پرندگان بدون هیچ چشم‌داشتی به هم‌نوع خود کمک می‌کنند

براساس نظریه تکامل چارلز داروین، کمک به هم‌نوع در بین حیوانات نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما ما حس نوع‌دوستی را بارها در دنیای حیوانات دیده‌ایم؛ در پستانداران، در سگ‌ها، در وال‌ها، در پنگوئن‌ها و حتی در خفاش‌های خون‌آشام. حالا برای اولین بار این رفتار در پرندگان هم مشاهده شده است.

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که طوطی‌های خاکستری آفریقایی از کمک کردن به همدیگر برای بدست آوردن پاداش (غذا) خوشحال می‌شوند، بدون آنکه انتظار جبران متقابل آن را داشته باشند.

Désirée Brucks، بیولوژیست از موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک می‌گوید: ما متوجه شدیم که طوطی‌های خاکستری آفریقایی به‌طور اختیاری و خودانگیخته و بدون هیچ چشم‌داشت پاداش فوری برای خودشان، به طوطی‌های دیگر کمک می‌کنند تا به هدف برسند.

اما پرندگان حس نوع‌دوستی را یک مرحله جلوتر برده‌اند. برای مثال، طوطی‌ها برخلاف پستانداران، هیچ خشم یا حسادتی را در مقابل دریافت غذا توسط دوستان‌شان از خود نشان نمی‌دهند و حتی از اینکه چیزهای خوبی برای هم‌نوع‌شان اتفاق می‌افتد، بسیار راضی به نظر می‌رسند.

در دنیای پرندگان، کلاغ‌ها به‌خاطر هوش زیادشان شناخته شده‌اند. درواقع، کلاغ‌ها دارای مهارت‌هایی هستند که قبلا تنها در پستانداران مشاهده شده است.

با این‌حال، دانشمندان می‌گویند که کلاغ‌ها نتوانسته‌اند تست‌های نوع‌دوستی را با موفقیت بگذرانند. البته باید بگوییم که طوطی‌ها هم پرنده‌های باهوشی هستند. برای مثال طوطی کاکل سفید می‌تواند چیزهایی را بسازد و از خلاقیت خود در این کار استفاده کند. همچنین طوطی‌های خاکستری آفریقایی ثابت کرده‌اند که باهوش‌تر از یک بچه انسان در برخی از تست‌ها هستند.

اما محققین برای سنجیدن نوع‌دوستی این طوطی‌ها تستی را طراحی کردند و در آن از دو نوع طوطی مختلف (هشت طوطی خاکستری آفریقایی و شش طوطی سر آبی) استفاده کردند.

این پرنده‌ها قبلا تبادل واشرهای فلزی را در ازای دریافت غذا آموزش دیده بودند. دانشمندان با این آموزش‌ها به دنبال آن بودند که رفتار یک طوطی را با پرنده‌های هم‌نوعش بررسی کنند. هر کدام از پرنده‌ها، با دو پرنده هم‌نوع خود، که با یکی رابطه بیشتر و با دیگری رابطه کمتری داشت، مورد تست قرار گرفتند.

پرنده‌ها سپس در داخل جعبه‌ای قرار داده شدند که توسط یک دیوار از هم جدا می‌شدند. جلوی جعبه سوراخ‌هایی برای تبادل واشر با انسان وجود داشت. البته دیوار جداکننده هم سوراخی برای مبادله واشر بین دو پرنده داشت.

همه پرنده‌ها، به‌سرعت مفهوم مبادله واشر در ازای دریافت مقداری غذا را یاد گرفتند. اما زمانی که به یکی از دو پرنده داخل جعبه واشر داده شد، فقط طوطی خاکستری آفریقایی توانست که به‌صورت کاملا خودانگیخته آن را به دوست‌اش بدهد.

Auguste von Bayern، جانورشناس از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: طوطی‌های خاکستری آفریقایی به‌طور کاملا خودخواسته به پرنده‌های هم‌نوع خود کمک کردند که این موضوع نشان از یک رفتار نوع‌دوستانه داشت.

او در ادامه می‌گوید: ما با دیدن این منظره که هفت تا از هشت طوطی خاکستری به‌طور کاملا ارادی واشرهایی را به دوست‌شان دادند بسیار شگفت‌زده شدیم. آن‌ها این کار را بدون هیچ چشم‌داشت فوری و هیچ انتظار خاصی برای جبران متقابل انجام دادند.

تیم تحقیق مشاهده کردند که این طوطی‌های آفریقایی از مجموع ۳۲۰ واشر، ۱۵۷ تا را (تقریبا نصف) به طوطی‌های خاکستری دیگر دادند و این تبادل در مورد پرنده‌هایی که رابطه نزدیکی با هم داشتند بیشتر مشاهده شد.

در مقابل، طوطی‌های سر آبی، به‌ندرت واشرهای خود را به طوطی‌های دیگر دادند. آن‌ها، کار مبادله واشر با پرندگان دیگر را اغلب در حضور فرد آزمایش‌کننده انجام می‌دادند که این موضوع دانشمندان را به این نتیجه رساند که طوطی‌های سر آبی احتمالا تلاش می‌کردند که واشرها را به انسان بدهند و نه دوست‌شان.

این تفاوت در رفتار طوطی‌های سر آبی و خاکستری آفریقایی می‌تواند به‌خاطر تفاوت بین گونه‌ها در حیات وحش باشد، اما یک چیز جالب هم در مورد طوطی‌های خاکستری آفریقایی وجود دارد. در مطالعه دیگری محققین نشان داده بودند که یک طوطی خاکستری آفریقایی از دیدن اینکه دوستش غذای بهتری دریافت می‌کند، به هیچ‌وجه آزرده‌خاطر نمی‌شود. این رفتار در تضاد با رفتار حیواناتی مانند شامپانزه‌هاست که نسبت به این موضوع بسیار عصبانی می‌شوند.

Auguste von Bayern می‌گوید: به نظر می‌رسد که طوطی‌های خاکستری آفریقایی فکر می‌کنند که در کنار هم می‌توانند موفقیت بیشتری بدست بیاورند که در حالت تکی امکان‌پذیر نیست. شاید به همین‌خاطر است که طوطی‌ها نسبت به رفتارهای نابرابر، تحمل بیشتری دارند و تعامل فوق‌العاده‌ای با یکدیگر دارند.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

نوشته پرندگان بدون هیچ چشم‌داشتی به هم‌نوع خود کمک می‌کنند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

همه آن چیزی که دوست دارید از رفتار کاربران دیجی‌کالا بدانید!

گستردگی یک فروشگاه را رفتار کاربرانش تعیین می‌کند. آمار بازدیدهای ماهیانه و روزانه، تعداد تراکنش‌ها و خریدها، مشتریان جدید و وفادار به ما می‌گویند یک فروشگاه در چه مقیاسی فعالیت می‌کند و در بازار خرده‌فروشی ایران و منطقه دارای کدام جایگاه و رتبه است.

دیجی‌کالا مدعی است پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه است. آیا تحلیل رفتار کاربران این فروشگاه چنین چیزی را نشان می‌دهد؟ بازدید روزانه این فروشگاه چه تعداد کاربر یکتا است و این کاربران در چه بازه‌های زمانی از دیجی‌کالا خرید می‌کنند یا با چه دستگاه‌هایی وارد سایت و اپلیکیشن این خرده‌فروشی می‌شوند؟

با ما همراه باشید تا به جواب تمام این پرسش‌ها برسیم:

یک روز عادی در دیجی‌کالا

ابتدا سراغ تحلیل رفتار کاربران دیجی‌کالا در یک روز عادی می‌رویم. مجموع تعداد بازدیدهای (Session) کاربران از فروشگاه دیجی‌کالا روی وب‌سایت و اپلیکیشن در یک روز به ۴.۱ میلیون بازدید می‌رسد.

متوسط زمان هر بازدید روی وب‌سایت این فروشگاه ۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه است ولی متوسط زمان بازدیدها در اپلیکیشن دیجی‌کالا به ۹ دقیقه و ۲۶ ثانیه می‌رسد.

این آمار نشان می‌دهد مردم در اپلیکیشن دیجی‌کالا راحت‌تر هستند یا مدت زمان استفاده بیشتری دارند. هر روز نزدیک به ۱۰,۲۰۶ کاربر جدید به دیجی‌کالا افزوده می‌شود. براساس همین آمار می‌توان نتیجه‌گیری کرد در یک ماه حدود ۲۰ میلیون بازدید یکتا برای دیجی‌کالا ثبت می‌شود.

کل زمان حضور کاربران دیجی‌کالا در نیمه اول سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰ هزار و ۸۰۰ سال است. به عبارتی، اگر یک نفر می‌توانست این زمان را در دیجی‌کالا سپری کند؛ باید از ۱۰۸ قرن پیش شروع می‌کرد!

با همین آمار و ارقام‌ها می‌توان مقیاس فروشگاهی مانند دیجی‌کالا و تاثیرگذاری آن بر خرده‌فروشی ایران و منطقه را دریافت. ۲۰ میلیون بازدید ماهیانه، دیجی‌کالا را به رهبر بازار آنلاین ایران تبدیل کرده است و باعث شده هر حرکت و تصمیم آن روی خرده‌فروشی‌های آنلاین دیگر اثرگذار باشد.

پرفروش‌ترین زمان‌ها در دیجی‌کالا

به نظر شما، کاربران دیجی‌کالا در چه بازه‌های ساعتی بیشتر به این فروشگاه مجازی و آنلاین سر می‌زنند؟

گزارش دپارتمان هوش تجاری دیجی‌کالا نشان می‌دهد مردم در اواسط روز (حوالی ساعت‌های ۱۰ و ۱۱ صبح تا ساعت ۱۴ و ۱۵) و تا اواخر شب (حوالی ساعت‌های ۱۹ تا ۲۴) بیشترین بازدید را از سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا دارند.

البته، به طور کلی بازدید از این فروشگاه در نیمه دوم روز بسیار بیشتر است و هرچه به ساعت‌های پایانی نزدیک‌تر می‌شویم؛ بالاتر می‌رود که طبیعی است؛ چون مردم اوقات بیکاری و فراغت بیشتری دارند و تازه وقت می‌کنند سراغ گوشی و اینترنت بروند.

همین‌طور، طبیعی است که انتظار داشته باشیم در طول روز مردم بیشتر به وب‌سایت دیجی‌کالا سر بزنند ولی در ساعت‌های آخر شب سراغ اپلیکیشن دیجی‌کالا بروند. دقیقا در اواسط روز، بیشترین بازدیدها از وب‌سایت و اواخر شب بیشترین بازیدها برای اپلیکیشن است. جالب است در همه آمارهای بازدید و خرید روزهای هفته، ساعت ۲۴ بسیار شلوغ و پرترافیک گزارش شده است.

نکته گفتنی بعدی درباره روزهای بازدید و سفارش مردم روی دیجی‌کالا است. رفتار کاربران نشان داده روزهای آغازین هفته برای خرید، روزهای شلوغ‌تر و پرطرفدارتری است. مردم در روزهای شنبه و یک‌شنبه خریدهای بیشتری دارند ولی در روزهای آخر هفته آمار سفارش‌ها و بازدیدها کاهش پیدا می‌کند. این آمار نشان می‌دهد مردم بیشتر تصمیم‌های خرید خود را اواخر هفته گرفته و اوایل هفته عملیاتی می‌کنند.

در میان ماه‌های نیمه اول سال ۱۳۹۸، فروردین ماه کمترین حجم سفارش و مرداد ماه بیشترین حجم سفارش را دارد. در تاریخ‌هایی که جشنواره‌ شگفت‌انگیزهای دیجی‌کالا برپا می‌شود؛ شاهد ثبت سفارش‌ها و خریدهای بیشتری هستیم ولی به طور کلی، تابستان فصل داغی برای خریدهای مردم نسبت به فصل بهار است.

کاربران بیشتر دنبال چه کالاهایی هستند؟

پرسش بعدی می‌تواند درباره دسته‌های کالایی مورد جست‌جوی کاربران داخل فروشگاه دیجی‌کالا باشد. اصولا، کاربران ایرانی به جست‌وجو در این فروشگاه بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از خرید هر نوع کالایی، مفصلا درباره آن جست‌وجو و تحقیق می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد فروشگاه دیجی‌کالا به نوعی یک مرجع برای نیازهای کاربران ایرانی است.

اما در میان این جست‌وجوها، در نیمه اول سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم مردم بیشتر دنبال گوشی موبایل، هارددیسک اکسترنال و پاوربانک بودند. به زبان دیگر، کالاهای دیجیتالی در صدر جست‌وجوهای مردم قرار دارند.

فلش مموری، ساعت، هدفون و هندزفری، کنسول بازی PS4 و کفش در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گوشی موبایل بیش از ۲۱۰ هزار بار در طول یک ماه در وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا جست‌وجو می‌شود. فاصله گوشی موبایل با کالاهای دیگر بسیار زیاد است. هارددیسک اکسترنال نزدیک ۱۵۰ هزار بار و پاوربانک زیر ۱۴۰ هزار بار جست‌وجو می‌شوند.

سن کاربران دیجی‌کالا چقدر است؟

کدام گروه سنی بیشترین طرفداران دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند؟ حدس زدن پاسخ این پرسش تا حدودی ساده است. دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها بیشترین خریداران و کاربران دیجی‌کالا هستند.

به طور دقیق‌تر، گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیش از ۵۰ درصد کاربران این فروشگاه را تشکیل می‌دهند. پس از آن‌ها، گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در رتبه بعدی قرار دارند و طبیعی است گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و بعد ۵۵ تا ۶۵ سال کمترین کاربران دیجی‌کالا را تشکیل بدهند.

اما این کاربران بیشتر از چه جنسیتی هستند؟ آقایان با ۶۶ درصد و خانم‌ها با ۳۴ درصد، تفکیک جنسیتی دیجی‌کالا را شکل می‌دهند.

مشتریان وفادار دیجی‌کالا هرچند وقت یک بار خرید می‌کنند؟

برای هر فروشگاهی، مشتریان وفادار اهمیت بسیار بالایی دارد. تعداد خریدهای مشتریان وفادار یک فاکتور رضایت‌مندی بزرگ برای فروشگاه است. معمولا، مشتری وفادار به کاربری گفته می‌شود که فاصله دو خرید آن کم باشد.

در نیمه اول سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۴۰ درصد مشتریان دیجی‌کالا جزو مشتریان وفادار بودند که دو یا بیش از دو خرید داشتند. در این میان، ۲۵.۲ درصد این مشتریان هر ماه یک خرید داشتند. ۲۱.۷ درصد فاصله دو خرید آن‌ها بین یک تا دو ماه است.

جالب‌تر اینکه برخی مشتریان دیجی‌کالا هر روز خرید دارند که ۲.۱ درصد را تشکیل می‌دهند. مشتریان هفتگی ۱۶.۸ درصد و مشتریان دو هفتگی دیجی‌کالا نزدیک به ۱۸ درصد هستند. در مجموع، ۶۰ درصد مشتریان وفادار دیجی‌کالا بین دو خرید خود بیش از یک ماه فاصله نمی‌اندازند. ۲۰ درصد مشتریان هم در هفته حداقل یک بار از دیجی‌کالا خرید دارند.

کاربران از چه ابزارهایی برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند؟

آمار کاربران دیجی‌کالا روی اندروید و iOS یا استفاده از دستگاه‌های مختلف هم جالب توجه است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، سهم اپلیکیشن موبایل در خریدها و بازدیدهای دیجی‌کالا بسیار زیاد است.

۴۶ درصد بازدیدها، ۵۰ درصد سفارش‌ها و ۴۷ درصد حجم فروش‌های ریالی با اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا صورت می‌گیرد. سهم بازدیدهای وب‌سایت با گوشی موبایل هم نسبتا بالا است. البته، در سفارش‌ها و حجم خریدهای ریالی بیشتر کاربرانی که از اپلیکیشن استفاده نمی‌کنند؛ با کامپیوتر راحت‌تر هستند ولی در بازدیدها باز هم سهم گوشی موبایل بیشتر می‌شود.

اپلیکیشن دیجی‌کالا به طور متوسط هر ماه ۴۰۰ هزار بار دانلود می‌شود. ۸۸ درصد کاربران از اندروید و ۱۲ درصد از iOS استفاده می‌کنند. افزون بر این، ۷۷ درصد مشتریان جدید دیجی‌کالا اقدام به نصب اپلیکیشن این فروشگاه می‌کنند.

کاربران دیجی‌کالا بیشتر در کدام استان‌ها هستند؟

تراکم مشتریان از تقسیم تعداد مشتریان بر جمعیت ساکن در هر استان به دست می‌آید.

براین‌اساس، تراکم مشتریان دیجی‌کالا در استان‌های تهران، البرز و مازندران بیشتر از سایر استان‌ها است. از سوی دیگر، تراکم مشتریان در استان‌های خراسان شمالی، کردستان و سیستان و بلوچستان کمتر از سایر استان‌ها است.

اگر نقشه تراکم مشتریان دیجی‌کالا را مشاهده کنید؛ متوجه خواهید شد که استان‌های شمالی و مرکزی کشور، کاربران بیشتری را در خود گنجانده‌اند. گیلان، قم، سمنان، اصفهان، یزد و قزوین جزو پر متراکم‌ترین استان‌های کشور هستند. جالب اینکه استان‌هایی مانند خوزستان، ایلام و هرمزگان اگرچه فاصله دوری با تهران و محل استقرار دیجی‌کالا دارند ولی تراکم جمعیتی به نسبت بالایی دارند.

در این میان باید به نکته مهم دیگری هم اشاره کنیم. اگرچه، استان‌های تهران و البرز متراکم‌ترین مشتریان را دارند ولی متوسط ارزش ریالی هر سفارش در این استان‌ها از همه استان‌های دیگر پایین‌تر است.

چون اولا، در این استان‌ها کاربران می‌توانند سفارش‌های کوچک، سوپرمارکتی و تندمصرف داشته باشند. دلیل دوم، تعداد دفعات خرید زیاد کاربران در این استان‌ها است.

ممکن است یک مشتری در استان تهران در طول هفته سه الی چهار بار سفارش خرید داشته باشد ولی یک کاربر در استان یزد، تمام سفارش‌های خود را جمع کرده و در هفته یک بار خرید می‌کند تا همه کالاها با هم به دستش برسند و کرایه حمل نپردازد.

بنابراین، متوسط ارزش ریالی هر سفارش او بیشتر از کاربر تهرانی است. استان‌هایی مانند فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان از بالاترین متوسط ارزش ریالی هر سفارش برخوردار هستند. تا کنون ۱۱۱۳۲ روستا از دیجی‌کالا خرید کردند و طولانی‌ترین کالایی که در این فروشگاه تحویل داده شده است؛ متعلق به روستای پسابندر در اطراف شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان است که مسافتی ۱۸۹۴ کیلومتری با تهران دارد.

نحوه پرداخت کاربران چگونه است؟

به عنوان یک خرده‌فروشی آنلاین، دیجی‌کالا در نحوه پرداخت هم آمارهای بزرگی برجای گذاشته است.

۵۱ درصد از سفارش‌های دیجی‌کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و ۴۹ درصد با کارت‌خوان سیار است. سهم ریالی پرداخت‌های اینترنتی کاربران در دیجی‌کالا نزدیک به ۶۰ درصد است. یعنی غالب کاربران با درگاه پرداخت اینترنتی سفارش می‌دهند و خرید می‌کنند.

نوشته همه آن چیزی که دوست دارید از رفتار کاربران دیجی‌کالا بدانید! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

سوپرلوکس چینی هنگ چی H9 رونمایی شد

سوپرلوکس چینی هنگ چی H9 رونمایی شد

برند هنگ‌چی، زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فاو چین، نخستین محصول سوپرلوکس خود را با نام H9 برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس میباخ آماده کرده است.

کشف جدید دانشمندان درباره نظریه ماده تاریک با استفاده از تلسکوپ هابل

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و نظریه نسبیت عام اینشتین موفق به کشف کوچکترین توده ماده تاریک‌ای که تابه‌حال شناسایی شده است، شدند. جرم این توده، ۱۰۰ هزار برابر کمتر از جرم ماده تاریک کهکشان راه شیری است. این توده‌ نسبتا کوچک ماده تاریک، همچنین تطابق خوبی با یکی از پیشرفته‌ترین نظریات ماده تاریک یعنی ماده تاریک سرد دارد.

ما درواقع نمی‌دانیم که ماده تاریک چیست. ما نمی‌توانیم آن را به‌طور مستقیم شناسایی کنیم. چیزی که ما می‌دانیم این است که اگر ما فیزیک کنونی را بر آنچه که مستقیما می‌توانیم ببینیم اعمال کنیم، کیهان آنطور که باید، عمل نخواهد کرد. برای مثال، ستارگان موجود در لبه کهکشان‌ها تحت تاثیر این ماده ناشناخته، سریع‌تر از آنچه که باید، حرکت می‌کنند.

ما این جرم را ماده تاریک می‌نامیم و چندین فرضیه درباه انواع آن وجود دارد که عبارتند از ماده تاریک داغ (داغ بدین معنی که ذرات داخل آن با سرعت نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند) و ماده تاریک سرد (سرد به این معنی که ذرات داخل آن کندتر از سرعت‌های نسبیتی حرکت می‌کنند).

اکثر شواهد مشاهداتی و مدل‌های فعلی، به نفع ماده تاریک سرد هستند، اما اثبات این موضوع چندان راحت نیست. یکی از چیزهایی که می‌تواند سرنخ‌هایی را در اختیار ما قرار دهد، شناسایی توده‌های کوچک ماده تاریک است.

ذرات ماده تاریک داغ، بسیار سریع‌تر از آن هستند که اجازه تشکیل توده‌های کوچک‌تر را بدهند. اما اگر ماده تاریک با سرعت پایینی حرکت می‌کند (نظریه ماده تاریک سرد)، بنابراین آن توده‌های کوچک ماده تاریک باید جایی در کیهان وجود داشته باشند.

با این‌حال، یافتن آن‌ها به این راحتی نیست. همانطور که در بالا گفتیم ما قادر به مشاهده مستقیم ماده تاریک نیستیم. اما ستاره‌شناسان حضور آن را می‌توانند براساس اثری گرانشی‌ که بر روی ماده قابل‌رویت اطرافش می‌گذارد، حدس بزنند. برای مثال، حرکت سریع ستارگان در لبه کهکشان‌ها نشان‌دهنده وجود ماده پرجرمی در آن حوالی است.

چیز دیگری که گرانش بر روی آن اثر می‌گذارد، نور است. اگر ماده پرجرمی مانند یک خوشه کهکشانی، بین ما و یک منبع نور قرار داشته باشد، اثر گرانشی آن باعث خمیده شدن فضازمان و در نتیجه خم شدن مسیر نور می‌شود؛ اتفاقی که باعث تولید چندین تصویر از منبع نور می‌شود (تصویر زیر).

به این پدیده، همگرایی گرانشی (gravitational lensing) گفته می‌شود که توسط نظریه نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی شده است. در موارد نادر، اجرام ایجادکننده این پدیده طوری نسبت به هم قرار می‌گیرند که چهار تصویر در اطراف جرم همگراکننده تولید می‌شود. به این پدیده، صلیب اینشتین می‌گویند.

حالا سوال اینجاست که این موضوع چه ربطی می‌تواند به ماده تاریک سرد داشته باشد؟ باید بگوییم که اثر گرانشی توده ماده تاریک سرد، باید در تفاوت‌های موجود بین هر کدام از تصاویر منبع نور پس‌زمینه که در اطراف لنز (جرم همگراکننده پیش‌زمینه) خمیده شده‌اند، قابل مشاهده باشد.

برای کشف این اثر گرانشی، تیم تحقیق از تلسکوپ فضایی هابل برای مطالعه هشت صلیب اینشتین که در اثر خم شدن نور تعدادی از کهکشان‌های بسیار درخشان، توسط گرانش کهکشان‌های عظیم موجود در پیش‌زمینه (لنز) ایجاد شده بود، استفاده کردند.

Daniel Gilman، فیزیکدان از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: این کهکشان‌های عظیم، درست مانند یک ذره‌بین بزرگ عمل می‌کنند و توده‌های کوچک ماده تاریک می‌توانند به‌عنوان ترک‌های کوچکی بر روی این ذره‌بین رفتار کرده و باعث تغییر روشنایی و موقعیت تصاویر صلیب‌ها شوند.

تیم تحقیق ابتدا چگونگی خم شدن نور کهکشان‌های بسیار درخشان پس‌زمینه را توسط لنز پیش‌زمینه اندازه‌گیری کردند. آن‌ها سپس روشنایی و موقعیت ظاهری هر کدام از صلیب‌ها را با پیش‌بینی‌هایی نظریه نسبیت عام اینشتین (بدون حضور ماده تاریک) مقایسه کردند.

انجام این مقایسه‌ها باعث شد تا دانشمندان پی به وجود توده‌های ماده تاریکی ببرند که تغییراتی را در روشنایی و موقعیت صلیب‌ها ایجاد کرده بودند. جرم این توده‌ها بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار برابر کمتر از جرم ماده تاریک کهکشان راه شیری بود.

البته این یافته‌ها، وجود ماده تاریک داغ را در آن محل رد نمی‌کردند، اما شواهد به‌دست‌آمده، بیشتر به نفع وجود ماده تاریک سرد بودند.

Anna Nierenberg، ستاره‌شناس از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید: دانشمندان قبلا تست‌های مشاهداتی زیادی را در مورد نظریات ماده تاریک انجام داده‌اند، اما کار ما محکم‌ترین مدرکی است که تا به امروز درباره وجود توده‌های کوچک ماده تاریک سرد ارایه شده است. ما حالا با ترکیب جدیدترین پیش‌بینی‌های نظری، ابزارهای آماری و مشاهدات جدید تلسکوب هابل، شواهد بسیار قوی‌تری در اختیار داریم.

این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society چاپ شده است.

نوشته کشف جدید دانشمندان درباره نظریه ماده تاریک با استفاده از تلسکوپ هابل اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

شرایط، مدارک و راهنمای جامع درخواست انواع ویزا ایتالیا ۲۰۲۰

مطلب شرایط، مدارک و راهنمای جامع درخواست انواع ویزا ایتالیا 2020 برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

ویزا ایتالیا برای ایرانیان، مثل ویزا سوئد، ویزا فرانسه و آلمان، یکی از محبوب ترین و پر تقاضاترین روادید کشورهای شنگن محسوب می شود. با ادامه این نوشته در تکراتو همراه باشید. سالانه ده ها هزار هموطن برای دریافت ویزا گردشگری، دیداری، تجاری و تحصیلی این کشور، رهسپار سفارت ایتالیا و یا کارگزاری رسمی آن...

مطلب شرایط، مدارک و راهنمای جامع درخواست انواع ویزا ایتالیا 2020 برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

سه مسواک هوشمند در CES 2020 معرفی شدند

سه مسواک هوشمند در CES 2020 معرفی شدند

شرکت‌های تولید مسواک مشهور مثل اورال بی از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود سلامت دندان و دهان استفاده کرده‌اند.

گلکسی استور سامسونگ پشتیبانی از کارت‌های بانکی را در ایران متوقف می‌کند

کاربران ایرانی گوشی‌های سامسونگ روز گذشته یک اخطار در خصوص توقف سرویس فروشی در «گلکسی استور» دریافت کرده‌اند. این شرکت به کاربران ایرانی اعلام کرده است که از تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفند) پشتیبانی از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب به پایان خواهد رسید.
 
این اخطار البته حکایت از آن دارد که کاربران همچنان خواهند توانست برنامه‌های رایگان را از گلکسی استور دانلود و نصب نمایند. در این اطلاعیه دلیل مشخصی برای این توقف سرویس فروش ذکر نشده اما به‌نظر می‌رسد که تحریم‌ها می‌تواند یکی از دلایل اصلی این موضوع باشد.

فروشگاه نرم افزاری سامسونگ اولین بار در سال ۲۰۰۹ نام (Samsung Apps)‌ عرضه شد و بعد از ده سال با یک طراحی دوباره، با نام گلکسی استور ارائه شد. این سرویس جزو معدود سرویس‌های جهانی در زمینه فروش اپلیکیشن در ایران بود که با وجود مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها، کاربران داخلی می‌توانستند با کارت‌های بانکی داخلی از آن خریداری نمایند.
 
روز گذشته اما اطلاعیه‌ای از سوی گلکسی استور به کاربران ایرانی داده شده که خدمات فروش آنها بزودی برای کاربران ایرانی متوقف می‌شود؛ البته بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد که همین حالا نیز پرداخت از طریق کارت‌های بانکی با خطا مواجه می‌شود.
 
 
کاربران از امروز اگر بخواهند یک آیتم یا محصول را از گلکسی استور بخرند با ارور No Payment Method Available روبرو خواهند شد که در حال حاضر مشخص نیست یک مشکل مقطعی است یا فرایند توقف فعالیت این سرویس، آغاز شده است. در تصویر متحرک فوق می‌توانید این موضوع را مشاهده نمایید.
 
گفتنیست بخش‌هایی نظیر خرید موارد گرافیکی از جمله بخش‌های مورد توجه کاربران ایرانی فروشگاه گلکسی استور بود که به زودی، دسترسی به آن‌ها به شکل رسمی متوقف می‌شود.
 
این نمودار نشان می‌دهد که ۴۰ میلیون کاربر کافه بازار، بیشتر از چه برندهایی استفاده می‌کنند. سهم سامسونگ در این گزارش بیشتر از ۶۰ درصد است.
 
این محدودیت در حالی رخ می‌دهد که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مجموعه‌هایی چون کافه بازار، سامسونگ اکنون سهمی بیشتر از ۶۰ درصد از بازار موبایل ایران را در اختیار دارد و حالا ارائه خدمات به این جامعه بزرگ محدود خواهد شد.

پیشنهاد شورای عالی فضای مجازی: ارائه پهنای باند رایگان به کاربران شبکه ملی اطلاعات

 
شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی پیشنهادی مبنی بر رایگان کردن پهنای باند ترافیک شبکه ملی اطلاعات برای کاربران است و در حال بررسی ابعاد گوناگون این پیشنهاد برای اجرایی شدن یا نشدن آن است.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با مهر اعلام کرده که مطابق با سند تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات، مردم باید در این شبکه به خدمات و پهنای باند با کیفیت، ارزان، امن و سالم دست یابند. به گفته «رضا تقی پور» هم‌اکنون پهنای باند اینترنت بین‌الملل هزینه نسبتا زیادی را به همراه دارد و اجرایی شدن این طرح می‌تواند به کاهش هزینه مردم و کسب‌وکارها منجر شود.
 
 
 
تقی‌پور اما امکان تحقق این موضوع را منوط به بررسی بیشتر دانسته است:
 
«این پیشنهاد مبنی بر رایگان کردن پهنای باند ترافیک شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده است اما با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد، انجام آن نیازمند بررسی بیشتر است. از آنجایی که اداره شبکه‌های ارتباطی دارای هزینه است و بخشی از این حوزه نیز مربوط به ارائه دهندگان خدمات غیردولتی است، ارائه یک چنین مشوقی نیازمند بررسی همه جانبه دارد. چرا که برای مثال، بخشی از درآمد ترافیک پهنای باند به دولت تعلق می‌گیرد و در صورتی که ترافیک داخلی رایگان شود، سهم درآمدی دولت کم خواهد شد و نیاز به تصویب و قانون مجلس دارد.»
 
تقی‌پور تاکید کرده که آنها با این وجود، پیشنهادات خود را در شورای عالی فضای مجازی مطرح کرده‌اند اما باید دید که موضوع در مجلس چگونه مطرح خواهد شد و محدودیت‌های بودجه‌ای در قبال آن چطور خواهند بود. او همچنین خاطرنشان کرده که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۹، تاکید ویژه‌ای بر موضوع شبکه ملی اطلاعات شده است: «شورای عالی فضای مجازی نیز بر آن تاکید دارد که در صورت تصویب مجلس، می‌تواند تکمیل شبکه ملی اطلاعات را تسریع کند.»

با CES2020/ ربات خدمتکار Misty II با قابلیت‌های کاربردی پیشرفته در CES معرفی شد

 
 ربات‌های خد‌متکار بخش مهمی از صنعت رباتیک و دستیارهای هوشمند را شکل می‌دهند. Misty II یکی از جدیدترین محصولات این دسته محسوب می‌شود که در نمایشگاه CES امسال معرفی شد.
 
ربات خدمتکار Misty II در CES 2020 به‌نمایش گذاشته شد که ظاهری شبیه به اسباب‌بازی دارد؛ اما سازندگان از طراحی آن اهداف کاربری کاملا واقعی داشته‌اند. این ربات را می‌توان عضوی از محصولات هوشمند جدید و وظیفه‌محوری دانست که با سرعت زیادی در صنعت رشد کرده‌اند. در آینده‌ی نه‌چندان دور، شاهد فعالیت چنین خدمتکارهایی در مراکزی همچون هتل خواهیم بود.
 
خودکارسازی وظایف در پلتفرم‌های مبتنی‌بر سرویس و وظیفه، رویکرد و جریانی روبه‌رشد است و با گذشت زمان، ربات‌های بیشتری با اهداف و خدمات پیچیده طراحی می‌شوند. درواقع، ربات‌ها فقط وظیفه‌ی انجام وظیفه‌ای ثابت مانند فعالیت‌های صنعتی همچون جوش‌کاری یا برداشتن اجسام را برعهده ندارند و با مجموعه‌ای از قابلیت‌ها به بازار عرضه خواهند شد و توانایی فعالیت در مجموعه‌ای گسترده از کاربردها را خواهند داشت.
 
طراحی و برنامه‌نویسی ربات‌ها از صفر برای فعالیت در پلتفرم‌های مبتنی‌بر وظایف، رویکردی زمان‌بر و کم‌بازده محسوب می‌شود. در بخش ربات‌های خدمتکار از صنعت رباتیک، ماشین‌هایی با هدف فعالیت در مراکزی با زیرساخت نسبی مانند رستوران و بیمارستان و هتل طراحی و ساخته می‌شوند. توسعه‌دهندگان برای ساختن چنین ربات‌هایی بیشتر نیازمند پایه‌ی برنامه‌نویسی هستند تا طراحی خود را براساس آن شروع کنند.
 
شرکت Misty Robotics که ربات Misty II را می‌سازد، در CES 2020 علاوه‌بر رونمایی محصول خود، آن را الگویی برای کارایی‌های مبتنی‌بر خدمتکاری دانست. درواقع، این شرکت ادعا می‌کند که توسعه‌دهندگان با استفاده از پلتفرم موجود، نقطه‌ی شروعی برای طراحی و برنامه‌نویسی اختصاصی ربات Misty II خواهند داشت. الگوهای اپلیکیشنی Misty II متن‌باز هستند و توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای خود را براساس آن‌ها بنویسند. به‌علاوه، می‌توان وظایف و کارکردهای اختصاصی و شخصی‌سازی‌شده را با استفاده از همان الگوهای آماده تنظیم کرد.
 
ارائه‌ی الگوی پایه‌ای برای برنامه‌نویسان نقطه‌ی مهمی برای Misty محسوب می‌شود؛ چراکه سخت‌افزار آن‌ها بازخورد خوبی از منتقدان دریافت کرد؛ اما نفوذ نهایی به بازار، به نیاز و راحتی استفاده وابسته است. اگر سخت‌افزاری نمونه بسازید و در حل دو مسئله‌ی دیگر موفق نباشید،‌ آینده‌ای جز مرگ در انتظار شرکت رباتیک شما نخواهد بود؛ اتفاقی که قبلا برای چندین شرکت رباتیک رخ داد.
 
یان برنشتاین، بنیان‌گذار و مدیر محصول میستی رباتیک و بنیان‌گذار شرکت Sphero، درباره‌ی محصول جدید می‌گوید:
 
ما از زمان عرضه‌ی Misty II با تقاضا و علاقه‌مندی‌های متعدد در کاربری‌های گوناگون روبه‌رو شدیم؛ درنتیجه تصمیم گرفتیم راهی سریع و آسان برای توسعه‌دهندگان فراهم کنیم که نیازهای خود را با استفاده از میستی در محیط‌های کاری برطرف کنند. یکی از نیازهای کاربردی، استفاده از میستی به‌عنوان خدمتکار یا مسئول خوشامدگویی به دفتر بود. درنهایت، تصمیم گرفتیم الگوهای اپلیکیشن را برای میستی طراحی کنیم تا توسعه‌دهندگان نقطه‌ی شروعی داشته باشند و درمجموع به توسعه و به‌کارگیری هرچه‌سریع‌تر ربات کمک کنند. الگوهای اپلیکیشن بیشتری در سال ۲۰۲۰ توسعه خواهند یافت و ما به مأموریت خود مبنی‌بر کمک به جامعه در استفاده از ربات‌ها به‌عنوان ابزارهای روزمره‌ی کاری و شخصی ادامه می‌دهیم.
 
سلامت‌ یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر، توسعه‌ی بسیار زیادی در بخش رباتیک تجربه کرده است؛ به‌ویژه در ژاپن که جمعیت مسن بیشتری دارد و بیماری‌ها و مشکلات نگه‌داری از آن‌ها درکنار کمبود نیروی انسانی، نیاز به مراقبت خودکار را روز‌به‌روز افزایش می‌دهد. کارایی Misty II شبیه پزشک نیست؛ اما می‌تواند نقشی شبیه به ربات اجتماعی را ایفا کند که به‌عنوان دارایی باارزش در بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان استفاده شود.
 
ربات Misty II توانایی‌هایی همچون شناسایی انسان‌ها و سلام و خوشامدگویی و تعامل و ارائه‌ی پاسخ را دارد. این ربات می‌تواند با APIهای متفرقه همچون Wolfram Alpha و Foursquare و موارد مشابه هماهنگ شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند کارایی‌های بیشتری همچون خرید و رزرواسیون و تماس برای دریافت کمک را به این ربات اضافه کنند. الگوهای توسعه‌ی اپلیکیشن در گیت‌هاب برای توسعه‌دهندگان وجود دارد و رویکرد کنونی نشان می‌دهد آینده‌ی ربات‌ها در بخش‌های متمرکز بر خدمات، آینده‌ای متن‌باز خواهد بود و تنها به رؤیاپردازی و خلاقیت توسعه‌دهندگان محدود می‌شود.

رونمایی از ابزارهای لوله‌کشی هوشمند در نمایشگاه CES 2020

اکنون سال‌هاست که در جریان برگزاری نمایشگاه CES شاهد رونمایی از تجهیزات مربوط به منازل هوشمند هستیم. طی سالیان اخیر، فناوری‌های متعددی جهت بهبود اتصالات و عملکرد تجهیزات خانگی معرفی شده است. ابزارهای مربوط به لوله‌کشی هوشمند منازل یکی از مقوله‌های جالب‌توجه در این حوزه به‌شمار می‌رود. بسیاری از افراد احتمالا در میانه استراحت شبانه ناگهان با ترکیدگی یکی از لوله‌های آب و آب‌گرفتگی آپارتمان خود غافلگیر شده‌اند. بنابراین افزودن برخی تجهیزات هوشمند به لوله‌های انتقال آب در منازل اقدامی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ خصوصا آن‌که عدم بازبینی صحیح اتصالات می‌تواند خسارات فراوانی را به‌دنبال داشته باشد.

ایده هوشمندسازی لوله‌‌ها و ادوات لوله‌کشی موضوع جدیدی نیست. برای مثال، معرفی حسگر WeMo Water در سال 2015 نمونه‌ای از این محصولات به‌شمار می‌رود. اما این طرح مفهومی در واقع هرگز به یک محصول موفق مبدل نشد یا حداقل شهرت آن به اندازه لوازم اصلی منزل نظیر اسپیکرهای هوشمند، لامپ‌های هوشمند و ترموستات‌های هوشمند نبود. با این‌حال تولیدکنندگان به تلاش‌های خود ادامه دادند. در واقع در جریان برگزاری نمایشگاه CES امسال شاهد افزایش تعداد محصولات مرتبط با لوله‌کشی هوشمند بودیم؛ چرا که کماکان پتانسیل صنعتی چشمگیری در این حوزه وجود دارد.

نوشته رونمایی از ابزارهای لوله‌کشی هوشمند در نمایشگاه CES 2020 اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.