چطور با ۱۰ ترفند رجیستری ویندوز را دلخواه تر کنم

ترفند رجیستری ویندوز

ترفند های رجیستری ویندوز در حقیقت ترفندهایی هستند که به شما اجازه می دهند تا در سیستم دست ببرید و آن را به دلخواه خود تنظیم کنید. هر چند استفاده از این بخش از ویندوز، با دقت زیادی باید به همراه باشد و ریسک استفاده از آن زیاد است، اما اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند تجربه کاربری تان را در ویندوز حسابی تغییر دهد. اما امروز من به شما ۱۰ ترفند یاد می دهم که بتوانید با آن، حال ویندوزتان و خودتان را خوب تر کنید.

 

۱۰ ترفند رجیستری ویندوز مورد بررسی در این مطلب

از آن جا که دوست داریم پیش از وقت گذراندن روی این مقاله بدانید که می خواهیم به چه چیزهایی بپردازیم، ترجیح می دهیم سر عنوان تنظیمات و ترفند های مورد بحث را برای تان بنویسیم.

از قرار می خواهیم به ترفند های زیر بپردازیم:

  1. اول به این می پردازیم که چطور باید وارد صفحه تنظیمات رجیستری شویم. 
  2. دوم یاد میگیریم که چطور لاک اسکرین ویندوز ۱۰ را کلا حذف کنیم
  3. سوم یاد میگیرم که چطور در استارتاپ یک سری اطلاعات کلی در مورد پروسه ها دریافت کنیم
  4. یاد می گیریم که چطور یک اپلیکیشن خاص و پر استفاده مان را به منوی راست کلیک اضافه کنیم
  5. می اموزیم که چطور کلیه بخش های ویندوز نظیر تنظیمات و اپلیکیشن ها را به حالت تاریک ببریم
  6. روش تنظیمات برای حذف اکشن سنتر در سمت راست ویندوز را یاد می گیرید 
  7. می آموزید که چطور نوتیفی سنتر را کوچکتر کنید 
  8. روش حذف آیکون ONEDRIVE را یاد می گیرید
  9. حافظه مجازی رم را کنترل می کنید و آن را حذف می کنید ( حافظه مجازی رم همیار رم اصلی است )
  10. سرعت راه اندازی سیستم را افزایش می دهیم 
  11. سرعت انیمیشن های ویندوز مثل منو ها را تنظیم می کنیم 
  12. قابلیت لرزش و مینیمایز کردن پنجره ها را غیر فعال می کنیم

اما چند نکته مهم:

نکته اول: برای هر کدام از ترفند هایی که در این مطلب می بینید، ما یک مسیر کلید را ارائه کرده ایم که در کادر خاکستری رنگ وجود دارند. برای اعمال تغییرات باید به مسیر این کادر بروید. برای این کار، دو حالت وجود دارد:

  1. اول این که تک تک فولدرها را یکی یکی از سمت چپ پیدا کنید و باز کنید تا به فولدر سمت راست برسید
  2. کلیه مسیر را کپی کرده و در بالای پنجره رجیتسری در ادرس بار پیست کنید تا به فولدر نهایی برسید

نکته دوم: اگر می خواهید تغییرات اعمال شده را به حالت اولیه برگردانید

به تناسب تغییراتی که ایجاد کرده اید:

  1. مقدار های تغییر یافته ۰ و ۱ ها را به حالت قبلی برگردانید
  2. کلید هایی که اضافه کرده اید را پاک کنید

نکته سوم: برای اعمال تغییرات روی سیستم باید یک بار سیستم را ریبوت یا همان ریستارت کنید.

 

چطور به ویندوز رجیستری درست پیدا کنیم؟

برای انجام این ترفند ها روی سیستم تان، لازم است که ابتدا وارد رجیستری ویندوز ۱۰ شوید. در ویندوز ۱۰، این کار بدین صورت انجام می شود که:

  1. ابتدا روی کیبورد روی دکمه های Win + R  کلیک کنید
  2. با این کار پنجره run را مشاهده خواهید کرد
  3. در باکس تکستی آن  regedit را بنویسید و اینتر را بزنید ( OK )
  4. با این کار پنجره رجیستری ویندوز باز می شود

لطفا تا ترفند ها را نشان نداده ایم، دست به هیچ قسمتی از این صفحه نزنید

 

شیوه خاموش کردن Lockscreen در ویندوز ۱۰ با رجیستری

Lockscreen یا لاک اسکرین یا همان صفحه قفل در ویندوز یکی از بهترین لایه هایی به شمار می آید که به امنیت بیشتر سیستم کمک می کند. اگر بخواهید این سیستم را فعال نگه دارید، هنگامی که سیستم شما رمز دار است، باید رمز یا پین خود را وارد کنید تا بتوانید مجددا به سیستم خود برگردید.

اگر در اداره یا محیط عمومی کار می کنید بهتر است که Lockscreen  همچنان سر جای خود باشد اما خاموش کردن صفحه قفل ویندوز ۱۰ برای کاربران خانگی تقریبا بی اهمیت است ( مگر در شرایط خاص ).

به جهت حذف کردن صفحه قفل ویندوز ۱۰ می توانید به مسیر زیر در صفحه رجیستری تان بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\

وقتی که در این مسیر یعنی روی صفحه و بخش Windows قرار گرفتید روی ان راست کلیک کنید. بعد از این مسیر New -> Key را انتخاب کنید. با این کار، یک کلید ایجاد می کنید. اسم کلید تان را Personalization بگذارید.

بعد از این کار، این کلید جدید را انتخاب کنید و بعد در سمت راست پانال، در یک جای خالی راست کلید کنید و New -> DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. این ویژگی را NoLockScreen نام گذاری کنید.

در این بخش قسمتی وجود دارد به نام Value data که به احتمال زیاد مقدار آن ۰ است. به راحتی این مقدار را به ۱ تبدیل کنید.

در نهایت OK را بزنید.

حالا اگر کمی سیستم را رها کنید متوجه می شوید که چیزی به نام صفحه قفل هرگز برای شما فعال نخواهد شد.

 

نمایش اطلاعات جزیی در ابتدای شروع ویندوز

اگر سیستم شما دچار مشکلاتی شده که نمی توانید برای ان شرح مناسبی داشته باشید یا این که انقدر موضوع پیچیده و غیر قابل درک است، که گاهی گیج می شوید، باید ابتدا اولویت خود را بر این بگذارید تا علت این مسائل را کشف کنید. یکی از مهم ترین چیزهایی که به شما کمک می کند تا خم و کم چیزها را بفهمید استفاده از  Verbose Mode است. با استفاده از این مود، می توانید متوجه شوید که پردازش ها به طور دقیق روی سیستم شما به چه صورت انجام می شوند و اشکال از کجاست و چه چیز را باید تصحیح کرد. به عبارت بهتر می توانید بفهمید که چه چیزی درست کار می کند و چه چیز نه!

برای فعال کردن Verbose Mode به مسیر زیر در پنجره رجستری ویندوز ۱۰ تان بروید

وقتی که در این بخش قرار گرفتید، روی بخشی سفید و خالی از صفحه راست کلیک کنید و گزینه New -> DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.

رجیستری ویندوز

نام این مقدار را VerboseStatus بگذارید. بعد از این روی ان راست کلیک کنید و گزینه Modify را انتخاب کنید. در این بخش، مقدار Value data را تبدیل به ۱ کنید.

 

افزودن اپلیکیشن دلخواه به منوی راست کلیک

منوی راست کلیک چیز خوبی است مخصوصا این که می توانید به راحتی با کمک یک سری تنظیمات در رجیستری آپشن های آن را تنظیم کنید.

به فرض مثال می خواهیم نرم افزار نوت پد را به این سرویس بیفزاییم. روش کار به صورت زیر است:

وقتی به پوشه shell رسیدید در یک جای خالی راست کلیک کنید، و یک کلید جدید به نام Notepad بسازید.

در ادامه یک کلید به نام command بسازید.

در فولدر کلید command، روی Default راست کلیک کنید. مقدار ارزش آن را notepad.exe نام گذاری کنید.

رجیستری ویندوز

بعد از این کار، پنجره رجیستری را ببندید و بعد روی دسکتاپ راست کلیک کنید. با این کار می توانید، اپلیکیشن نوت پد را در داخل منوی راست کلیک مشاهده کنید.

 

Dark Mode کردن اپلیکیشن های ویندوز و تنظیمات

این که بخواهیم در مورد برتری نوشته های سفید روی پس زمینه تاریک یا بالعکس صحبت کنیم، چیزی است که به نظرات شخصی بر می گردد. اما اگر می خواهید برای تست، کل ویندوز را به حالت دارک و تاریک ببرید می توانید از تنظیمات رجیستری استفاده کنید.

برای این وضعیت در پنجره رجیستری به مسیر زیر بروید

Dark Mode کردن اپلیکیشن های ویندوز و تنظیمات

در پانل سمت راست، یک جای خالی، راست کلیک کنید و New -> DWORD را انتخاب کنید. اسم این کلید جدید را AppsUseLightTheme بگذارید.

بعد از این که این کلید را ساختید نیاز به هیچ گونه تنظیمات دیگری ندارید. کافی است که سیستم را ریستارت کنید و متوجه می شوید که ویندوز به حالت تاریک می رود.

Dark Mode کردن اپلیکیشن های ویندوز و تنظیمات

نکته: برای برگرداندن ویندوز به حالت قبلی کافی است این کلید را حذف کنید. فقط توجه کنید که کلید دیگری به اشتباه در مسیر دیگری حذف نکنید.

 

حذف ساید بار اکشن سنتر در ویندوز ۱۰ ( سمت راست )

اکشن سنتر یا مرکز اقدامات در ویندوز ۱۰ در حقیقت همان پنجره ای است که در سمت راست ویندوز با کلیک کردن بر روی بخش انتهایی نوار وظیفه در کنار سیستم تری باز می شود.

در این بخش می توانید هم نوتیفی ها را مدیریت کنید و هم این که روی برخی اپلیکیشن ها مدیریت داشته باشید. اما اگر فکر می کنید این بخش برای شما کارایی ندارد و مزاحمت ایجاد می کند می توانید با کمک رجیستری ویندوز آن را پاک کنید.

برای انجام این تنظیمات به مسیر زیر در صفحه رجیستری بروید:

بر روی UseActionCenterExperience” دوبار کلیک کنید، در سمت راست، ارزش این آپشن را به ۰ تبدیل کنید. بعد از این کار، سیستم را ریبوت کنید، متوجه خواهید شد  Action Center Sidebar از بین رفته است. برای بازگشتن به حالت اولیه، کافی است مقدار را به ۱ برگردانید.

حذف ساید بار اکشن سنتر در ویندوز 10 ( سمت راست )

البته نوتیفی سنتر کوچکتر و تمیزتر خواهد بود.

نوتیفی سنتر

 

حذف دکمه OneDrive از فایل اکسپلورر

اگر به جای OneDrive در ویندوز از سرویس های دیگری استفاده می کنید مطمئنا وجود این آپشن در اکسپلورر، چیز اضافی است. برای حل این مساله باید آن را حذف کنید. برای حذف OneDrive از ویندوز، باید از رجیستری استفاده کنید.

برای این کار در صفحه رجیستری به مسیر زیر بروید:

حذف دکمه OneDrive از فایل اکسپلورر

از منوی ادیت، گزینه FIND را پیدا کنید ( یا به طور جایگزین، کنترل + F را بزنید ).

حذف دکمه OneDrive از فایل اکسپلورردر پانل سمت راست روی System.IsPinnedToNameSpaceTree راست کلیک کنید و ارزش این مقدار را به ۰ تغییر دهید.

حذف دکمه OneDrive از فایل اکسپلورر

بعد از این که تنظیمات را اوکی کردید، با یک بار ریستارت کردن سیستم، متوجه می شوید که سرویس OneDrive  حذف می شود.

 

حذف اتوماتیک Pagefile.sys در هنگام Shutdown

Pagefile.sys در ویندوز به عنوان یک رم مجازی عمل می کند. این بخش در حقیقت توسط ویندوز زمانی به کار گرفته می شود که برنامه هایی را باز کرده اید که از آن استفاده نمی کنید. ویندوز این برنامه ها و دیتاهای آن ها را به Pagefile.sys می برد. این گونه می توان سربار کمتری روی رم اصلی احساس کرد و برنامه ها روان تر اجرا می شوند.

ما توصیه می کنیم که به هیچ عنوان این بخش را غیر فعال نکنید. اما اگر به هر دلیلی مثل بهینه سازی حافظه و غیره می خواهید این کار را کنید، روش ان بدین صورت است که باید از طریق رجیستری اقدام کنید.

برای این منظور، ابتدا به صفحه رجیستری بروید و بعد آدرس زیر را پیدا کنید:

در این بخش بر روی Memory Management کلیک کنید. در ادامه روی ClearPageFileAtShutDown راست کلیک کنید. در پنل کناری مقدار را به ۱ تبدیل کنید. با این کار سیستم را ریستارت کنید.

با این تنظمیات pagefile پاک می شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که، به راحتی، هر وقت که نیاز باشد ساخته می شود و پاک می شود.

حذف اتوماتیک Pagefile.sys در هنگام Shutdown

 

تأخیر در راه اندازی ویندوز را غیرفعال کنید

ویندوز تأخیر ناچیزی را در هنگام راه اندازی ایجاد می کند تا به برنامه هایی که با ویندوز شروع می شوند روند را بدون نقصان انجام دهند و به این ترتیب بتوانید بدون یک تاخیر با یک میز کار صاف شروع کنید. اما ، اگر برنامه های زیادی برای شروع ندارید – برای مثال ، اگر برنامه های راه اندازی را غیرفعال کرده اید – این تأخیر می تواند غیر ضروری باشد. برای سرعت بخشیدن به راه اندازی ویندوز می توانید این تأخیر را غیرفعال کنید. در ویرایشگر رجیستری به:

بروید. بر روی Explorer راست کلیک کنید. بعد از اپشن New گزینه Key را انتخاب کنید. بعد از این نام این کلید را Serialize بگذارید.

تأخیر در راه اندازی ویندوز را غیرفعال کنید

تأخیر در راه اندازی ویندوز را غیرفعال کنید

اگر آپشن Serialize از پیش در بخش Explorer ساخته شده است، نیازی به ساختن مجدد آن نیست. بعد از این روی Serialize راست کلیک کنید و از آپشن New گزینه DWORD Value را انتخاب کنید.

با این کار مقدار DWORD  در پانل سمت راست ایجاد خواهد شد.

این مقدار را به StartupDelayInMSec تغییر نام دهید.

در ادامه اطمینان کسب کنید که مقدار این گزینه ۰ تنظیم شده است.

StartupDelayInMSec

بعد از این سیستم خود را ریستارت کنید و متوجه می شوید که تغییرات به درستی اعمال شده اند.

 

سرعت انیمیشن های منو را تنظیم کنید

اصطلاحا انیمیشن ها و سرعت آن ها معنای تخصصی تر از ان چه از انیمیشن در ذهن عموم است دارد. اگر شما سیستمی کند دارید، می توانید با دست کاری تنظیمات رجیستری، سرعت فعالیت بر روی برخی چیزها مثل منو ها را بیشتر کنید.

برای این مساله می توانید به یک مقاله کلی در این باره سر بزنید و از اینجا ترفند رجیستری ان را هم یاد بگیرید.

 

غیر فعال کردن قابلیت Aero Shake برای مینیمایز کردن پنجره ها

بگذارید قابلیت Aero Shake را اینگونه تعریف کنم که:

از زمانی که ویندوز ۷ ارائه شده است، مایکروسافت یک قابلیت به نام Aero Shake ارائه کرده که در ان شما می توانید با باز کردن چندین پنجره با هم، و نگهداشتن و تکان دادن یک پنجره ( پنجره ای که دوست دارید کماکان باز باشد ) سایر صفحات را مینیمایز کنید.

برای این کار کافی است این پنجره را گرفته و کمی تکان دهید ( اینور انور ببرید) با این کار بقیه پنجره ها به راحتی کوچک می شوند.

خب شاید تا کنون از این قابلیت اطلاع نداشته اید اما باز هم آن را ضروری ندانید. برای این که این ویژگی را غیر فعال کنید به صفحه رجیستری ویندوز بروید و به مسیر زیر بروید:

با این کار، در بخش خالی از صفحه راست کلیک کنید و گزینه New -> DWORD (32-bit) را انتخاب کنید. نام این عبارت را DisallowShaking بگذارید.

بر روی این آپشن دابل کلیک کنید و Value را به ۱ تبدیل کنید. حالا اگر OK کنید و یک بار سیستم را ریستارت کنید، متوجه می شوید که خبری از لرزاندن و مینیمایز شدن نیست.

کار کردن با رجیستری ویندوز بسیار لذت بخش است و به شما کمک می کند که تنظیماتی را روی سیستم اعمال کنید که بسیاری از افراد از داشتن آن بی بهره اند. در واقع یک روش ساده برای تبدیل کردن ویندوز به سیستم عامل مورد دلخواه و کاملا منحصر به فرد شما این است که رجیستری را یاد بگیرید و با آن کار کنید.

آیا شما تنظیمات بهتری در این باره سراغ دارید که تجربه کاربری مان را در ویندوز ۱۰ تغییر دهد؟ آن را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

نوشته چطور با ۱۰ ترفند رجیستری ویندوز را دلخواه تر کنم اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.