آسیاتک) با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتابایت آماده بهره‌برداری شده است و در آینده نزدیک فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده‌ای کشور صورت گیرد.
 
برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که با افتتاح آن دستاوردهای بسیار مهمی همچون استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و اجرای گام دیگری در راستای تامین استقلال و ایجاد قوت در فضای مجازی محقق خواهند شد.
 
بسته حمایتی از استارت‌آپ‌ها
 
این طرح با ابتکار سازمان فناوری اطلاعات و همکاری و همراهی صندوق نوآفرینی و به منظور حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه خرد آماده شده است. بر اساس این طرح با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی بخش دولتی و خصوصی (۵۰-۵۰) از شرکت‌های مشمول طرح نوآفرین که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند حمایت می‌شود و به ۵۰۰۰ استارت‌آپ مبلغ ۵۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
افتتاح طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی»
 
چهارمین پروژه که امروز به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد «طرح انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» بود. به‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات از اشتراک یک‌ماهه رایگان خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.
 
در این طرح هر خانواده و حتی هر یک از اعضای یک خانواده می‌توانند از طریق اینترنت ثابت خانگی از اشتراک رایگان یک‌ماهه برنامه‌های یک تلویزیون اینترنتی بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح هر فرد ایرانی که اشتراک تلویزیون اینترنتی نداشته باشد میتواند با استفاده از سامانه ictgifts.ir برای بهره‌برداری از برنامه‌های یکی از تلویزیون‌های اینترنتی ثبت‌نام کند.
 
ارزش مجموع طرح‌های افتتاح‌شده ۲۲۸۰ میلیارد تومان است که از این میان برای افتتاح مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات شرکت ایرانسل، ۱۱۰۰ میلیارد تومان، افتتاح پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات شرکت آسیاتک، ۸۵۰ میلیارد تومان، افتتاح طرح حمایتی کسب‌وکارهای دیجیتالی آسیب‌دیده از کرونا، ۲۵۰ میلیارد تومان و برای طرح انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
 

اپل برای ارتقای سیری یک استارتاپ هوش مصنوعی خرید

شرکت اپل برای ارتقای دستیار هوشمند صوتی مخصوص خود موسوم به "سیری"(Siri) و اطمینان از اینکه اطلاعات درستی را در پاسخ به درخواست‌های کاربران ارائه دهد اقدام به تصاحب یک استارتاپ هوش مصنوعی کانادایی کرده است.
 
 به نقل از انگجت، اپل پیوسته به تلاش خود برای تصاحب و دستیابی به فعالیت‌های استارتاپ‌های هوش مصنوعی ادامه می‌دهد و این بار برای بهبود عملکرد "سیری" دست به این کار زده است.
 
خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید شرکت اپل تأیید کرده است که به تازگی استارتاپ "Inductiv" که یک شرکت مستقر در کانادا است و از هوش مصنوعی برای تصحیح داده‌ها استفاده می‌کند و به نوبه خود، فناوری یادگیری ماشین را بهبود می‌بخشد، تصاحب کرده است.
 
اپل در مورد برنامه‌های خود و استاندارد خود که متکی به خرید گاه به گاه شرکت‌های کوچکتر فناوری است، توضیحی نداده است، اما به نظر می‌رسد این بار، تمرکز روی "سیری" است.
 
به نظر می‌رسد سازنده آیفون توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد و درک دستیار صوتی دارد، چرا که اخیرا یک استارتاپ دیگر موسوم به "Voysis" را برای تقویت درک زبان طبیعی "سیری" خریداری کرد.
 
اکنون داده‌های تمیز با تصحیح اطلاعات "سیری"، احتمال اینکه اطلاعات زائد بتوانند آن را سردرگم کند، کاهش می‌دهند.
 
اپل این اواخر اخیر مصمم به به‌روزرسانی "سیری" بوده و با استخدام "جان جیاناندرا" رهبر سابق هوش مصنوعی گوگل یک موج جدید ایجاد کرده است.
 
گفته می‌شود ممکن است مدتی طول بکشد تا "جیاناندرا" و استارتاپ‌هایی مانند "Inductiv" آنچه را که قصد انجام آن را دارند، فاش کنند. اپل به تدریج از طریق ویژگی‌هایی مانند "Deep Fusion" بیشتر هوش مصنوعی را به محصولات خود منتقل می‌کند، اما "سیری" هنوز برای رقابت با دستیارهای صوتی پیشرفته‌ای مانند الکسای آمازون یا دستیار گوگل، راه زیادی در پیش دارد.

اپل برای ارتقای سیری یک استارتاپ هوش مصنوعی خرید

شرکت اپل برای ارتقای دستیار هوشمند صوتی مخصوص خود موسوم به "سیری"(Siri) و اطمینان از اینکه اطلاعات درستی را در پاسخ به درخواست‌های کاربران ارائه دهد اقدام به تصاحب یک استارتاپ هوش مصنوعی کانادایی کرده است.
 
 به نقل از انگجت، اپل پیوسته به تلاش خود برای تصاحب و دستیابی به فعالیت‌های استارتاپ‌های هوش مصنوعی ادامه می‌دهد و این بار برای بهبود عملکرد "سیری" دست به این کار زده است.
 
خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید شرکت اپل تأیید کرده است که به تازگی استارتاپ "Inductiv" که یک شرکت مستقر در کانادا است و از هوش مصنوعی برای تصحیح داده‌ها استفاده می‌کند و به نوبه خود، فناوری یادگیری ماشین را بهبود می‌بخشد، تصاحب کرده است.
 
اپل در مورد برنامه‌های خود و استاندارد خود که متکی به خرید گاه به گاه شرکت‌های کوچکتر فناوری است، توضیحی نداده است، اما به نظر می‌رسد این بار، تمرکز روی "سیری" است.
 
به نظر می‌رسد سازنده آیفون توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد و درک دستیار صوتی دارد، چرا که اخیرا یک استارتاپ دیگر موسوم به "Voysis" را برای تقویت درک زبان طبیعی "سیری" خریداری کرد.
 
اکنون داده‌های تمیز با تصحیح اطلاعات "سیری"، احتمال اینکه اطلاعات زائد بتوانند آن را سردرگم کند، کاهش می‌دهند.
 
اپل این اواخر اخیر مصمم به به‌روزرسانی "سیری" بوده و با استخدام "جان جیاناندرا" رهبر سابق هوش مصنوعی گوگل یک موج جدید ایجاد کرده است.
 
گفته می‌شود ممکن است مدتی طول بکشد تا "جیاناندرا" و استارتاپ‌هایی مانند "Inductiv" آنچه را که قصد انجام آن را دارند، فاش کنند. اپل به تدریج از طریق ویژگی‌هایی مانند "Deep Fusion" بیشتر هوش مصنوعی را به محصولات خود منتقل می‌کند، اما "سیری" هنوز برای رقابت با دستیارهای صوتی پیشرفته‌ای مانند الکسای آمازون یا دستیار گوگل، راه زیادی در پیش دارد.

قدیمی‌ترین ژنوم HIV در نمونه‌های بافتی سال ۱۹۶۶ پیدا شد

قدیمی‌ترین ژنوم HIV در نمونه‌های بافتی سال ۱۹۶۶ پیدا شد

توالی ویروس HIV قدیمی در نمونه بافتی سال ۱۹۶۶ یعنی تقریبا دو دهه پیش از کشف HIV پیدا شد که به پژوهشگران در مطالعه فرایند تغییر ویروس کمک می‌کند.

پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی در جهان

همواره رقابت تنگاتنگی میان کنسول‌های بازی همچون ایکس باکس مایکروسافت و پلی استیشن سونی وجود داشته و آمارهای مختلفی نیز از میزان استقبال کاربران و محبوبیت این محصولات منتشر می شود.
 
 تازه ترین آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که کنسول های بازی سونی موسوم به پلی استیشن ۲ بیش از رقبای خود در بازارهای جهانی به فروش رفته و عنوان محبوب ترین و پرطرفدار ترین کنسول بازی در جهان را به خود اختصاص داده است.
 
کارشناسان و محققان فعال در موسسه تحقیقاتی LearnBonds به تازگی آمار فروش کنسول های بازی را تا تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ بررسی کرده و و به این نتیجه رسیده اند که از میان ۱۰ رتبه برتر مربوط به کنسول های بازی ۵ کنسول به برند پلی استیشن سونی تعلق گرفته و این در حالی است که بعد از آن نینتندو سوئیچ، ایکس باکس مایکروسافت و سایر مدل ها و برندها نیز  در رتبه های بعدی این جدول رده بندی قرار گرفته اند.
 
همچنین این گزارش که در وب سایت استاتیستا نیز آمده است، نشان می دهد دهد که دو کنسول بازی سونی پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۴ بیشترین میزان فروش خود را در بازارهای اروپایی و سپس آمریکا کسب کرده است.
 
PS۲ در اروپا و آمریکا به ترتیب ۵۵.۲۸ و ۵۳.۶۵ میلیون دستگاه فروخته شده و PS۴ نیز در این دو بازار به ترتیب ۴۵.۱۲ و ۳۶.۳۴ میلیون دستگاه فروخته است.
 
همچنین به نظر می رسد کنسول ایکس باکس ۳۶۰ مایکروسافت از پلی استیشن ۳ فروش پایین تری را داشته است.
 
فهرست رده بندی زیر به ترتیب پرفروش ترین کنسول های بازی در تاریخ را از نگاه کارشناسان موسسه LearnBonds بر اساس میزان فروش آنها در بازارهای جهانی نشان می دهد:
 
۱. پلی استیشن ۲
 
۱۵۷.۶۸ میلیون دستگاه
 
۲. نینتندو دی اس
 
۱۵۴.۹ میلیون دستگاه
 
۳. گیم بوی: ۱۱۸.۶۹ میلیون دستگاه
 
۴. پلی استیشن ۴
 
۱۰۹.۸۶ میلیون دستگاه
 
۵. پلی استیشن
 
۱۰۲.۵ میلیون دستگاه
 
۶. وی (Wii)
 
۱۰۱.۶۴ میلیون دستگاه
 
۷. پلی استیشن ۳
 
۸۷.۴۱ میلیون دستگاه
 
۸. ایکس باکس ۳۶۰
 
۸۵.۸ میلیون دستگاه
 
۹. گیم بوی ادونس(Game Boy Advance)
 
۸۱.۵۱ میلیون دستگاه
 
۱۰. پلی استیشن پرتابل
 
۸۱.۰۹ میلیون دستگاه