گزارش مالی آلفابت در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷؛ کاهش سود به‌دلیل جریمه سنگین اتحادیه اروپا

شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی را منتشر و اعلام نمود که مجموع درآمدهای این شرکت افزایشی 21 درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

براساس این گزارش، مجموع درآمدهای این شرکت در سه‌ماهه دوم سال 2016 برابر با 21.5 میلیارد دلار عنوان شد که امسال این رقم به 25.1 میلیارد دلار افزایش یافته است. تحلیلگران وال استریت، سود هر سهم این کمپانی را برابر با 4.49 دلار پیش‌بینی کرده بودند که در گزارش اخیر آلفابت، رقم این سود 5.01 دلار عنوان شد و این به‌معنای شکست تحلیلگران در برآورد سود حاصل از هر سهم آلفابت است.

درآمد تبلیغاتی به ازای هر کلیک نیز رشدی 52 درصدی را تجربه کرد اما پرداخت هزینه به ازای هر کلیک با کاهشی 23 درصدی همراه بود. این در حالیست که پیش‌بینی تحلیلگران، کاهش 15 درصدی را نشان می‌داد که این مسئله نشان می‌دهد که تبلیغات‌کنندگان کمتر از آن‌چه‌ که انتظار می‌رفت، برای تبلیغات در گوگل پرداخت کرده‌اند.

اما یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر عملکرد آلفابت در این بازه زمانی، جریمه 2.74 میلیارد دلاری بود که گوگل از سوی اتحادیه اروپا و به‌دلیل نقض قوانین مربوط به رقابت عادلانه ملزم به پرداخت آن شد. بااین‌حال، درآمد عملیانی آلفابت در سه‌ماهه گذشته، با افزایشی 15 درصدی همراه بود که با توجه به جریمه سنگین اتحادیه اروپا، سود این شرکت در بازه زمانی یاد شده افتی محسوس را تجربه کرد.

آلفابت

در گزارش آلفابت آمده که رشد درآمدی این شرکت به‌طور قابل‌توجهی مدیون تبلیغات یوتیوب و جست‌وجوی موبایلی بوده است. به گفته آلفابت، هم‌اکنون بیش از 1.5 میلیون کاربر در ماه از این سرویس استریمینگ استفاده می‌کنند.

امروز ساندار پیچای مدیرعامل گوگل، به اعضای هیئت مدیره آلفابت اضافه شد. این شرکت همچنین اعلام کرد که بیش از 1000 کارمند جدید را در طی سه‌ماهه گذشته استخدام کرده است که بخش قابل‌توجهی از این افراد در کسب‌ و کار کلاود (Cloud) مشغول به‌کار خواهند شد. این شرکت در نظر دارد تا گوگل سرچ خود را به‌روزرسانی کند چراکه این روزها، بسیاری از کاربران از گوشی‌های موبایل خود برای سرچ در گوگل استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که موفقیت‌های اخیر گوگل در سرچ، یکی از دلایل جریمه شدن این شرکت بود چراکه به اعتقاد اتحادیه اروپا، این شرکت از امتیاز انحصاری خود در سرچ برای تبلیغ سرویس‌های خرید آنلاین خود در برابر سرویس‌های خرید رقبا استفاده می‌کرد.

نوشته گزارش مالی آلفابت در سه‌ماهه دوم 2017؛ کاهش سود به‌دلیل جریمه سنگین اتحادیه اروپا اولین بار در پدیدار شد.