فاش شدن اطلاعات اصلی تراشه اسنپدراگون ۸۳۵

فاش شدن اطلاعات اصلی تراشه اسنپدراگون ۸۳۵

کوالکام چند روز پیش رسما نسل بعدی پردازنده‌های پرچمدار خود با نام اسنپدراگون ۸۳۵ را معرفی کرد. این شرکت اطلاعات زیادی را از پردازنده جدید خود در اختیار رسانه‌ها قرار نداد و فقط اعلام کرد که این چیپ‌ست با تکنولوژی ۱۰ نانومتری FinFet سامسونگ تولید خواهد شد و گوشی‌های هوشمند مجهز به این پردازنده در نیمه اول سال آینده به بازار عرضه می‌شوند.

اگرچه کوالکام از اعلام جزئیات دقیق مربوط به آخرین پردازنده خود طفره رفته ولی اطلاعات مربوط به آن فاش شده‌اند. پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ با شماره مدل MSM 8998 قبلا در لیست واردات Zauba مشاهده شده که شایعات به تراشه اسنپدراگون ۸۳۰ اشاره داشتند ولی به‌نظر می‌رسد که کوالکام نام آن را تغییر داده است. براساس اطلاعات منتشر شده این پردازنده از معماری به‌روز شده ۶۴ بیتی Kyro 200 بهره می‌برد و دارای ۸ هسته خواهد بود که شامل ۴ هسته کوچک و ۴ هسته بزرگ است، هنوز فرکانس این هسته‌ها مشخص نیست. در این پردازنده از تراشه گرافیکی آدرنو ۵۴۰ استفاده شده که ظاهرا عملکرد بسیار خوبی باید داشته باشد. مودم LTE X16 قرار گرفته در این چیپ‌ست از LTE Cat.16 پشتیبانی می‌کند که سرعت دانلود ۱ گیگابیت بر ثانیه را برای کاربر فراهم می‌آورد.

اسنپدراگون ۸۳۵ از رم‌ ۴ کاناله LPDDR4X-1866 و حافظه فلش UFS 2.1 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر اسنپدراگون ۸۳۵، تصویر فاش شده اطلاعات مربوط به دیگر پردازنده جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۶۶۰ را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد که براساس آن برای ساخت این پردازنده از فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری FinFet LPP استفاده شده و حداکثر فرکانس آن نیز ۲.۲ گیگاهرتز است.

اسنپدراگون ۶۶۰ به پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۱۲ و مودم X10 مجهز بوده و همچنین از رم ۲ کاناله LPDDR4X-1866 و حافظه‌های فلش UFS 2.1 نیز پشتیبانی می‌کند. تولید انبوه چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد و به‌نظر می‌رسد که برای اولین‌بار در پرچمدار بعدی سامسونگ یعنی گلکسی S8 مورد استفاده قرار بگیرد، دستگاهی که احتمالا در نمایشگاه MWC 2017 از آن رونمایی می‌شود. تولید پردازنده اسنپدراگون ۶۶۰ از سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ آغاز می‌شود.

نوشته فاش شدن اطلاعات اصلی تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ اولین بار در پدیدار شد.