قدرت‌گیری رگولاتوری آمریکا در اعمال نفوذ بر شرکتهای تکنولوژی

 
 
فرمانی که چندی قبل ترامپ علیه شبکه‌های اجتماعی امضا کرد می‌تواند کل ساختار شرکتهای خصوصی و تکنولوژی و رابطه آنها را با دولت آمریکا تغیییر دهد.
 
ترامپ چندی قبل در واکنش به اقدام توییتر در زدن یک برچسب اطلاعات غلط روی توییتش خواستار قانونگذاری روی کل شبکه‌های اجتماعی شد.
 
بر اساس گزارش واشنگتن پست ترامپ دستوری را امضا کرده که بر اساس آن  داده تا کمیسیون ارتباطات فدرال-Federal Communications Commission- و کمیسیون تجارت فدرال-Federal Trade Commission- قادر باشند قوانین مربوط به مسئولیت‌های شرکت‌های تکنولوژیک بزرگ را بازنگری کنند.
 
این فرمان تجدید ترامپ یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی است که ترامپ در راستای تنظیم و قانون مند سازی پلت‌فرم‌های اینترنتی امضا کرده است و احتمالا موج های مخالف بزرگی را ایجاد خواهد کرد.
 
ترامپ خبر امضای این فرمان را در حساب شخصی توییتر خود نیز منتشر کرد. وی در پست توییتری خود گفت:« این اتفاق برای شبکه‌های اجتماعی و هم چنین برای «عدالت»، مرحله بزرگی است.»
 
قانون «نزاکت ارتباطات» تحت عنوان  Section 230 of the Communications Decency Act.  در سال 1996 به تصویب رسید و از آن به عنوان مهم‌ترین قانون حوزه اینترنت یاد می‌شود. حالا ترامپ می‌خواهد این قانون را تغییر دهد.
 
شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک تحت حمایت قانون جدید Section 230 قرار دارند که بر اساس آن، امکان شکایت قضایی از پست‌های منتشر شده و اکانت های کاربران  شبکه‌های اجتماعی منتفی می‌شود. به عبارت ساده‌تر، هیچ فردی دیگر نمی‌تواند از شرکت توییتر به دلیل بسته شدن اکانتش خود شکایت کند- کاری که بسیاری آن را امتحان کرده‌اند.
 
حالا با فرمان جدید ترامپ، کمیسیون ارتباطات فدرال می‌تواند در این‌باره اختیار بیشتری داشته و در مورد مطالب منتشر شده در پلت فرم‌های شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی، تصمیم بگیرد.
 
فایلی از نمونه اولیه این فرمان ترامپ در فضای مجازی دست به دست می‌شود و در آن توضیح داده شده که چرا قانون  Section 230 باید مشمول بازنگری شود. قانونی  Section 230 سال‌هاست که مقوله جنجالی و پر سر وصدایی بوده و بسیاری از اعضای کنگره آمریکا معتقدند که که مفاد آن باید بازنگری شود.
 
اما تصویب چنین قانونی از سوی ترامپ، بدون تایید کنگره و بازکردن بیش از حد دست FCC-کمیسیون فدرال ارتباطات- می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در صنعت تجارت و اینترت ایجاد کند.
 
موانع قانونی زیادی نیز در مورد این فرمان جدید وجود دارد که بزرگ ترین آن، اولین اصلاحیه قانون Section 230 است. بر اساس این اصلاحیه، دولت آمریکا نمی‌تواند در قوانین مربوط به آزادی گفتار در شبکه‌های اجتماعی دخالت کند. به عبارت دیگر، برای اثبات غیر قانونی نبودن فرمان جدید ترامپ، قطعا چالش‌های قضایی پیش رو خواهد بود.
 
Section 230 بخش مهمی از قانون رسمی حوزه اینترنت در آمریکاست و امکان تغییر در آن ، بدون تایید کنگره آمریکا، محل بحث است. جدای از اینها، با تصویب چنین فرمانی، فقط منافع توییتر نیست که به خطر می‌افتد. یعنی با این فرمان، کنترل شبکه‌هایی همچون یوتیوب، Craigslist و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیزبه طور ناگهانی در دستان کمیسوین فدرال ارتباطات خواهد بود.
 
بر اساس اخبار، ترامپ ظاهرا شمشیر خود را در مقابل شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از رو بسته است و در این میان، تنها چیزی که دیده نمی‌شود تمایل به قانون مند سازی شرایط است.
 
از جهت دیگر با نزدیک شدن به دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری مدعی هستند که ترامپ سعی دارد با دستکاری قوانین، دست کمپین خود را بازتر کند.