مقایسه گوگل هوم با آمازون اکو: کدامیک را بخریم؟!

هنگام بررسی گجت‌های مجهز به دستیار صوتی داخلی این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که کدا‌م‌یک از دستیارهای آمازون الکسا یا گوگل اسیستنت، بهترین عملکرد را در منازل ارایه می‌دهند؟ در حال حاضر بیش‌تر افراد به‌سوی دستیار صوتی آمازون الکسا گرایش پیدا کرده‌اند. بر اساس برآوردهای یک موسسه آلمانی تحلیل داده با نام Statista، در سال 2017 سهم این دستیار صوتی از بازار معادل 62 درصد بود؛ در حالی‌که دستیار گوگل سهمی 25 درصدی را در اختیار داشت. با این‌حال آمار این موسسه نشان می‌دهد که تا سال 2020، سهم گوگل از بازار به 43 درصد افزایش خواهد یافت؛ در حالی‌که انتظار می‌رود سهم آمازون به 34 درصد تقلیل پیدا کند.

انتخاب دستیار صوتی مناسب جهت تعامل با کاربر و اعضای خانواده وی کماکان به اولویت‌های شخصی بستگی خواهد داشت. اگرچه در این انتخاب با فاکتورهای مختلفی نظیر قیمت‌گذاری، جوانب زیبایی‌شناختی طراحی و توان و کارآیی هر یک از دستیارهای صوتی سروکار داریم. بنابراین بررسی فاکتورهای فوق به انتخاب گزینه مناسب برای منزل کمک خواهد کرد.

کدام‌یک هوشمندتر است؟

آخرین جمله‌ای که کاربران مایل به شنیدن آن هستند این است: “Sorry, Idon’t know that one”. اما این جمله همان عبارتی است که تنها چند روز پس از خریداری یک دستگاه مجهز به دستیار صوتی الکسا در ذهن کاربران نقش خواهد بست.

در ماه آوریل گذشته یک موسسه تحقیقات بازار با نام Stone Temple (که اخیرا توسط شرکت Perficient Digital خریداری شد)، میزان هوشمندی 4 دستیار صوتی مختلف شامل سیری شرکت اپل، مایکروسافت کورتانا، آمازون الکسا و گوگل اسیستنت را مورد مطالعه قرار داد. این کمپانی دریافت که گوگل اسیستنت برای پاسخ‌گویی به حدودا 70 درصد پرسش‌های مطرح شده تلاش کرد و در تقریبا 90 درصد مواقع، پاسخ‌های درستی را ارایه نمود. دستیار الکسا به کمی بیش‌تر از 50 درصد پرسش‌ها پاسخ داد و جواب‌های ارایه شده در بیش از 80 درصد موارد صحیح بودند.

تصویر گردآوری شده توسط موسسه PERFICIENT DIGITAL

پاسخ‌های نادرست در اکثر موارد، گمراه‌کننده نبودند. یعنی چنان‌چه از الکسا بپرسید که هر اینچ معادل چند سانتی‌متر است و این دستیار، پاسخ نامناسبی ارایه دهد؛ در این‌صورت کاربر با پیام عدم وجود جواب یا عبارتی کاملا نامربوط مواجه خواهد شد. چنان‌چه دستیار صوتی اعلام کند که هر اینچ معادل 2.7 سانتیمتر است؛ در این‌صورت پاسخ آن گمراه‌کننده خواهد بود. زیرا این پاسخ ظاهرا درست به‌نظر می‌رسد؛ اما در واقع پاسخ صحیح برابر با 2.54 سانتی‌متر است.

از سوی دیگر پاسخ‌های اشتباه 10 درصدی دستیار گوگل غالبا با پرسش مطرح شده ارتباط دارند. برای مثال چنان‌چه از گوگل اسیستنت بپرسید که “ماسه چگونه ساخته می‌شود؟”؛ در این‌صورت دستورالعمل ساخت ماسه روان بیان خواهد شد. این ماسه‌ها در قالب شن‌های موجود در سواحل دریا قابل مشاهده هستند؛ اما معمولا رنگی بوده و هرگز در هوا پراکنده نمی‌شوند. در واقع چنان‌چه شما به‌دنبال روش ساخت ماسه برای کودک خود هستید؛ در این‌صورت پاسخ فوق می‌تواند صحیح باشد. اما لزوما پاسخ‌گوی پرسش موردنظر شما نخواهد بود؛ چرا که شاید شما مایل باشید از روش ساخت ماسه با استفاده از صدف‌ها و سنگ‌های دریایی شکسته مطلع شوید.

البته این موضوع بدان معنا نیست که الکسا را یک دستیار صوتی فوق‌العاده قلمداد کنیم. از این گذشته، سهم چشمگیر آمازون از بازار اسپیکرهای هوشمند کماکان مدیون عرضه زودهنگام آن‌ها و تخفیفات منظور شده برای فروش روز Prime Day است. گوگل برای تلاش‌های خود در زمینه هوش مصنوعی، بودجه کلانی را اختصاص داده است؛ پدیده‌ای که یقینا در پاسخ‌گویی مناسب و منطقی به پرسش‌های روزمره و گاه‌وبی‌گاه کاربران موثر خواهد بود.

برنده: گوگل اسیستنت؛ چرا که گوگل همواره عمل‌گرا بوده است.

طراحی سخت‌افزاری

از جنبه زیبایی‌شناختی، هر 2 گجت گوگل هوم و آمازون الکسا کاملا جذاب به‌نظر می‌رسند. دستگاه‌های ساخت آمازون و گوگل به منظور مخفی نمودن سخت‌افزار معمول و ساختار فنی پیشرفته آن از یک پوشش پارچه‌ای برخوردار هستند. گوگل هوم با گزینه‌های رنگی بیش‌تری نسبت به گجت ساخت آمازون عرضه می‌شود. حداقل در رده محصولات اقتصادی، گوگل هوم مینی با رنگ‌های سبز متمایل به آبی، خاکستری، مشکی و صدفی روانه بازار می‌شود. Echo Dot نیز با 3 گزینه رنگی شامل مشکی، سفید و مدل جذاب‌تر خاکستری‌رنگ در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اما آمازون با استفاده از ساختار شبه چوبی در طرفین اسپیکر اکو، چندین گزینه هنری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

برای انتخاب محصول برتر بایستی شکل آن‌ها را نیز مدنظر قرار داد. محصولی مشابه گوگل هوم مکس دارای ابعادی بزرگ و دست‌وپاگیر است و پهنا، ارتفاع و طول آن به‌ترتیب برابر با 13.2، 7.4 و 6 اینچ خواهد بود. بعلاوه وزن این دستگاه نیز کمی سنگین بوده و تقریبا معادل با 12 پوند است. این محصول یقینا بیش از آن‌که به یک دستگاه یکپارچه و قابل‌حمل شبیه باشد؛ همانند یک اسپیکر به‌نظر می‌رسد. اولین نسل گوگل هوم دارای قسمت فوقانی خمیده‌ای است که اساسا آن‌را مشابه یک بشکه نفتی نشان می‌دهد. چنان‌چه به‌دنبال اشکال ارگانیک هستید؛ در این‌صورت گوگل هوم احتمالا از ظاهر مناسب‌تری برخوردار خواهد بود. اما طراحی استوانه‌ای شکل اسپیکر آمازون اکو بسیار چشم‌نوازتر است.

برنده: آمازون؛ چرا که طراحی یک گجت فنی پیشرفته و در عین‌حال سازگار با دکوراسیون منزل ابدا کار آسانی نیست.

هزینه

گوگل و آمازون در زمینه قیمت‌گذاری، شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند و مشخصا به همین دلیل، فروش دستگاه‌های گوگلی طی چند سال گذشته افزایش یافته است. اختلاف قیمت این 2 گجت حدودا برابر با 20 دلار بوده و اگرچه دستگاه گوگلی اندکی گران‌تر است؛ اما اختلاف قیمت این 2 محصول تا حدود زیادی قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

4 محصول گوگل هوم

با این‌حال آمازون به‌طور مرتب، قیمت‌گذاری دستگاه‌های مجهز به دستیار صوتی الکسا نظیر Echo، Echo Dot و Echo Show را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید برای خریداری این دستگاه‌ها در ایام تعطیلات (به‌طور معمول پیش، حین و پس از روز دوشنبه سایبری که از روز 2 دسامبر سال جاری آغاز می‌شود) و روز Amazon Prime Day (در ماه جولای) برنامه‌ریزی کنید. در این ایام، برخی دستگاه‌ها با تخفیف 50 درصدی عرضه می‌شوند؛ لذا یقینا خریداری آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

4 محصول آمازون اکو

دستگاه‌های آمازون دارای امکانات مختلفی هستند. Echo Show با ارایه دستورالعمل‌های طبخ غذا در آشپزخانه به شما کمک کرده و جهت اجرای همخوانی کارائوکه با دوستان مناسب است؛ در حالی‌که Echo Spot یک ساعت هشداردهنده کوچک است که در اتاق خواب به‌خوبی کار می‌کند. Echo Plus بهترین کیفیت صوتی را ارایه می‌دهد؛ بنابراین احتمالا برای قرارگیری در فضای نشیمن اصلی منزل، گزینه مناسبی خواهد بود. Echo Dot نیز با توجه به برچسب قیمتی ارزان خود یک دستیار هوشمند نوظهور ایده‌آل به‌شمار می‌رود.

به‌خاطر داشته باشید که گوگل هوم از طریق فروشگاه آمازون قابل خریداری نیست. چنان‌چه در وب‌سایت آمازون به جستجوی واژه “Google Home” بپردازید؛ در این‌صورت به صفحه‌ای شامل کلیه محصولات اکوی آمازون منتقل خواهید شد. چنان‌چه به‌دنبال یک دستگاه مجهز به دستیار گوگل اسیستنت باشید؛ در این‌صورت بایستی مستقیما به غول جستجوگر آمریکایی مراجعه نمایید. گوگل حتی دستگاه‌های ارزان‌قیمت خود را نیز با پشتیبانی کاملا رایگان برای مدت 24 ماه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برنده: رقابت در این بخش پایاپای است. قیمت‌ها تقریبا با یکدیگر قابل مقایسه هستند. اما در روز Prime Day، محصولات شرکت آمازون با تخفیفات بیش‌تری نسبت به تولیدات گوگل عرضه می‌شوند؛ در حالی‌که سیاست مالی گوگل، افق‌های جدیدی را به‌ روی کاربرانی با توان بودجه‌ای نسبتا محدود باز خواهد کرد. بنابراین هر کدام از برندها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند و انتخاب نهایی به اولویت‌های کاربر بستگی خواهد داشت.

مهارت‌ها

یقینا الکسا گزینه‌های متنوع‌تری از مهارت‌های متفرقه را پیش روی کاربران قرار خواهد داد. فراخوانی وسیله نقلیه با استفاده از صدای کاربر یا خریداری اقلام موجود در فروشگاه آمازون از طریق یک اکانت ویژه فعال از جمله امکانات این دستیار صوتی محسوب می‌شوند.

با این‌حال آمازون کاربران را وادار می‌کند تا نسبت به تهیه اشتراک پرایم اقدام نموده وبرای پخش موسیقی از سرویس آمازون موزیک یا اشتراک فعال اسپاتیفای استفاده کنند. برخلاف گوگل هوم، این‌بار هیچ روشی برای درخواست از الکسا جهت پخش محتوای یوتیوب یا کتابخانه فایل‌های موسیقی وجود ندارد.

مالکیت یوتیوب توسط گوگل، یک نقطه قوت بزرگ برای اسپیکرهای هوشمند دارای صفحه‌نمایش به‌شمار می‌رود. گجت‌های Nest Hub و Nest Hub Max قادر به نمایش ویدیوهای مرتبط با حوزه‌های مختلف و متعدد هستند. به‌عنوان مثال چنان‌چه به‌دنبال اطلاع از روش ساطوری کردن پیاز هستید؛ در این‌صورت می‌توانید درخواست خود را با گوگل در میان گذاشته و ویدیوی مربوط به نحوه برش زدن پیاز را مشاهده کنید. در سوی دیگر، الکسا از چنین قابلیتی بی‌بهره است. با این‌حال با استفاده از مرورگر و به شیوه دستی می‌توان به وب‌سایت یوتیوب مراجعه کرد. اما این‌بار نیز به لطف دشمنی دیرینه میان گوگل و آمازون، قادر به دانلود اپلیکیشن یوتیوب نخواهید بود؛ وضعیتی که Fire TV نیز دقیقا با آن دست‌به‌گریبان بود.

آمازون در اوایل سال جاری اعلام کرد که اپلیکیشن بومی یوتیوب برای Fire TV در اواخر سال 2019 معرفی می‌شود. با این‌حال هنوز روشن نیست که نزاع میان 2 کمپانی چه زمانی پایان خواهد یافت. بعلاوه پیامد چنین اقدامی برای Echo Show نیز کاملا مبهم است. در صورت عرضه اپلیکیشن یوتیوب برای اکو شو، کارآیی آن افزایش خواهد یافت.

برنده: الکسا. البته این برتری بسیار شکننده است. در صورت عرضه اپلیکیشن یوتیوب برای Echo Show، الکسا حتی بیش از گذشته پیشرفت خواهد کرد.

حریم خصوصی

کلیه داستان‌های مطرح شده پیرامون دستیارهای صوتی دارای روایات هشداردهنده پیرامون افشای سناریوهای کاملا محرمانه هستند. این موارد ثابت می‌کنند که خریداری یک دستگاه گوگل هوم یا آمازون اکو به همان اندازه قابل‌تصور برای کاربران، دلهره‌آور خواهد بود.

احتمالا مشهورترین رسوایی تاریخ زمانی رخ داد که آمازون، فایل کامل محتوای صوتی درخواستی را اشتباها و به‌طور تصادفی برای یک شخص متفاوت در آلمان ارسال کرد. بر اساس آیین‌نامه عمومی حفاظت داده‌ها در اتحادیه اروپا، کلیه شهروندان مقیم 28 کشور عضو این اتحادیه می‌توانند فایل کامل مربوط به داده‌های صوتی خود که توسط کمپانی گردآوری شده است را مطالبه نمایند. هنگامی‌که یکی از شهروندان، درخواست دریافت کلیه فایل‌های صوتی گردآوری شده توسط آمازون را از طریق دستگاه مجهز به دستیار الکسا مطرح کرد؛ غول تجارت الکترونیکی تصادفا 1700 فایل صوتی را به اشتباه برای وی ارسال کرد.

بدتر این‌که آمازون چند سناریوی بحث‌برانگیز دیگر را نیز پشت سر گذاشته است. برای مثال، هنگامی‌که کاربران به‌دنبال اعلام یک فرمان صوتی هستند؛ الکسا اشتباها آن‌را به‌عنوان یک سیگنال “Alexa, laugh” تفسیر نموده و ناگهان شروع به خندیدن مداوم خواهد کرد (این مشکل توسط کاربر قابل اصلاح نیست). این موضوع مشخصا از جنبه حریم خصوصی، نگران‌کننده نیست؛ اما نشان می‌دهد که کلمات بیدارباش، روشی ایده‌آل جهت اطمینان از عدم ضبط گفتگوهای خصوصی به‌شمار نخواهند رفت. در یک سناریوی دیگر نیز الکسا، صدای ضبط شده مربوط به گفتگوی خصوصی یک خانواده را از طریق دستگاه موجود در منزل برای یکی از مخاطبان آن‌ها ارسال کرد.

برنده: گوگل اسیستنت. چرا که این دستیار صوتی هنوز محتوای ضبط شده را برای افراد نادرست ارسال نکرده است. بعلاوه به‌صورت بی‌دلیل شروع به خندیدن نخواهد کرد.

برنده نهایی: گوگل اسیستنت یا آمازون الکسا؟

بی‌تردید هر 2 دستیار گوگل اسیستنت و آمازون الکسا در طیف دستیارهای فوق‌العاده هوشمند طبقه‌بندی می‌شوند. دستیار گوگل فارغ از دریافت یک فرمان صوتی واقعا خاص، عملکرد بهتری در زمینه فهم درخواست کاربر از خود نشان می‌دهد. اما الکسا نیازمند دریافت پرسش‌های دقیق‌تری است.

از جنبه زیبایی‌شناختی، هر 2 کمپانی محصولات بسیار جذابی را تولید نموده‌اند. اما بدیهی است که تصمیم نهایی مشتری احتمالا منوط به سهولت تعامل مستقیم و یکپارچه با سیستم خواهد بود. بنابراین چنان‌چه اکنون جزو مشترکان ممتاز آمازون هستید؛ در این‌صورت اسپیکر اکو گزینه فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود. در غیر این‌صورت احتمالا مایل به خریداری محصولات گوگل خواهید بود. این کمپانی به‌عنوان تولیدکننده برتر اسپیکرهای هوشمند در جهان و با تکیه بر چندین سال تجربه بیش‌تر خو،د می‌تواند از آمازون پیشی بگیرد.

نوشته مقایسه گوگل هوم با آمازون اکو: کدامیک را بخریم؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.