مسئول دریافت هزینه اضافی از مشترکان پیام رسان سروش چه کسی است؟

 
اعتراض برخی کاربران نسبت به اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی سیم‌کارت‌های همراه اول و حساب شدن تعرفه ترافیکی خارجی به جای داخلی هنگام استفاده از پیام‌رسان سروش در چند روز گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است. این انتقاد‌ها آنقدر بالا گرفت که در نهایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به کاربری در توییتر که از اتمام زود‌هنگام بسته اینترنتی خود شکایت داشت، اعلام کرد که چنین شکایت‌هایی از سمت دادستان کل کشور نیز به او اعلام شده است. در نهایت محمدجواد آذری جهرمی از مسئول کردن تیمی برای ارزیابی این مورد خبر داد. حالا و با گذشت ۳ روز از این اتفاق رگولاتوری اعلام می‌کند که یک اشتباه محاسباتی از سمت همراه اول باعث چنین مشکلی شده است.
 
 مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه هم‌اکنون این مشکل رفع شده اعلام می‌کند که همراه اول باید در این زمینه ضرر کاربران را که ترافیک داخلی آنها هنگام استفاده از پیام‌رسان سروش خارجی حساب شده، جبران کند.
 
حقی در مورد جزییات این اتفاق به پیوست گفت: «پیام‌رسان سروش سرویس تماس تصویری خود را روی یک پروتکلی متفاوت از پروتکلی که سرویس‌های تماس صوتی یا ارسال پیامک و فایل روی آن قابل استفاده است،‌ راه‌اندازی کرده، به همین دلیل این پروتکل برای اپراتور قابل شناسایی نبوده و در نهایت ترافیکی که از طریق تماس تصویری سروش استفاده می‌شده از سوی همراه اول با تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه شده است.»
 
 
اعتراض یکی از کاربران در توییتر نسبت به اتمام سریع ترافیک بسته‌ اینترنتی در صورت استفاده از سرویس‌های داخلی
 
در حالی که به نظر می‌آید در این ماجرا پیام‌رسان سروش به عنوان سرویس‌دهنده مقصر است و باید استفاده از این پروتکل را به اپراتور اعلام تا در نهایت اپراتور هم اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما حقی اپراتور اول کشور را مقصر اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: «اپراتور پذیرفته که اشکال از سمت اوست و براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ام هم‌اکنون این مشکل رفع شده است. البته از سمت دیگر توصیه ما به پیام‌رسان‌ها از جمله سروش این است که وقتی سرویس جدیدی راه‌اندازی می‌کنند و قرار است این سرویس روی پروتکل متفاوتی به اجرا در بی‌آید، جزییات این تغییر را به ما و اپراتورها اعلام کنند، تا کاربران برای استفاده از یک سرویس داخلی دل‌زده نشوند.» او در پاسخ به اینکه آیا این مشکل در اپراتورها دیگر هم وجود داشته می‌گوید که در این زمینه هنوز گزارشی به دست او نرسیده است. براساس اظهارات حقی ترافیک تمامی پیام‌رسان‌ها در مورد تمام سرویس‌هایی که روی پروتکل‌های مختلف ارائه می‌دهند باید از سمت اپراتورهای تلفن‌همراه به عنوان ترافیک داخلی مخاسبه شود.
 
حقی در پاسخ به این سوال پیوست که به جز این مورد تا کنون کاربران نسبت به اتمام زود‌هنگام بسته‌های اینترنتی سیم‌کارت‌های خود بارها شکایت‌هایی مطرح کرده‌اند و تکلیف این شکایت‌ها چه خواهد شد گفت:‌ «در این زمینه هر مورد یک سناریو خاص دارد که باید به صورت جداگانه بررسی شود و نمی‌توان در مورد تمام شدن زود‌هنگام بسته‌های اینترنتی حکم یکسان داد. برخی اوقات عدم بررسی کامل مشتری نسبت به فعال کردن بسته یا عدم آگهی به برخی بخش‌های تنظیمات گوشی یا فعال بودن فیلترشکن و فراموشی این موضوع باعث می‌شود حتی اگر آنها از سایت‌های داخلی هم استفاده می‌کنند به دلیل استفاده از فیلترشکن تعرفه برایشان به صورت بین‌الملل محاسبه شود.» حقی در پاسخ به سوال دیگر پیوست که تا کنون چند درصد شکایت‌ها در سامانه ۱۹۵ مربوط به اتمام زود‌هنگام بسته‌های اینترنتی است اعلام کرد:‌ «در ۱۵ روز گذشته نزدیک به ۱۶ شکایت مربوط به این موضوع بوده که در مقابل دیگر شکایت‌ها حجم چشم‌گیری نیست؛ اما ما در تلاش هستیم تا این نوع شکایت‌ها با توجه به تاثیری که روی کاربران می‌گذارد به صفر برسد.» حقی پیشنهاد می‌کنند که کاربران در صورت مشاهده چنین اشکالاتی روی سیم‌کارت خود شکایتشان را از طریق اپرتورهای مربوطه و یا ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ پیگیری کنند.