مهم‌ترین تغییراتی که سازندگان باید در اسمارت‌فون‌های تولیدی‌شان ایجاد کنند

مهم‌ترین تغییراتی که سازندگان باید در اسمارت‌فون‌های تولیدی‌شان ایجاد کنند

شاید روزی فکرش را هم نمی‌کردیم که تلفن‌های همراه اینقدر مهم شوند، حالا کامپیوترهای شخصی و فناوری‌های مرتبط با آن به حاشیه کشیده شده‌اند و اکثر خبرها و اتفاقات مهم دنیای تکنولوژی مربوط به همراهان هوشمندمان است.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به حوزه اسمارت‌فون‌ها داشته باشیم می‌توانیم سیری سعودی را در این بخش مشاهده کنیم، با معرفی هر مدل خصوصا آن‌هایی که لقب پرچم‌داری را نیز با خود به همراه دارند می‌توانیم انبوهی از ویژگی‌ها و امکانات جدید را شاهد باشیم. کمپانی‌های بزرگ سازنده تلفن همراه روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارند، بازار این همراهان دوست داشتنی بسیار پررونق است و سود زیادی را نصیب سازندگان می‌کند. البته شاید مهم‌ترین دلیل تمایل کاربران به مدل‌های جدید امکانات و ویژگی‌های تازه‌ای باشد که هر مدل با خود به همراه دارد در ادامه قرار است نیم نگاهی به عملکرد کمپانی‌های مطرح حوزه تلفن‌همراه داشته باشیم تا دریابیم کدامیک توانسته در زمینه امکانات و تغییرات در پرچم‌داران جدید خود بهتر عمل کند.


 

اپل

بدون شک نام آفریننده الفبای هوشمندی در تلفن همراه لیاقت قرارگرفتن در صدر لیست ما را خواهد داشت، امسال برخلاف سنت دیرینه اپل شاهد تغییرات اساسی در دو پرچم‌دار جدید که نام آی‌فون ۷ و ۷ پلاس را به خود گرفته‌اند، نبودیم. اگرچه اپل نشان داد که سرچشمه ایده‌های نوینش در حال خشک شدن است اما بازهم مدل‌های موفقی را روانه بازار کرد. شاید مهم‌ترین و ملموس‌ترین ویژگی آی‌فون‌های جدید دوربین دوگانه موجود در مدل پلاس و هم‌چنین حذف پورت ۳.۵  میلی‌متری هدفون باشد. اگرچه استفاده از دوربین دوگانه را پیش‌تر دیده بودیم اما اپل نشان داد که می‌تواند از هر فناوری به بهترین شکل ممکن استفاده کند. حذف درگاه ورودی هدفون از آی‌فون‌های جدید موافقان و مخالفان زیادی را داشت به همین دلیل اپل از واژه شجاعت برای این موضوع استفاده کرد. اگرچه بودن یک پورت کوچک ضرری نمی‌رساند اما با توجه به مشکلات بی‌شمار هدفون‌های سیمی و هم‌چنین خروجی کیفیت صدای کم‌تر به نسبت پورت لایتینگ، همان بهتر که نباشد! فناوری مورد استفاده در هدفون‌های سیمی سال‌هاست که بی‌تغییر باقی مانده است شاید همین موضوع سبب شد تا اپل این پورت را حذف کند تا محققین و مخترعین به فکر افتاده و طرحی جدید را برای این گجت در نظر بگیرند. چشم‌اندازمان را از گذشته به آینده تغییر می‌دهیم؛ بهتر است اپل در آی‌فون ۸ (یا هر نام دیگری که خواهد داشت) طراحی جدیدی را در نظر بگیرد تا به بیماری که سال‌هاست برخی کمپانی‌ها به آن مبتلا هستند دچار نشود. هم‌چنین به عنوان یک دوست به کمپانی اپل پیشنهاد می‌کنم دایره اسمارت‌فون‌هایش را محدود به پرچم‌داران تازه و قدیمی نکند و چند مدل میان رده دیگر هم‌چون آی‌فون Se را نیز به خانواده خود اضافه کند! هم‌چنین لطفا بقیه اجزا را به تدریج حذف نکند!


 

سامسونگ

سامسونگ روزهای خوبی را پشت سر می‌گذاشت، پرچم‌دارانش بیش از تصور موفق ظاهر می‌شدند تا اینکه سر و کله یک هیولای منفجر شونده به اسم نوت ۷ پیدا شد. شاید نگاه کردن به این اسمارت‌فون در روز اول بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسید اما مدتی بعد مشخص شد نوت ۷ فرزند ناخلفی است! گذشته از مشکلات متعدد نرم‌افزاری این تلفن‌همراه، منفجر شدن هنگام شارژ دیگر چیزی بود که این فبلت برای کاربرانش به ارمغان آورد. داستان دو بار فراخوان و توقف تولید این اسمارت‌فون را دیگر لازم نیست تکرار کنیم. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که سامسونگ مبارزه احمقانه خود با اپل بر سر معرفی زودتر پرچم‌دارانش را به اتمام برساند. سامسونگ سال‌ها نماد اعتماد و کیفیت ساخت بالا بود اما هم‌اکنون این نام تداعی کننده یک فاجعه به تمام معناست، نوت ۷ موجب شد پلی که چندین سال سامسونگ در حال ساخت آن بود، نابود شود، حال اگرچه باید از نو شروع کند اما راه آشنایی دارد بنابراین هنوز همه چیز تمام نشده است. البته بهتر است برای این شروع تازه سامسونگ طراحی جدیدی را برای پرچم‌دار آینده خود در نظر بگیرد تا کاربران با دیدن یک پرچم‌دار هم‌سان با گلکسی نوت ۷ پا به فرار نگذارند!


 

سونی

شاید اگر مدیران این برند معروف ژاپنی سیاست‌های درستی را در بخش تلفن همراه در پیش گرفته بودند، شاهد آوردن نام سونی در این لیست نبودیم! صحبت‌کردن در رابطه با تغییر ظاهر و غنا بخشیدن بیش‌تر به رابط کاربری دیگر بیش از اندازه تکراری شده است، به قول سعدی شیرازی ” خانه از پای بند ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است”. معرفی متوالی پرچم‌داران در بازه‌های زمانی کوتاه که در خانواده Z شاهد آن بودیم مشکل مهمی بود اما اینکه شمار مدل‌های معرفی شده توسط سونی تا این حد کاهش داشته باشد مشکل مهم‌تری است! مطمئنا اگر مدیران سونی موبایل هم‌چون دیگر بخش‌های این کمپانی ژاپنی سیاست‌هایی قاطع و مطمئن را در پیش می‌گرفتند اوضاع این کمپانی معروف در بخش تلفن‌همراه تا این حد فاجعه‌ بار نبود، شاید بگویید بیان واژه فاجعه بار اغراق است اما بهتر است خودمان را گول نزنیم، این روزها حتی موبایل‌سازهای نوپای چینی در فروش و جذب کاربر موفق‌تر هستند و سهم سونی در بازار اسمارت‌فون آنقدر ناچیز است که امید داشتن به آینده این برند با روند کنونی کاری بیهوده است. نام سونی همیشه با کیفیت ساخت بالا و طراحی خاص و متفاوت گره خورده است اما بازاریابی ناموفق این کمپانی نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی به نمایش بگذارد.


 

هواوی

هواوی را می‌توان نماد یک کمپانی موفق دانست که با مدیریت صحیح توانست خود را تا رده سوم بزرگترین تولیدکنندگان تلفن همراه بالا بکشد و تعداد زیادی موبایل‌ساز معروف را پشت سر بگذارد. هواوی دیگر یک کپی کننده نیست و حال ابداعاتی نیز دارد که مورد تقلید (!) برخی‌ها نیز واقع می‌شود؛ اما کمی بیش از اندازه به تولیداتش اطمینان دارد! درست است که بنچمارک‌ها همه چیز را مشخص نمی‌کنند اما واقعا جای پرچم‌داران این کمپانی در بالای جدول خالی است. بهتر است هواوی پرچم‌دارانش را در دو نسخه عرضه کند و یا چند پرچم‌دار معرفی کند که در آن از چیپست‌های قدرتمند ساخته اسنپدراگون و یا حتی مدیاتک استفاده شده باشد، به این ترتیب شاید بتواند نظر کاربران بنچمارک دوست را نیز به تولیداتش جذب کند. هم‌چنین بهتر است این کمپانی فراموش نکند که اکثر کاربران محصولات هواوی را به علت قیمت‌های رقابتی‌اش می‌خرند پس بهتر است این نقطه قوت به فراموشی سپرده نشود!


 

ال‌جی

حضور ال‌جی در بخش تلفن‌همراه هیچ‌گاه پررنگ نبوده است، این کمپانی اگرچه در برخی زمینه‌ها سرآمد است و محصولاتش همواره مورد تحسین بوده‌اند اما در بخش فروش عملکرد چندان رضایت بخشی را ندارد. آخرین پرچم‌دار خانواده G اگرچه محصولی باکیفیت و قدرتمند بود اما حضور رقبایی سرسخت در بازار موجب شد این اسمارت‌فون نتواند فروش خوبی را تجربه کند. اوضاع ال‌جی در V20 نیز به همین منوال خواهد بود، در واقع ال‌جی همان راهی را رفت که پیش‌تر در G5 پیموده بود و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت نتیجه‌ای متفاوت حاصل شود. البته هنوز برای قضاوت در رابطه با موفقیت و یا شکست V20 زود است زیرا ال‌جی تلاش زیادی کرده تا یک اسمارت‌فون کم نقص را روانه بازار کند. در بخش سخت‌افزار نمی‌توان به پرچم‌داران ال‌جی خرده گرفت اما در بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری باید تغییرات گسترده‌ای صورت بگیرد. در بخش باتری نیز متاسفانه عملکرد خوبی را از پرچم داران ال‌جی شاهد نیستیم و این موضوع می‌بایست برطرف شود. مهم‌ترین مشکل ال‌جی در بخش بازاریابی است، با توجه به وجود هم میهنی قدرتمندی چون سامسونگ ال‌جی می‌بایست تبلیغاتی وسیع‌تر را برای محصولاتش در نظر بگیرد.


 

اچ‌تی‌سی

اچ‌تی‌سی حالا به لطف اطمینان گوگل برای ساخت پرچم‌داران این کمپانی می‌تواند آینده‌ای روشن را داشته باشد. اگرچه اچ‌تی‌سی ۱۰ نتوانست ناجی شکست‌های متوالی این کمپانی باشد اما توانست اعتماد گوگل را جلب کند تا ساخت نکسوس‌هایش که حالا در خانواده پیکسل نمایان شده‌اند را به اچ‌تی‌سی واگذار کند. مطمئنا در اچ‌تی‌سی ۱۰ طراحی کاملا جدیدی را شاهد نبودیم اما باز هم امیدها برای بازگشت این کمپانی به روزهای اوج زنده شد. اچ‌تی‌سی ۱۰ محصولی بود که به خوبی مسیر این کمپانی برای شروعی دوباره را پایه گذاری کرد، هرچند این اسمارت‌فون تنها یک قدم است و این کمپانی راه زیادی را تا بازگشت به مسیر اصلی خود در پیش دارد. مهم‌ترین نقطه ضعف محصولات ساخته اچ‌تی‌سی قیمت آن‌هاست، اعتماد به نفس اپل‌گونه مدیران اچ‌تی‌سی موجب شده پرچم‌داران این کمپانی قیمتی فراتر از ارزش خود را پیدا کنند. مطمئنا در روزگاری که حریفان چینی در تلاش برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولاتشان هستند، سیاست سود بیش‌تر با قیمت گران‌تر برای اچ‌تی‌سی مطلقا پاسخ‌گو نخواهد بود بنابراین آینده این کمپانی در گرو تغییر سیاست‌های قیمت‌گذاری محصولاتش است.

نوشته مهم‌ترین تغییراتی که سازندگان باید در اسمارت‌فون‌های تولیدی‌شان ایجاد کنند اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.