آمازون ۶۰۰ برند چینی را برای مقابله با بررسی‌های جعلی از وب‌سایت خود حذف کرد

چندی پیش برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان چینی از جمله Aukey، Mpow، RavPower و… به طور کامل از فروشگاه آنلاین آمازون حذف شدند. تصمیمی‌ که گفته می‌شد در پی تخلف این فروشندگان در انتشار مطالب و بررسی‌های جعلی نسبت به محصولاتشان اتخاذ شده است.
 
اما به نظر آنچه شاهدش بودیم، فقط نوک کوه یخ بوده است چراکه آمازون در اقدامی‌ تازه، بیش از 600 برند چینی را از بیش از 3000 اکانت فروش در وب‌سایت خود به طور دائم حذف کرده است.
 
سخنگوی آمازون علت این اقدام را نقض آگاهانه، مکرر و بارز سیاست‌های این شرکت به ویژه سیاست‌های مربوط به انتشار نظرات و بررسی‌های محصولات عنوان کرده است. تلاش‌های آمازون برای شناسایی و پیگیری بررسی‌های جعلی در وب‌سایت این شرکت و به دنبال آن، حذف فروشندگان متخلف از ماه ژوئن امسال آغاز شد.
 
زمانی که وال استریت ژورنال طی گزارشی مدعی شد که برخی از شرکت‌ها و فروشندگان چینی از جمله RavRover، برای افرادی که بررسی‌های جعلی را برای محصولات این شرکت ثبت می‌کردند،کارت هدیه ارسال می‌کرد.
 
اما چنین فعالیت‌هایی از سال 2016 در آمازون ممنوع اعلام شد و هرگونه تلاش برای انتشار مطالب و بررسی‌های جعلی تخلف محسوب می‌شد. بر اساس شواهد، شرکت‌ها از روش‌های مختلفی برای تشویق و ترغیب کاربران به درج مطالب و بررسی‌های جعلی بهره می‌گیرند. برای مثال، زمانی که کاربری نسبت به ثبت یک بررسی و نظر بد و خلاف انتظار نسبت به یک محصول اقدام می‌کند، فروشندگان پیشنهادهایی همچون ارسال و اعطای یک محصول به صورت رایگان یا عودت وجه کالا را در ازای حذف مطلب ثبت‌شده به وی پیشنهاد می‌دهند.
 
هنوز مشخص نیست که چه شرکت‌ها و برندهای چینی دیگر تحت الشعاع اقدام اخیرا آمازون در مقابله با نظرات و بررسی‌های جعلی قرار خواهند گرفت. البته شاید برخی از این شرکت‌ها هم بتوانند از زیر تیغ این شرکت عبور کرده و جان سالم به در ببرند.
 
اما در این میان، Aukey یکی از معروف‌ترین برندهای حذف‌شده به شمار می‌رود که فعالیت آن از ماه مه امسال در وب‌سایت آمازون ممنوع شد. با این حال، این شرکت از ماه ژوئیه، فروش ایربادهای خود را تحت یک برند دیگر آغاز کرد و حتی اکنون می‌تواند یک جفت از این ایرباد را از وب‌سایت آمازون خریداری کرد. چند برند دیگر همانند Choetech و RavPower نیز برخی از محصولات خود را بدین شیوه به فروش می‌رسانند.
 
در اوایل ماه ژوئیه امسال، شرکت چینی Shenzhen Youkeshu Technology که با نام YKS نیز شناخته می‌شود، در گفت‌وگو با South China Morning Post اعلام کرد که آمازون بیش از 360 فروشگاه آنلاین این شرکت را بسته و بیش از 20 میلیون دلار دارایی این شرکت نیز مسدود شده است.
 
آمازون نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد: آمازون سخت تلاش می‌کند تا یک تجربه عالی را در فروشگاه خود برای مشتریان فراهم کند تا بتوانند با اطمینان خرید کنند و فروشندگان نیز این فرصت را داشته باشند تا کسب‌وکار خود را از طریق رقابتی سالم توسعه دهند. مشتریان برای انتخاب‌های خرید آگاهانه خود، صحت و درستی بررسی محصولات را مد نظر قرار می‌دهند و ما سیاست‌های واضحی را برای بررسی‌کنندگان و فروشندگان داریم که هرگونه سوءاستفاده را ممنوع می‌داند. ما در برابر کسانی که این سیاست‌ها را نقض کنند، فارغ از موقعیت جغرافیایی آنها، تصمیماتی همچون تعلیق، ممنوعیت و اقدام قانونی را لحاظ می‌کنیم.
 
در ادامه بیانیه آمازون آمده است: ما تلاش می‌کنیم تا روش‌های تشخیص سوءاستفاده از پلتفرم خود را بهبود ببخشیم و اقدامات خود علیه افراد سوءاستفاده‌گر را ادامه می‌دهیم؛ و این رویه در قبال افرادی که آگاهانه در نقض مکرر سیاست‌های ما نقش دارند و از بررسی‌ها سوءاستفاده می‌کنند، دنبال خواهد شد. ما اطمینان داریم اقداماتی که انجام می‌دهیم به نقش مشتریان و همچنین کسب‌وکارهایی خواهد بود که صادقانه فعالیت می‌کنند و اکثریت قریب به اتفاق فروشندگان جهانی ما را تشکیل می‌دهند.