خمیده‌ترین مانیتور گیمینگ جهان Odyssey G9 سامسونگ چه ویژگی هایی دارد؟

WhatsApp Image 2020-08-03 at 15.13.29.jpeg
 
 
 
اوایل سال جاری میلادی سامسونگ الکترونیکس از جدیدترین مانیتور گیمینگ خود به نام اودیسه (Odyssey) G9 رونمایی کرد. طراحی نوآورانه این مانیتور جایزه بهترین نوآوری را در رشته تجهیزات جانبی کامپیوتری در نمایشگاه CES 2020 از آن خود کرد و همچنین محصولات سری اودیسه سامسونگ توانستند از موسسه بین‌المللی  TÜV Rheinland   تاییدیه راحتی چشم یا Eye Comfort را برای بهترین عملکرد به عنوان «نمایشگر خمیده 1000R» به دست آورند.
 
تجربه بهترین بازی در بهترین حالت
تمرکز بالای مورد نیاز در حین بازی فشار زیادی را بر چشمان گیمرها وارد می‌کند. شرکت سامسونگ مثل همیشه با در نظر داشتن حفظ سلامتی کاربران در صدر اولویت‌های خود، با فناوری پنل خمیده 1000R QLED در اودیسه G9، تجربه بصری چشم‌نواز و راحتی را در اختیار کاربران قرار داده است. انحنای خمیدگی در مانیتور G9 به شعاع 1000R (یک متر) رسیده و می‌تواند گستره‌ای عمیق و همه‌جانبه از تصاویر و بازی‌ها را در پیش چشمان‌‌تان قرار دهد بدون آنکه نیاز به تغییر زاویه دید زیادی باشد.
علاوه بر این گیمرها بخاطر مدت زمان زیادی که در بازی‌ها غوطه‌ور می‌شوند باید مراقب سلامتی خود باشند. یکی دیگر از مزایایی که مانیتور اودیسه G9 به گیمرها ارائه می‌دهد، توانایی تنظیم آسان ارتفاع یا زاویه آن در شرایطی است که بدن کاربر در آن احساس راحتی ‌کند. کاربران می توانند ارتفاع صفحه اودیسه G9 را با انعطاف بالا و بدون محدودیت، مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنند.
 
به وسعت خیال در میدان بازی
انحنای مناسب مانیتور ۴۹ اینچی اودیسه G9 میدان دید بازیکن را برای احاطه کامل به محیط بازی آزاد می‌‌گذارد. ضمن اینکه نسبت تصویر مناسب ۹:۳۲ برای گسترده‌تر کردن زمین بازی و پهنای وسعت دید برای گیمرها در نظر گرفته شده است. کاربران تنها با نگاهی آنی می‌توانند تمام موقعیت خود را به سرعت تحت کنترل داشته باشند. 
وجود قابلیت‌هایی همچون رزولوشن (۵۱۲۰ در ۱۴۴۰) DQH، زمان واکنش یک میلی‌ثانیه و نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتز به همراه پنل QLED باعث شده است تا مانیتور ۴۹ اینچی G9 قادر به ارائه تجربه بصری چشم‌نواز و متمایزی از آنچه تاکنون دیده‌اید، باشد. 
گیمرها به خوبی می‌دانند که داشتن یک مانیتور عالی برای بازی به همان اندازه مهم است که افراد خود را به بهترین امکانات و تجهیزات در بازی مجهز می‌کنند.
سرعت تغییر رنگ و کنتراست، مدت زمان لازم برای ارسال یک سیگنال ویدیویی از کارت گرافیک به مانیتور در اودیسه G9 آنقدر سریع است که تجربه یک بازی واضح و بدون لگ را برای گیمرها فراهم می‌کند.
اودیسه G9 از زمان واکنش یک میلی‌ثانیه‌ای (GTG) پشتیبانی می‌کند، بدین معنی که مانیتور در ۰:۰۰۱  ثانیه به سیگنال‌های کارت گرافیک پاسخ می‌دهد. علاوه بر این‌، اودیسه G9 با پشتیبانی و سازگاری با قابلیت‌های G-Sync و Adaptive-sync گیم‌پلی نرم و روانی را از بازی‌ها به ویژه بازی‌های مبارزه‌ای ارائه می‌دهد.
نمای بیرونی اودیسه G9 به رنگ سفید روشن به منظور برجسته کردن طراحی براق و عملکرد نوآورانه محصول درآمده است. در ساخت بدنه مانیتور گیمینگ G9 از فناوری Infinity Core Lighting استفاده شده است، یک طراحی نوآورانه و آینده‌گرایانه‌ با بدنه‌ای سفید و درخشان که 52 رنگ متفاوت و 5 افکت نوری را در پشت بدنه مانیتور ایجاد می‌کند. همچنین طراحی و افکت‌های نوری متناسب با شرایط بازی تغییر می‌کنند. 
 
گیمرها می‌دانند
در دنیای بازی به ویژه بازی‌های مبارزه‌ای تصمیمات می‌بایست در کسری از ثانیه گرفته شود و همین تصمیمات پیروزی یا شکست گیمر را رقم می‌زند. به کمک مانیتور اودیسه G9 سامسونگ پیروزی بیشتر از همیشه به شما نزدیک است. این مانیتور ۴۹ اینچی از نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند، یعنی اودیسه G9 قادر است در هر ثانیه ۲۴۰  فریم یا تصویر را پردازش کند. سرعت بروزرسانی صفحه در اودیسه G9 به اندازه‌ای بالاست که حتی پیچیده‌ترین حرکات و سناریوهای بازی را یکپارچه و به راحتی به تصویر می‌کشد، همچنین وضوح تصویر در بازی هایی که گرافیکی قوی و شخصیت های زیاد و مختلفی دارند نیز اعجاب انگیز است. 
مانیتورهای سری اودیسه سامسونگ به کمک‌ قابلیت‌های پیشرفته خود می‌توانند گیمرها را در کهکشانی از شورهیجان و تجربه‌ای لذت‌بخش از بازی‌های کامپیوتری قرار دهند.

اهمیت تولید محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اینترنتی

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت داخلی برای میزبانی و عرضه محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شد که اکنون شاهد رشد فزاینده و کم‌نظیر زیرساخت‌های ارتباطی کشورهستیم.
 
سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه سهم ما از شبکه جهانی اینترنت در دهه ۷۰ محدود به استفاده از محتوای تولید شده  دنیا و علی‌الخصوص غربی‌ها بود، گفت: سهم ما از شبکه جهانی اینترنت در دهه ۷۰ محدود به استفاده از محتوای تولید شده باقی دنیا و علی‌الخصوص غربی‌ها بود، البته که همانند باقی ارتباطات جهانی و تجاری و دانشی ما دسترسی به این حجم داده که غالب آن هم در مسیر درست استفاده از دانش و تجربیات بشری بود وضعیتی یکسان داشت.
 
* رشد فزاینده و کم‌نظیر زیرساخت‌های ارتباطی کشور
 
وی با تاکید بر اینکه هم‌زمان با رونق نهضت تولید علم در کشور، تولید و عرضه محتوای فاخر فارسی به دوست‌داران و طرفداران ایرانی و همچنین فارسی زبانان غیر ایرانی نیز آغاز شد، تصریح کرد: به موازات حجم گسترده تولید محتوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد زیرساخت داخلی برای میزبانی و عرضه محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داد و با رشد چشمگیر لایه خدمات و محتوا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شاهد رشد فزاینده و کم‌نظیر زیرساخت‌های ارتباطی کشور بودیم.
 
* افزایش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند
 
هاشمی ادامه داد: توقعات کاربران برای دریافت خدمات اینترنت با کیفیت، ثبات و سرویس از یک‌سو با افزایش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند و از سوی دیگر با حمایت‌های همه جانبه از صاحبان خدمات آنلاین و محتواها، بالاتر رفت و این چرخه ارتقاء و پیشرفت یافت و تا امروز ادامه دارد.
 
* امروزه شبکه ملی اطلاعات یک درخت تنومند است
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروزه شبکه ملی اطلاعات که ریشه در زیرساخت‌های قوی و با امنیت بالا دارد و تنه و شاخه‌های آن در لایه‌های خدمات و محتوا هر روز پربارتر می‌شوند و سایه‌ آن بر سر کاربران بیشتری برقرار می‌ شود، یک درخت تنومند است. هر روز بواسطه توسعه نیازهای محتوایی و خدماتی توسعه خدمات رایانش ابری و سرویس‌های توزیع داده و مراکز داده به امری جدی‌تر بدل شده که آخرین اقدام در این زمینه افتتاح و سرآغازهای اخیر است.
 
*  توسعه تلویزیون‌های اینترنتی در قالب VOD و IPTV 
 
هاشمی در مورد تلویزیون‌های اینترنتی گفت: مراکز اصلی توزیع و عرضه محتوای دیجیتال در سال‌های اخیر، توسعه تلویزیون‌های اینترنتی چه در قالب VOD و چه در قالب IPTV مورد توجه تمام ذی‌نفعان این عرصه بوده است به طوری که چه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه زیرساخت‌ها ، چه سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد در زمینه رگولاتوری محتوا  سامانه‌های قانونی عرضه و چه تولیدکنندگان محتوا به عنوان موتور محرک این عرصه هستند این در حالی است که در سال‌های اخیر خدمات محتوای دیجیتال متاسفانه در قالب سرویس‌های ارزش افزوده مسیر بسیار خطایی را طی کرده اند، اما امروز با توسعه پلتفرم‌های ویدیویی در مسیر جدیدی قرار دارند چرا که خانواده‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات می‌توانند با اطمینان خاطر و با ترافیک ارزان‌تر و از محتوای فاخر لذت ببرند و امکان حراست از حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوا نیز در این بستر به خوبی فراهم شده است.
 
*  فاصله بسیاری با استانداردهای تعداد کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در جهان داریم
 
وی ادامه داد: ما هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای تعداد کاربران تلویزیون‌های اینترنتی در جهان و حتی کشورهای منطقه داریم، بعنوان یکی از زیرشاخه‌های اقتصاد دیجیتال، اقتصاد محتوا، مسیر بسیار روشنی را در پیش روی خود می‌بیند. کمپین «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» گامی بلند در این زمینه است که می‌تواند ضمن رونق اقتصاد این حوزه، شتابی جدی در رونق تولید محتوا ایجاد کند.
 

افزایش مسافران مترو باوجود لغو طرح ترافیک

افزایش مسافران مترو باوجود لغو طرح ترافیک
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از افزیش شمار مسافران مترو با وجود عدم اجرای طرح ترافیک در پایتخت خبر داد

تامین نیازهای پردازشی فوق سریع در شبکه ملی اطلاعات با ابررایانه سیمرغ

مدیرگروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان ضمن اشاره به طرح ابررایانه سیمرغ، هدف اصلی اجرای این طرح را تامین نیازهای پردازشی فوق سریع در شبکه ملی اطلاعات در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی عنوان کرد.
 
احسان آریانیان در خصوص طرح ابررایانه سیمرغ گفت: پژوهشگاه ICT از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد تا طرح مذکور را با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرانجام برساند زیرا ایجاد یک ابررایانه پرظرفیت برای ارائه خدمات پردازشی در سطح گسترده می‌تواند به عنوان ابزاری راهبردی در جهت تسریع پیشرفت‌های علمی، مهندسی و فناورانه کشور به کار گرفته شود.
 
وی ضمن اشاره به هدف این طرح، تاکید کرد: امروزه با توجه به پیچیدگی مسائل علمی و صنعتی و حجم بالای محاسبات مورد نیاز، در اختیار داشتن ابررایانه‌های پرقدرت و بهره‌برداری بهینه از آنها، یکی از ابزارهای استیلای علمی و صنعتی کشورها و یکی از ستون‌های اصلی تولید دانش و پیشرفت در علوم و صنایع به شمار می‌رود.
 
مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان گفت: بر این اساس جهت حضور در لیست کشورهای دارنده فناوری‌های پیشرفته، نیاز اساسی به سامانه‌های پردازش فوق سریع و ابررایانه وجود دارد. از طرفی دیگر، ابررایانه کالایی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود که مشمول تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان قرار گرفته و باید امکان پاسخگویی به نیازهای کشور در این حوزه فراهم شود.
 
ابررایانه از نگاه یک پژوهشگر حوزه فاوا
 
آریانیان همچنین تعریفی از این نوع از رایانه‌ها ارائه و اظهار کرد: به پرقدرت‌ترین رایانه‌ها در هر زمان ابررایانه گفته می‌شود که توان حل مسائل پیچیده علمی و صنعتی را با توجه به قدرت محاسباتی و قدرت بالا دارند.
 
وی توان محاسباتی ابررایانه‌ها را هزاران بار بیشتر از توان محاسباتی رایانه‌های معمول و متعارف عنوان کرد و با ذکر مثالی در این خصوص افزود: به عنوان مثال پیش‌بینی آب و هوا در کمتر از چند ثانیه توسط ابررایانه ها قابل انجام است و برای سایر کاربردها مانند تحلیل زمین‌شناسی، تهیه خروجی از تصاویر، تحلیل داده‌های ژنتیک، تحلیل داده‌های موشکی و هسته‌ای نیازمند ابررایانه‌های با توان پردازشی بسیار بالا هستیم.
 
آریانیان ادامه داد: حوزه‌های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده‌‌ها، اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی تاثیر بسزایی برای سرعت بخشی به نیاز به ابررایانه در سال‌های پیش رو خواهد گذاشت.
 
مدیرگروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دارای ابررایانه با قدرت پردازشی محدود هستند که توسعه ظرفیت‌های موجود آنها با در نظر گرفتن روند افزایشی حجم داده‌ها و نیازهای پردازشی و تحلیلی کشور اجتناب‌ناپذیر است.
 
 
قوانینی که بر ضرورت ابررایانه مُهر تائید می‌زند
 
آریانیان در ادامه با اشاره به برخی قوانین در این حوزه گفت: برخی از قوانین و سیاست‌های بالادستی که ضرورت تمرکز بر طرح ابررایانه سیمرغ را بیش از پیش نشان می‌دهد شامل ماده ۲ و ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تکلیف به ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات و آمایش و پردازش اطلاعات و همچنین تکلیف بر توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن به منظور دسترسی آحاد مردم به خدمات پایه مورد نیاز می‌باشد.
 
مدیرگروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان افزود: علاوه بر آن ما بند یک و ۵ اصل سیاست‌های کلی قانون اقتصاد مقاومتی را داریم که به ارتقای جایگاه جهانی کشور، افزایش سهم تولید و صادرات خدمات دانش‌بنیان و همچنین اولویت دادن به تولید محصولات و دادن خدمات راهبردی اشاره کرده است.
 
این عضو هیات علمی به بند ۲ و ۴ سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره و اظهار کرد: بندهای مذکور در خصوص عدم اتکای شبکه ملی اطلاعات به شبکه‌های غیر از خود، در تامین کلیه زیرساخت‌های خدمات پایه کاربردی موردنیاز داخل کشور با ظرفیت و کیفیت لازم و همچنین گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم جهت شکل‌گیری اقتصادی خدمات بومی است که در نهایت تکلیف به توسعه خدمات مراکز داده و خدمات ابری از جمله نمونه‌های الزامات در طرح ابررایانه سیمرغ هستند.
 
 
ظرفیت پردازشی طرح ابررایانه سیمرغ
 
آریانیان در خصوص ظرفیت پردازشی طرح ابررایانه سیمرغ گفت: در طرح این ابررایانه، دستیابی به مدل مهندسی و پرتوتایپ ابررایانه با ظرفیت پردازشی حدود ۱۶۰ ترافلاپس در گام اول طرح و توسعه آن به مقیاس پتافلاپس در گام دوم طرح پیش‌بینی شده است.
 
طبق اظهارات مدیرگروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان، همزمان با دستیابی به ابررایانه در مقیاس پتافلاپس، انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه ابررایانه به مقیاس اگزافلاپس، در طرح ابررایانه سیمرغ در نظر گرفته شده که توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری بخش دولتی و خصوصی و دانشگاه‌های توانمند کشور برای اجرای آن برنامه‌ریزی شده است.
 
این مسئول پژوهشی در پایان خاطرنشان کرد: از لحاظ فرایندی گام‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ شامل تحلیل و طراحی، تدارک و تامین تجهیزات و سپس راه‌اندازی و ارائه سرویس است که فعالیت‌های تحلیل و طراحی هم‌اکنون آغاز شده و زمان افتتاح گام اول این طرح انتهای سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

تنظیم‌گری فعالیت‌های پلتفرم‌های مجازی در دولت و حاکمیت وارد حوزه قانونگذاری شد

 
گسترش فعالیت پلت‌فرم‌ها در حوزه‌های مختلف و استقبال مردم از سرویس‌های گوناگونی که از سوی آنان ارائه می‌شود موجب شده تا لزوم قانون‌گذاری در این حوزه بیش از پیش احساس شود؛ اما این فقط یک طرف ماجراست، واقعیت این است طرف‌های مختلف درگیر با پلت‌فرم‌ها، موضوع رگولاتوری را نیز سخت‌ و پیچیده کرده است. از یک طرف رابطه پلت‌فرم‌های مختلف با یکدیگر و مدل رقابت آنان مطرح است و از طرفی رابطه هر پلت‌فرم با ارائه دهندگان خدمات بر بستر آن و در نهایت مصرف کننده نهایی. همچنین با اوج‌گیری فعالیت پلت‌فرم‌ها در فضای مجازی کشور این بسترهای فعالیت اقتصادی همواره با چالش‌های مختلفی از جمله پرداخت مالیات یا بیمه افرادی که بر بستر ایجاد شده از طریق آن فعالیت می‌کنند مواجه بوده‌اند.
 
 هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی کشور اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی کشور کرد. شورا دراین سیاستنامه هدف از تنظیم آن را رقابت سالم سکوها یا پلت‌فرم‌ها فعالی در بازار و سالم ماندن فضای تجارت الکترونیکی کشور عنوان کرد. ابلاغ این دستورالعمل در شرایطی صورت می‌گیرد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هم‌اکنون تدوین دستورالعملی در زمینه نحوه فعالیت پلت‌فرم‌های فعال در فضای تجارت الکترونیکی کشور را به اتمام رسانده و این دستورالعمل در انتظار تصویب و ابلاغ است.
 
در شرایطی که سیاست‌های ابلاغی شورای عالی فضای مجازی بیشتر روی نحوه صحیح رقابت و رفع انحصار از بازار پلت‌فرم‌ها متمرکز شده، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سندی را تدوین کرده که در آن کلیه فرایندهای فعالیت پلت‌فرم‌ها را هدف قرار داده است.
 
تمرکز شورای عالی فضای مجازی کشور روی موضوع رقابت و انحصار موجب شده تا سیاست‌نامه‌ای که از سوی شورای عالی فضای مجازی به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ شده تا حدودی ابتر بماند؛ چرا که انحصار و رقابت تنها موضوع بحث برانگیز در حوزه پلت‌فرم‌ها یا سکوها نیست. در حال حاضر بسیاری از چالش‌های آنان به نوع ارتباطشان با کاربران آنها از نوع مصرف کننده نهایی یا تامین کنندگان خدمات و کالا بر بستر آنان است.
 
تمرکز بر رفع انحصار
سیاست‌هایی در نظر گرفته شده برای فعالیت پلت‌فرم‌ها که از سوی شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته ابلاغ شده به پیشنهاد شورای عالی رقابت تدوین و در نهایت طی جلسات متعدد کارشناسی به تصویب نهایی رسیده است. طبق این سیاست‌های ابلاغی، نصب انحصاری پلت‌فرم‌ها و به صورت پیش‌فرض روی ابزارهای دیجیتالی و تلفن‌همراه ممنوع است و هیچ پلتفرمی نمی‌تواند کاربران خود و تامین کنندگان خدمات خود را مجبور به استفاده انحصاری از پلتفرم خاصی کند.
 
به نظر می‌رسد این بند از سیاست‌های ابلاغی شورای عالی فضای مجازی به فعالیت انحصاری برخی از پلت‌فرم‌ها اشاره می‌کند برای نمونه در دوره‌ای اسنپ رانندگان خود را ملزم به نصب فقط یک اپلیکیشن فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند کرده بود و در صورت نصب هر دو اپلیکیشن از سوی رانندگان، این پلت‌فرم ارائه خدمات لجستیکی مانع فعالیت این راننده می‌شد. این اقدام در آن زمان از سوی سایر تاکسی‌های اینترنتی مورد اعتراض واقع شد.
 
 
حال با تدوین و ابلاغ این سیاست عملا جلوی اقدامات اینچنینی از سوی پلت‌فرم‌های غالب بازار گرفته می‌شود. از دیگر مواردی که در این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته قیمت‌گذاری کالا و خدمات است. علاو بر اینکه مقرر شده شورای رقابت به صورت سالانه سازوکار قیمت‌گذاری کالا و خدمات قابل عرضه روی پلت‌فرم‌ها اعلام کند،هرگونه الزام کسب و کارهای بهره‌بردار به فروش کالا یا خدمات خود روی سایر سکوها با قیمتی بالاتر یا کیفیت پایین‌تر نیز ممنوع اعلام شده است.
 
حتی در بخشی از این سیاست‌نامه که به موضوع الزامات ارائه دهندگان خدمات سکو در برابر سکوها پرداخته شده، بیشتر روی موضوع رفتار تبعیض آمیز ارائه دهنده پلت‌فرم با ارائه دهندگان خدمات سکو پرداخته است و به سایر مشکلات این دو بخش اشاره‌ای نشده است. در این بخش به موضوع انتشار خلاف واقع یا کالاهای خلاف روی بستر پلت‌فرم اشاره‌ای نشده است و در این سیاستنامه مشخص نیست که در صورت بروز چنین مشکلی مسئولیت آن با چه کسی است.
 
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هنوز نیاز به یک قانون کامل و جامع در زمینه مدل فعالیت پلت‌فرم‌های یا سکوهای تجارت الکترونیکی در بازار حس می‌شود.
 
هدف بازار است
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از فروردین ماه ۹۸ تدوین آئین‌نامه نحوه فعالیت کسب‌وکارهای پلتفرم‌ها را در دستور کار خود داد. طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این آئین‌نامه قرار بود حدود مسئولیت صاحبان پلت‌فرم‌ها و نحوه فعالیت آنان  مشخص شود، هر چند در آن زمان اعلام شد که این آیین‌نامه نهایت در خرداد ماه پیش‌نویسش نهایی و تا پایان سال تصویب خواهد شد؛ اما تدوین پیش‌نویس و انتشار آن تا آذر ماه آن سال به طول انجامید و در نهایت تصویب و نهایی شدن آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و تمرکز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی روی موضوع حمایت از کسب و کارها برای عرضه کالاهای خود در فضای مجازی به تعویق افتاد.
 
بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد یکی از ابهامات موجود در مورد فعالیت سکوها، شفافیت در ارائه اطلاعات تامین‌کنندگان کالا و خدمات است که باید توسط ارائه دهنده خدمات (صاحب امتیاز) سکو مورد توجه قرار گیرد. طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سندی که هم‌اکنون تدوین آن به پایان رسیده است روی این موضوع تمرکز شده است. یکی از وظایف و مسئولیت‌های مدیران سکوها نظارت بر نحوه توزیع کالا از سوی ارائه دهندگان کالا و خدمات و کنترل مدام مجوزهای ارائه خدمات از سوی آنان است؛ در سند تدوین شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قید شده که صاحبان سکوها باید مجوزهای فعالیت تامین کنندگان کالا و خدمات را کنترل کنند به خصوص اگر آن کالاها و خدمات از حساسیت ویژه‌ای برخوردار باشند. این در حالی است که در سیاست‌نامه ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی به هیچ‌کدام از این موارد اشاره نشده است.
 
همچنین یکی از موضوعاتی که این روزها صاحبان پلت‌فرم‌ها بسیار با آن مواجه هستند و هر کدام بنا به نوع کسب وکار خود سازوکار متفاوتی را پیش گرفته‌اند نوع برخورد با فعالیت غیر قانونی تامین کنندگان کالاست. چه سازوکاری برای کنترل تخلف‌ها باید اتخاذ شود؟ شیوه همکاری با سازمان‌های ذیصلاح به چه ترتیب باید باشد؟ آیا مصرف کننده می‌تواند گزارش تخلف خود را به ارائه دهنده خدمات سکوی الکترونیکی ارائه دهد؟
 
هر کدام از این موارد ممکن است در شرایط فعلی موجب تعطیلی یا بروز مشکلاتی برای هر یک از صاحبان پلت‌فرم‌ها یا سکوها شوند حال آنکه در سیاست‌نامه تدوین شده از سوی شورای عالی فضای مجازی به این موضوع اصلا اشاره‌ای نشده است اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بخشی
 
از همین رو مرکز توسعه تجارت الکترنیکی در سند پیشنهادی خود حدود وظایف و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین فعال در پلت‌فرم‌ها را مشخص کرده است. در این سند به صورت کامل مشخص شده که مسئولیت صاحبان پلت‌فرم‌ها تا چه میزان است و اگر تخلفی از سوی یکی از ارائه کنندگان خدمات یا کالا اتفاق بیافتد نحوه برخورد با آن چگونه خواهد بود.
 
همچنین از جمله الزامات مهمی که سکوهای الکترونیکی باید رعایت کنند، حریم خصوصی مصرف‌کنندگان است. این امر و کلیه مخاطرات آن لازم است توسط ارائه‌دهنده خدمات سکوی الکترونیکی رعایت شود. هر چند که در سیاست‌های تدوینی از سوی شورای عالی فضای مجازی نیز به حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالا از سوی پلت‌فرم‌ها تاکید شده است؛ اما به نظر می‌رسد اشاره صورت گرفته در این سیاست‌نامه به اندازه کافی راهگشا نخواهد بود.
 
در سیاست ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی تاکید شده که الزامات صیانت از داده رعایت و در صورت درخواست کاربران امکان انتقال داده‌های مرتبط با آنها در قالبی استاندارد فراهم شود. همچنین سکوها موظفند برای ارتقای شفافیت به درخواست شورای رقابت و حسب مورد گزارش وضعیت دراختیارگیری یا افشای اطلاعات کاربران و کسب وکارها را گزارش دهند. اما مشخص نشده که صیانت از داده‌ها باید به چه صورتی انجام گیرد یا از کدام دستورالعمل برای حفظ داده‌ها باید پیروی کنند؛ حال آنکه مرکز توسعه تجارت الکترنیکی یکی از موضوعاتی که روی آن تمرکز کرده است را حفظ داده‌ها کاربران است و مسئولیت صاحبان پلت‌فرم‌ها در حفظ آن داده‌ها.
 
سازوکار رسیدگی به شکایات نیز از جمله مباحث مهمی است که در سند تدوینی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به آن پرداخته شده است.
 
یکپارچگی
به نظر می‌رسد این دو سند هر چند هر کدام به موضوع پلت‌فرم‌ها و سکوهای ارائه خدمات پرداخته‌اند اما به نوعی بخش‌های متفاوتی از این بازار را هدف قرار داده‌اند. اگرچه تدوین سند از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به پایان رسیده است؛ اما هنوز مشخص نیست که این سند قرار است در چه قالبی ابلاغ شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد این سند را یا در قالب آیین‌نامه به دولت ارسال کند و از سوی دولت ابلاغ شود یا در قالب سیاست کلی پس از تصویب در شورای عالی فضای مجازی از سوی این شورا ابلاغ شود.
 
از سویی با نهایی شدن و ابلاغ سند پیشنهادی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص سکوها و نحوه فعالیت آنها، پلت‌فرم‌ها با دو مصوبه در خصوص نحوه فعالیت خود مواجه خواهند شد؛ در چنین شرایطی شاید لازم باشد رگولاتور مجددا یک بازنگری در هر دو قانون به عمل آورد و این دو سند را تبدیل به یک سند یکپارچه کند.

بررسی مجدد طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» در دستور کار مجلس قرار گرفت

 
طرح‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس دهم مطرح شد که در نهایت بررسی و تصویب آن به عمر این مجلس قد نداد و حالا نمایندگان مجلس یازدهم مسئول بررسی آن شده‌اند. یکی از این طرح‌ها، طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» است که در کمیسیون اقتصادی مجلس دهم مطرح شد. نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم خبر از بررسی این طرح و نهایی‌سازی متن آن را می‌دهند تا به زودی به عنوان طرح عادی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد. بررسی مجدد طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» در حالی در مجلس در حال پیگیری است که سال گذشته بسیاری از از کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال به دلیل اینکه در این طرح به نقش فناوری در حوزه پولی و بانکی توجه نشده بود، نقدهایی داشتند. حالا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم  اعلام می‌کند که چون زمان برای بررسی این طرح وجود دارد، کارشناسان این حوزه می‌توانند نظرها و پیشنهادهای خود را به نمایندگان ارائه دهند.
 
طرح «قانون جامع بانکداری اسلامی» سال ۹۷ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس تهیه شد و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس دهم قرار گرفت. با اینکه نمایندگان امیدوار بودند تا پایان مجلس دهم بررسی این طرح به پایان برسد؛ اما بررسی و تصویب آن به عمر مجلس دهم نرسید. طبق قانون طرحی که در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، با پایان مجلس از دستور کار کمیسیون خارج می‌شود و در مجلس جدید باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد.
 
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با پیوست در مورد آخرین وضعیت طرح « قانون جامع بانکداری اسلامی» در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: «در مجلس پیشین تمام مراحل تهیه این طرح طی شده بود؛ اما در مجلس جدید دوباره متن این طرح مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و ویرایش نهایی آن رو به پایان است. چند نفر از همکارانمان از دوره قبلی هم در این زمینه به ما کمک می‌کنند. به زودی متن این طرح در سامانه اطلاعاتی بارگزاری می‌شود و به صورت طرح عادی در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
 
او ادامه داد: «چون در مجلس پیش بخشی از این طرح را مورد بررسی قرار دادیم، وقتی این طرح در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، از همکاران خواهش می‌کنیم تا با سرعت این طرح را مورد بررسی قرار دهند که بتوانیم در نیمه دوم امسال در نوبت صحن علنی مجلس قرار گیرد.»
 
اما بررسی و  تصویب نهایی این طرح بدون حاشیه نبوده است. همزمان با بررسی طرح قانون جامع بانکداری اسلامی در مجلس دهم برخی از کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال به این طرح انتقادهایی داشتند. به باور آنها این طرح به ﻧﻘﺶ ﻓﻨﺎوری در ﺣﻮزه ﭘﻮﻟﯽ بانکی ﮐﺸﻮر و ﺗﻐﯿﯿﺮات و ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻓﻨﺎوری در اﯾﻦ ﺣﻮزه توجهی نشده بود. حالا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به پیوست گفت : «چون هم‌اکنون زمان لازم برای بررسی وجود دارد، حتما منتظر دریافت نظرات کارشناسان حوزه بانکداری دیجیتال هستیم. از سندیکا یا نظام صنفی این حوزه درخواست می‌کنیم تا مشکلات و مسائل خود پیرامون این طرح را در نامه‌ای به ما اعلام کنند.»
 
در این مورد همچنین حامد قنادپور، رییس کمیسیون بانکداری دیجیتال سازمان نصر تهران از پیگیری این موضوع در مجلس جدید خبر داد و به پیوست گفت: «در مجلس پیشین با کمیسیون اقتصادی در این مورد جلساتی داشتیم. در مجلس جدید مدت زمان زیادی از تشکیل کمیسیون اقتصادی نمی‌گذرد. ما هم برای بیان نظرات خود در مورد این طرح از نگاه فناورانه اعلام آمادگی می‌کنیم؛ اما هنوز اقدام عملیاتی انجام ندادیم و منتظر هستیم تا این طرح در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار بگیرد.»

شرکت دانش بنیان پارت از سه سامانه هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

 
 
 شرکت دانش‌بنیان پارت،مرکز تحقیقات هوش مصنوعی، در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از سه سامانه هوش مصنوعی خود تحت عنوان ساها، سهاب و هوشیو رونمایی کرد.
 
به گزارش روابط عمومی دانش‌بنیان پارت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه هوش مصنوعی حوزه اقتدار کشورها و ضامن امنیت ملی آنهاست، به همین علت این مبحث با جدیت در معاونت علمی دنبال می‌شود، گفت: «ایران صاحب بزرگترین استارتاپ‌های منطقه در حوزه‌های مختلف آی‌سی‌تی و بیوتکنو است. در هوش مصنوعی هم مدعی هستیم و لازم است در هوش مصنوعی هم در حد بیو و نانوتکنولوژی سرمایه‌گذاری شود.»
 
او با اشاره به اینکه کشورهای اطراف از سامانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، روی توان بالای شرکت‌های داخلی در نوشتن نرم‌افزارها و بهره‌برداری از آنها در داخل کشور تاکید کرد و افزود: «نوشتن نرم‌افزارها و بهره‌داری از آنها در داخل کشور هنر بزرگی است که در اختیار ماست. برخی سرویس‌ها باید داخلی باشند چون به زبان فارسی و لهجه‌های محلی حساس هستند. برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این سرویس‌های داخلی، لازم است هوش مصنوعی به کمک بیاید.»
 
او در مورد محصولات پارت گفت: «شرکت پارت از شرکت‌های بزرگ حوزه هوش مصنوعی است و محصولات آن در حوزه هوش مصنوعی قابل صادرات است و باید مورد حمایت قرار گیرد تا فعالیت‌های شرکت به سرعت رشد پیدا کند. پارت در حوزه‌هایی پیشرو است و وضعیت بسیار خوبی دارد و بحث احراز هویت غیرحضوری سجام هم این را به خوبی ثابت کرد و نشان داد فاصله این شرکت با گروه‌های دیگر بسیار زیاد است.»
 
او در ادامه اضافه کرد: «هوش مصنوعی دریچه‌ای است برای ورود و پارت با ورود به آن وارد دنیایی شده است که بسیار وسیع است و هر چقدر پیش‌تر برود این وسعت با زاویه‌ای زیاد، بیشتر خواهد شد. ما شرکت‌های دولتی را به سمت این شرکت جهت خواهیم داد تا خدمات مورد نیازشان را به صورت دقیق و سفارشی‌شده دریافت کنند.»
 
ستاری همچنین بیان کرد: «شرکت دانش‌بنیان پارت به خوبی از ظرفیت حوزه هوش مصنوعی استفاده کرده و در پنج سال فعالیت خود به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. با دریچه‌ای که باز شده است سال دیگر این شرکت به دو تا سه برابر این تعداد خواهد رسید و ما پشت سر آن خواهیم بود و کارها را حمایت و پیگیری خواهیم کرد.»
 
در ادامه سورنا ستاری ضمن بازدید از این شرکت، از سه سامانه هوش مصنوعی پارت رونمایی کرد. براساس این گزارش ساها، سامانه احراز هویت غیرحضوری با استفاده از هوش مصنوعی است. این خدمت کاربردهای فراوانی برای احراز هویت افراد در بازار سرمایه، بانک‌ها، آزمون‌ها و غیره دارد. سهاب، نخستین مارکت‌پِلِیس حوزه هوش مصنوعی است. علاوه بر صد سرویس هوش مصنوعی مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت،سایر فعالان هوش مصنوعی کشور هم می‌توانند سرویس‌های خود را روی این مارکت پلیس عرضه کنند. هوشیو، پایگاه جامع هوش مصنوعی است و اطلاعات و آموزش‌های متنوع در زمینه هوش مصنوعی را در قالب محتوای متنی، صوتی و تصویری در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

کتاب «ارتباط با مشتریان از راه دور» برای کمک به دورکاری سازمان ها

کتاب «ارتباط با مشتریان از راه دور»، با هدف کمک به سازمان‌ها و کارمندانی که به سبب شیوع کرونا، دورکاری را برگزیده‌اند، منتشر شد.
 
 به نقل از شرکت ارتباطات هوشمند تبیان، این مجموعه کتابی الکترونیکی با عنوان «ارتباط با مشتریان از راه دور» برای کمک به سازمان‌ها و کارمندانی که به سبب شیوع کرونا، دورکاری را برگزیده‌اند، منتشر کرده است.  
 
همزمان با شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در جهان و ایران و دستور دولت مبنی بر حفظ فاصله اجتماعی، سیاست دورکاری به عنوان راهکاری برای برون رفت از وضع موجود در سطح کشور درحال اجرا است.
 
در همین راستا، مجموعه هوشمند تبیان با همکاری مجموعه نویسش، کتابی با عنوان « ارتباط با مشتریان از راه دور» منتشر کرده است که در آن اصول ارتباط بهینه و موثر با مشتریان و ارباب‌رجوع در ایام دورکاری و ضرورت بهره‌گیری از ارتباطات مجازی تشریح شده است. علاوه براین، این کتاب می‌تواند راهنمای مناسبی برای کسب و کارهای کوچک آنلاین که امکان مواجهه حضوری با مشتریان و شرکای خود را ندارند، باشد.
 
این کتاب در پنج فصل و ۱۰۴ صفحه، توسط تیم محتوایی نویسش ترجمه شده و به موضوعاتی چون ضرورت و چگونگی راه‌اندازی زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط با مشتریان، جذب آنها، معرفی کسب‌وکار و سازمان به مشتریان تازه، چگونگی برگزاری جلسات آنلاین و جلب رضایت مشتریان پرداخته است. در هر فصل از این کتاب، مصاحبه‌ای مرتبط، با چهره‌های بنام و باتجربه در عرصه روابط‌عمومی نیز گنجانده شده است.
 
در راستای حمایت از محیط زیست و رفاه حال خوانندگان، این کتاب در قالب الکترونیکی و فایل پی.دی.اف منتشر شده و روی سایت شرکت ارتباطات هوشمند تبیان در دسترس است.

مقررات حقوقی فعالیت اپراتورهای خارجی ماهواره‌ در ایران اعلام شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هدف رعایت الزامات مقرراتی از سوی دارندگان شبکه های ماهواره ای، «مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ماهواره ای در ایران» را تصویب کرد.
 
با رشد فناوری ارتباطات فضایی، طیف وسیعی از خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات توسط شبکه‌های ماهواره‌ای قابل ارائه شده است.
 
از آنجایی که تداوم ارائه و توسعه تنوع خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات قابل ارائه از طریق ارتباطات فضایی در کشور، مستلزم رعایت الزامات مقرراتی خاصی از سوی دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای است، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه‌ای این مقررات را تدوین و ابلاغ کرده است.
 
این مصوبه مطاق بند «د» ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شماره ۳۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عنوان «مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران» تصویب شده است و ضمانت اجرایی برای ساماندهی ارائه خدمات ماهواره‌ای توسط دارندگان مجوز تأسیس و بهره‌برداری از شبکه ماهواره‌ای صادر شده از سوی یک کشور خارجی عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، پس از احراز شرایط تعیین شده، خواهد بود.
 
در همین حال با این مصوبه، تأمین نیاز زیرساخت ارتباطی کشور در کنار زیرساخت‌های موجود به ویژه افزایش توسعه کشوری ارتباطات با ایجاد زیرساخت فضایی در مناطق نیازمند تقویت زیرساخت ارتباطی زمینی، تضمین می‌شود.
 
تامین ارتباطات مطمئن مشترکان از طریق ارتباطات فضایی به صورت مقرون به صرفه، پایدار و مورد اطمینان تحت شرایط فنی و تجاری مطلوب، از دیگر مواردی است که در این مصوبه برای آن ضمانت اجرایی دیده شده است.
 
خدمات ارتباطی ماهواره‌ای چیست
 
خدمات ارتباطی ماهواره‌ای به نقل و انتقال پیام ارتباط رادیویی به واسطه استفاده از ماهواره‌ها اطلاق می‌شود و شبکه ماهواره‌ای نیز شامل بخش‌های فضایی مشتمل بر تمام یا قسمتی از یک یا چند ماهواره متشکل از ماهواره‌های GSO و Non-GSO است که در موقعیت مداری مشخص قرار دارند.
 
بخش‌های زمینی ماهواره نیز مشتمل بر TT&C ، SCC ، MCC، هاب، دروازه که کنترل و مدیریت محموله و پلتفرم ماهواره را بر عهده دارد و همچنین ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای تغذیه و پایانه‌های ثابت یا سیار ماهواره‌ای مربوط، است که با همدیگر در ارتباط هستند.
 
الزاماتی که برای اپراتورهای ماهواره در نظر گرفته شد
 
مطابق با الزامات درنظر گرفته شده برای اپراتورهای ماهواره، این اپراتورها باید در زمان تأسیس شبکه ماهواره‌ای، مقررات رادیویی بین‌المللی تعیین شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات را رعایت کرده باشند و داشتن موافقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به هنگام تاسیس یا قبل از شروع ارائه خدمات، نیز الزامی است.
 
اپراتور خارجی ماهواره باید مشخصات ثبت ماهواره در اتحادیه جهانی مخابرات و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز را ارائه کند. باندهای فرکانسی مورد استفاده نیز باید مطابق با جدول تخصیص‌های فرکانسی کشور باشد.
 
از سوی دیگر اپراتور ماهواره موظف است نقشه نواحی جغرافیایی تحت پوشش، مشخصات فنی ایستگاه‌های فرستنده و گیرنده زمینی ثابت یا متحرک دارای قابلیت برقراری ارتباط با شبکه خود و سطح شاخص‌های کیفی خدمات در تمام نقاط مختلف کشور و همچنین شرایط حفاظت الکترومغناطیسی متقابل آن را با سایر فرستنده و گیرنده‌های کشور اعلام کند.
 
متقاضی باید معیارهای فنی و کیفی خدمات خود را به سازمان رگولاتوری ارائه و تائیدیه این سازمان را اخذ کند.
 
شرایط ارائه خدماتی که اپراتورهای ماهواره‌ای می‌دهند
 
مطابق این مصوبه، ارائه خدمات ماهواره‌ای توسط اپراتور ماهواره‌ای فقط از طریق قرارداد با دارندگان پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای، مجاز است.
 
اپراتورهای ارائه خدمات ماهواره‌ای می‌توانند خدمات مبتنی بر تلفن ثابت و همراه، پیامک، اینترنت همراه و ثابت، پخش همگانی، انتقال داده و دورنگار به پایانه‌های ماهواره‌ای ثابت، قابل حمل (پرتابل) و یا متحرک مشترکان را مبتنی بر ارتباطات ماهواره‌ای ارائه دهند.
 
ارائه خدمات پخش همگانی رادیویی و تلویزیونی از سوی اپراتورهای ماهواره مستلزم دریافت تائیدیه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز خواهد بود.
 
طبق تبصره این مصوبه، خدمات ماهواره‌ای ایمنی، آماتوری ماهواره‌ای، هواشناسی ماهواره‌ای، اکتشاف زمین ماهواره‌ای، کیهان‌شناسی رادیویی، ناوبری ماهواره‌ای و تحقیقات فضایی مشمول این مصوبه نمی‌شود.
 
در این میان اپراتور خارجی ماهواره موظف است اطلاعات جزئیات تماس مشترکین دارندگان پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای طرف قرارداد خود را به صورت آنلاین در اختیار دارنده پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای قرار دهد.
 
از سوی دیگر اپراتور ماهواره موظف است اطلاعات جزئیات تماس و اطلاعات هویتی مشترکین ثبت شده در سایر نقاط جهان در مدت زمان حضور در داخل کشور را به صورت برخط در اختیار دارنده پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای طرف قرارداد در ایران، قرار دهد.
 
این اپراتور باید نسبت به ایجاد دروازه بین‌الملل اینترنت در قلمرو جمهوری اسلامی ایران یا انجام راهکارهای جایگزین مورد پذیرش سازمان رگولاتوری، اقدام کند.
 
از سوی دیگر اپراتور خارجی ماهواره موظف است محدوده تشعشعات رادیویی تعیین شده در ماده ۳۰ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ مجلس شورای اسلامی را رعایت کند.
 
دیگر شرایط مدنظر برای فعالیت اپراتور خارجی ماهواره در ایران شامل موارد زیر می‌شود:
 
- اپراتور ماهواره نباید روی سرویس‌های رادیویی ماهواره‌ای و زمینی فعال و برنامه‌ریزی شده در داخل کشور، تداخل رادیویی مضر ایجاد کرده و یا توسعه آنها را با مشکل مواجه کند.
 
- اپراتور ماهواره موظف است نماینده دارای اختیارهای لازم خود در خصوص مسائل فنی، مقرراتی و سایر امور مربوط به این مصوبه را معرفی کند و این نماینده در موارد لزوم باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه کند.
 
- هرگونه ارائه خدمات میزبانی تماس به مشترکین در قلمرو جمهوری اسلامی ایران صرفاً پس از تائید سازمان رگولاتوری مجاز است.
 
- اپراتور خارجی ماهواره‌ای تا زمانی امکان ارائه خدمات در کشور را خواهد داشت که اپراتور داخلی به دلیل ناکافی بودن ظرفیت یا عدم بلوغ فناوری، امکان ارائه آن خدمات را نداشته باشد.
 
شرایط مسافران خارجی مشترک اپراتور ماهواره‌ای
 
مطابق این مصوبه مسافرین خارجی که مشترک اپراتور ماهواره بوده و با پایانه خود به کشور مسافرت می‌کنند، باید صرفاً از طریق دارنده پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای، خدمات مورد را دریافت کنند. اپراتور ماهواره باید این موضوع را به صراحت به مشترک خود اطلاع‌رسانی کند.
 
این اپراتور همچنین باید تمام امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارتباطی لازم برای دسترسی برخط رگولاتوری به وضعیت پوشش شبکه ماهواره‌ای و خدمات ارائه شده در کشور را فراهم کند و نیز گزارش تداخل در لینک ارتباطی فراسو خود (زمین به فضا) از داخل کشور را به همراه مستندات فنی مربوط به رگولاتوری ارائه دهد.
 
جریمه تخلفات و نقض تعهدات برای اپراتور خارجی ماهواره
 
با اپراتور خارجی ماهواره در صورت عدم پایبندی به مفاد و ضوابط مندرج در این مصوبه، به شرح زیر برخورد می‌شود:
 
- صدور اخطاریه و تعیین مهلت برای پاسخگویی و رفع تخلف
 
- دستور توقف فعالیت اپراتور خارجی ماهواره در کشور در صورت عدم رفع تخلف
 
وقفه به وجود آمده در ارائه خدمات موضوع این مصوبه در شرایطی مانند طوفان‌های نادر خورشیدی و بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله به عنوان تخلف اپراتور ماهواره محسوب نمی‌شود و این اپراتور موظف است در حداقل زمان نسبت به برقراری ارتباط اقدام کند.
 
این اپراتور متعهد به رعایت قوانین و مقررات کشور، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و ابلاغیه‌های رگولاتوری خواهد بود.
 
در صورت بروز هرگونه اختلاف بین دارندگان پروانه مجاز به ارائه خدمات دسترسی ماهواره‌ای با اپراتور خارجی ماهواره، چنانچه موضوع با مذاکره حل و فصل نشود و اختلاف ناشی از برداشت طرفین از مصوبات کمیسیون و مجوزهای صادره باشد و رسیدگی به آن از سوی هر یک از طرفین از سازمان درخواست شده باشد، موضوع از سوی رگولاتوری قابل ارجاع به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد بود.

سوپرمارکت اسنپ مارکت در اصفهان

سوپرمارکت اسنپ مارکت در اصفهان

شهر اصفهان همیشه به‌عنوان یک شهر سنتی با بافت قدیمی شناخته می‌شود؛  اما در سال‌های اخیر با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این شهر به یک شهر مدرن و پیشرفته تبدیل شده است.