اندروید Q روند تغییر تنظیمات ارتباطی دستگاه را تسهیل خواهد کرد

یک مشخصه اندروید Q، آن‌دسته از شبکه‌های وای‌فای را که اتصال آن‌ها به‌صورت دستی توسط کاربر قطع می‌شود، به‌طور خودکار در لیست سیاه قرار می‌دهد. بر اساس اظهارات وب‌سایت توسعه‌دهنده اندروید (به نقل از وب‌سایت Android Police)، گوشی طی مدت 24 ساعت آتی برای اتصال مجدد به شبکه موجود در لیست سیاه تلاش نخواهد کرد. این موضوع مانع از وقوع سناریویی می‌شود که در آن گوشی بنا بر برخی دلایل قادر به ارتباط با یک شبکه وای‌فای خاص نبوده و در عین‌حال به تلاش خود در این راستا ادامه می‌دهد. در این وضعیت، کاربر ناامید شده و اتصال وا‌‌ی‌فای را خاموش می‌کند؛ اما همه‌ چیز را به‌دست فراموشی سپرده و صرفا ابراز تاسف خواهد کرد.

همچنین اندروید Q از یک رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) موسوم به Settings Panels برخوردار است. این مشخصه به کاربران امکان خواهد داد تا هنگام کار با اپلیکیشن‌ها و از داخل برنامه قادر به انجام اعمالی نظیر قطع و وصل گزینه‌های ارتباطی مانند وای‌فای، داده همراه یا حالت پرواز باشند. قابلیت مذکور به کاربر اجازه خواهد داد تا بدون‌نیاز به خارج شدن از برنامه، تنظیمات ارتباطی دستگاه را تغییر دهد.

به‌عنوان مثال فرض کنید که دستگاه در حالت پرواز قرار دارد و کاربر، مرورگر وب گجت خود را باز می‌کند. پیش از انتشار اندروید Q، اپلیکیشن تنها قادر به نمایش یک پیام عمومی با مضمون درخواست از کاربر جهت بازگشایی تنظیمات دستگاه و برقراری مجدد ارتباط بود. اما با انتشار اندروید Q، اپلیکیشن مرورگر قادر به نمایش یک پنل خطی شامل تنظیمات کلیدی الگوهای ارتباطی نظیر حالت پرواز، وای‌فای (شامل شبکه‌های مجاور) و داده همراه خواهد بود. با وجود این پنل، کاربران بدون خارج شدن از اپلیکیشن می‌توانند مجددا ارتباط دستگاه را برقرار نمایند.

هفته گذشته، گوگل به‌روزرسانی بتای 4 اندروید Q را منتشر کرد؛ اما این به‌روزرسانی با ایجاد چرخه راه‌اندازی پایان‌ناپذیر بر روی برخی مدل‌های پیکسل موجب از کار افتادن این دستگاه‌ها شد. ظاهرا با انجام ریست فکتوری (بازگشت به تنظیمات کارخانه) و حذف کلیه داده‌های کاربر از روی دستگاه، مشکل بوت شدن مکرر گوشی برطرف خواهد شد. اما چنان‌چه مایل به انجام ریست فکتوری نیستید؛ در این‌صورت همواره می‌توانید روش توصیف شده توسط یکی از کاربران اندرویدی را امتحان نمایید. بدین منظور با نگاه داشتن دکمه پاور و فشردن کلید افزایش میزان بلندی صدا وارد حالت ریکاوری شوید و گوشی را از طریق منوی مربوطه مجددا راه‌اندازی کنید. با این‌کار احتمالا عملکرد گوشی به وضعیت نرمال باز خواهد گشت. به‌دلیل وجود این مشکل، گوگل موقتا عرضه جدیدترین نسخه بتای اندروید Q برای گوشی‌های پیکسل را متوقف نموده است.

اندروید Q به کاربران امکان می‌دهد تا تنظیمات ارتباطی دستگاه را از درون اپلیکیشن‌هایی نظیر کروم تغییر دهند

نسخه نهایی و پایدار اندروید Q احتمالا طی 3 ماهه سوم سال جاری عرضه خواهد شد. این دوره زمانی 3 ماهه از ماه جولای آغاز شده و تا پایان ماه سپتامبر ادامه خواهد یافت.

نوشته اندروید Q روند تغییر تنظیمات ارتباطی دستگاه را تسهیل خواهد کرد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.