آخرین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۱۹ را از دست ندهید؛ زیباترین حلقه آتشین در انتظار شماست!

اگر در اروپا، آسیا، استرالیا یا آفریقا زندگی می‌کنید، احتمالا در مسیر آخرین خورشیدگرفتگی امسال قرار خواهید داشت. در تاریخ 26 دسامبر امسال کشورهایی مانند هند، سنگاپور، فیلیپین، عربستان سعودی و بخش‌هایی از استرالیا شاهد یک حلقه آتشین در آخرین خورشیدگرفتگی سال خواهند بود.

تصویر زیر نشان می‌دهد که در کدام مناطق احتمال دیدن این منظره زیبا وجود دارد. نقطه قرمز نشان‌دهنده مسیر خورشیدگرفتگی کامل است و سایه اطراف آن مناطقی را نشان می‌دهد که خورشیدگرفتگی به‌صورت جرئی مشاهده خواهد شد.

برخلاف خورشید گرفتگی بزرگ سال 2017 که در آمریکا نیز قابل رویت بود، این‌بار تنها شاهد یک خورشیدگرفتگی حلقوی در این مناطق (سایه) خواهیم بود.

علت خورشیدگرفتگی حلقوی، یا به‌عبارتی دیدن یک حلقه آتشین به دور ماه، به فاصله این کره با سیاره ما باز می‌گردد. ماه در حال‌حاضر به نقطه اوج خود نزدیک‌تر است (به این معنی که دورتر از زمین قرار دارد) و همین امر باعث می‌شود تا از روی زمین به‌اندازه ۳ درصد کوچک‌تر از خورشید دیده شود.

شما در اینجا می‌توانید تصویر یک خورشیدگرفتگی حلقوی را که توسط ناسا در ژانویه سال 2011 گرفته شده است، ببینید.

البته گرچه یک خورشیدگرفتگی حلقوی ممکن است به‌اندازه یک خورشیدگرفتگی کامل دیدنی نباشد، اما اینکه ماه و خورشید به‌گونه‌ای در یک امتداد قرار بگیرند که چنین صحنه باشکوهی را برای ما بر روی زمین ایجاد کنند، همچنان شگفت‌انگیز است.

بد نیست بدانید که در یک فصل گرفتگی (که هر شش ماه یکبار اتفاق می‌افتد)، همیشه در طول دو هفته یک ماه گرفتگی اتفاق می‌افتند. در طول فصل گرفتگی‌ها، هرموقع که یک ماه کامل وجود دارد، یک ماه‌گرفتگی اتفاق می‌افتد و هرموقع که یک ماه نو وجود دارد، یک خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد.

ماه‌گرفتگی فصل جاری قرار است در تاریخ 10 ژانویه اتفاق بیفتد، اما متاسفانه یک ماه‌گرفتگی نیم‌سایه خواهد بود که تشخیص آن از یک ماه کامل معمولی بسیار دشوار است.

آخرین گرفتگی سال 2019، ما را به یاد دهه‌ای که گذشت می‌اندازد. دهه 2010، دهه بزرگی برای علم بود و کشفیات بزرگی در آن صورت گرفت. اما دهه‌ای هم بود که پر از موج‌های گرمایشی، آلودگی‌ها و بی‌عملی ما در رابطه با تغییرات آب و هوایی بود.

با این‌حال، موضوعی که باعث خوشحالی است، این است که چیزهایی مانند گرفتگی‌های خورشید و ماه، بی‌توجه به همه مشکلات ما در کره زمین، همیشه در حال اتفاق افتادن هستند و ما از دیدن آن‌ها لذت می‌بریم.

نوشته آخرین خورشیدگرفتگی سال 2019 را از دست ندهید؛ زیباترین حلقه آتشین در انتظار شماست! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.