آغاز طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات

ICTna.ir – طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از خدمات و سرویس‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات در 30 استان از 10 تیر ماه آغاز شد.
 
Stats.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جواد حسین‌زاده نیستانی، رئیس مرکز آمار ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری آمارگیری با سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: جامعه آماری این طرح 20 هزار خانوار در پهنه جغرافیایی کشور ایران خواهد بود و نتایج آن 25 اسفند ماه منتشر و به کل کشور تعمیم داده خواهد شد.
 
او افزود: حکمرانی شایسته بدون حکمرانی داده امکان‌پذیر نیست و برنامه‌ریزی باید مبتنی بر داده باشد و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم باید مبتنی بر دیتا و شواهد برنامه‌ریزی شود.
 
حسین‌زاده اظهار داشت: در سال 92 طرح آمایش استفاده خانوار و افراد از ICT را اجرا کردیم و در سال 96 هم بحث برخورداری و هم استفاده از فناوری در جامعه هدف مورد ارزیابی قرار گرفت اما در سال 1400 هم شاخص‌های 23گانه مورد توصیه اتحادیه جهانی مخابرات سرشماری خواهد شد.
 
او افزود: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 96، 80.7 درصد مردم کاربر موبایل و 46.3 درصد کاربر اینترنت بودند و در همین زمان ضریب نفوذ اینترنت 63 درصد بوده و تعداد آنها نسبت به اجرای طرح مشابه در سال 94 نیز 41.3 درصد رشد داشته است.
 
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این مراسم گفت: داده باید تبدیل به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل شود چراکه وقتی امکان تولید دانش را فراهم می‌کند، ارزشمند می‌شود.
 
او افزود: تمام کشورهای دنیا درخصوص آمارگیری از طریق اتحادیه‌های جهانی و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل سعی می‌کنند به آمارهای مشترک دست یابند. در همین راستا ITU هم یکی از نهادهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخص‌هایی را به صورت دوره‌ای منتشر می‌کند.
 
به گفته او، از سال 2019 تبادل نظر جهانی درخصوص تغییر تعاریف شاخص‌ها و تغیین شاخص‌های با سرشماری انسانی یا دیتابیس صورت گرفت و در اجلاس ITU از بین همه موارد داده‌ای مشخص شد کدام موارد براساس بانک داده تعیین و آمارگیری شوند و کدام موارد نیازمند سرشماری ملی است.