آلمان بهشت سرویس های «VOD» در اروپا!

در حال حاضر رقابت بین سرویس های محلی و بین المللی استریم در برخی از کشورهای اروپایی به شدت نوید بخش آینده ای روشن است و در این بین آلمان وضع بسیار بهتری از بقیه دارد. این کشور در بین باقی اعضای اتحادیه اروپا، هم در حوزه تلویزیون و هم در تولید محتوا ثابت کرده حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
 
در کنار قابلیت های آلمان در بحث توسعه صنعت تلویزیون، وجود سرویس های ملی استریم این کشور با تعداد بالای مشترک سبب شده تا این کشور به بهشتی برای سرویس های استریم تبدیل شود. مؤسسه آینده پژوهی «گلد مدیا/ Goldmedia» برای بازه زمانی سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ پیش بینی هایی از رشد صنعت سرویس های پولی «VOD» در آلمان انجام داده است. بر اساس آمار این موسسه صنعت استریم در کشور آلمان برای چند سال در حالت پایداری بود و از الان به بعد شاهد شکوفایی و رشد قابل توجه این صنعت خواهیم بود.
 
بر اساس گزارش ها، در سال ۲۰۱۷ ۱۷، درصد از خانوارهای آلمانی مشترک پولی حداقل یک سرویس «VOD» بوده اند. درآمد صنعت سرویس های پولی «VOD» در آلمان در این سال ۱.۱ میلیارد یورو برآورد می شود و براساس پیش بینی ها این رقم در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر خواهد شد و به ۲.۵ میلیارد یورو خواهد رسید در حال حاضر «آمازون پرایم ویدئو» بیشترین سهم بازار صنعت استریم آلمان را در اختیار دارد و پس از آن نتفلیکس و اسکای در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین سرویس آلمانی «Maxdome» به عنوان یکی از زیر مجموعه های هلدینگ «ProSiebensat.1» مشترکان قابل توجهی به خود اختصاص داده است.
 
سرویس «iTunes» اپل در کنار «Google Playstore» نیز به عنوان سرویس های خرید محتوای ویدئویی در نزد آلمانی ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. سرویس استریم ورزشی «DAZN» و «Eurosport» هم طی ماه های اخیر روند رو به رشدی در جذب کاربر داشته و به نظر می رسد در آینده حوزه استریم ورزشی آلمان در دست این دو رقیب باشد. در این گزارش اشاره شده بازار استریم آلمان پتانسیل های رشد بسیاری دارد و با توجه به جمعیت ۸۲ میلیونی این کشور تا مدت ها ظرفیت پیشرفت در این بازار برای سرویس های ویدئویی وجود خواهد داشت.
 
در ادامه گزارش «گلد مدیا» اشاره شده که تا سال ۲۰۱۹ تمامی خانوارهای متصل به اینترنت خانگی آلمانی مشترک حداقل یک سرویس «VOD» خواهند بود و ۸۰ درصد از این مشترکین پولی خواهند بود. محتوای ورزشی در این بین یکی از عوامل افزایش استقبال آلمانی ها از سرویس های «VOD» معرفی شده است.
 
البته به اعتقاد مدیران این سرویس ها پخش انحصاری محتوای ورزشی می تواند سبب سردرگمی این صنعت شود چرا که فرصت رقابت سالم از بین خواهد رفت. برای نمونه انحصار پخش دیجیتال رقابت های فوتبال بوندسلیگا تنها در اختیار «Eurosport» است و اولین بازی فصل سال گذشته تنها در سرویس استریم «Eurosport» به نمایش در آمد.