آیا شورش توسعه‌دهندگان، اپل را از تخت پادشاهی به زیر می‌کشد؟!

آیا شورش توسعه‌دهندگان، اپل را از تخت پادشاهی به زیر می‌کشد؟!

آزادی و استقلال دو واژه‌ای هستند که کمتر کسی را خوشحال نمی‌کنند. اپل یکی از این شرکت‌ها است که به این دو واژه نه تنها علاقه‌ای ندارد، بلکه با آنها دشمنی زیادی نیز دارد. اگر شما توسعه‌دهنده اپلیکیشن باشید، این موضوع را به خوبی درک می‌کنید. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده نمی‌توانید به مشتریان خود بگویید که می‌توانند به طور مستقیم از شما خرید کنند.

همانطور که می‌دانید اپل ۳۰ درصد سهم از هر خریدی در اپ استور را برای خود نگه می‌دارد. این بسیار مضحک است. این کار باعث می‌شود که اپلیکیشن‌هایی که مشابه سرویس‌های اپل هستند با قیمت بیشتری به دست مشتریان برسند و در نتیجه کم‌کم از دور رقابت خارج شوند.

کمتر کسی وجود دارد که نام اسپاتیفای را نشنیده باشد. این شرکت اخیرا علیه معیارهای سرکوب‌گرانه اپل در اپ استور اعتراضاتی داشته است. این شرکت گفته که اپل آپدیت جدید اپلیکیشن اسپاتیفای را تایید نکرده است چون این نسخه دارای تبلیغات برای استفاده از خود اپلیکیشن برای خرید اشتراک است. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن مجبور نیستند که از سیستم صورت حساب اپل استفاده کنند،‌ اما در عین حال نمی‌توانند راه‌های دیگر برای خرید اشتراک را نیز تبلیغ کنند.

برخی شرکت‌ها مانند آمازون راه‌هایی برای دور زدن این قانون دست و پاگیر اپل یافته‌اند. البته لازم به یادآوری است که این قانون، محصولات فیزیکی را شامل نمی‌شود. اگر شما شرکتی مانند آمازون باشید که می‌تواند مشتریان زیادی داشته باشد، این موضوع چندان برای شما دست و پاگیر نخواهد بود. اما برای شرکتی چون اسپاتیفای که زندگی خود را از طریق اشتراک تامین می‌کند، این موضوع مسئله بسیار مهمی است.

اپل قصد دارد که در پاییز امسال تغییراتی در سیستم اشتراک خود ایجاد کند. شاید بتوان حدس زد که این تغییرات برای اسپاتیفای و حتی آمازون چندان خوب نباشد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا اپل رویکرد تهاجمی‌تری در پیش گرفته است؟!

جواب به این سوال بسیار ساده است: فروش آیفون و آیپد تقریبا به اشباع رسیده و تنها راهی که برای افزایش درآمد برای اپل وجود دارد، درآمدهای جانبی از سرویس‌هایش با اپلیکیشن‌های دیگر است. به طور ساده، اپل مانند خودروسازی است که نه تنها خودرو می‌سازد، بلکه بزرگراه‌ها و استراحت‌گاه‌های بین راهی را نیز در اختیار خود دارد. با این کار، اپل می‌خواهد که حتی به درون استراحت‌گاه‌ها نفوذ کند و به عنوان مثال، پمپ بنزین را نیز از آن خود کند.

تنها راهی که برای حل این مشکل وجود دارد، راه‌اندازی یک اپ استور مستقل است که اپل در آن همه کاره نباشد. این کار با دو مشکل مواجه است. اول اینکه اپل ابدا اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، چون تقریبا به معنای پایان کار برای اپل است. دوم اینکه این کار چندان راحت نیست و ناشناخته‌های زیادی در این راه وجود دارد.

اپ استور کماکان طرفداران خود را دارد. طرفدارانی که یا به دلیل علاقه شخصی و یا منافع تجاری ترجیح می‌دهند که اپ استور شکل فعلی خود را حفظ کند. اپل نیز از تمام توان خود برای از بین بردن رقابت استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نیز باید مزایا و معایب کار با اکوسیستم‌هایی همچون اندروید که بازتر هستند را بررسی کنند.

اسپاتیفای ممکن است در برابر اپل کوتاه بیاید یا نیاید. اما تنها راهی که استقلال و آزادی بیشتری به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌دهد، راه‌اندازی اپ استور مستقل است. راهی که چندان آسان نبوده و دشواری‌ها و دشمنان زیادی خواهد داشت.

نوشته آیا شورش توسعه‌دهندگان، اپل را از تخت پادشاهی به زیر می‌کشد؟! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.