آمریکا دولت روسیه را به انجام حملات سایبری علیه وب‌سایت‌های اوکراینی متهم کرد

بر اساس گزارش کاخ سفید، روسیه مسئول اجرای حملات سایبری مخربی است که پیش‌تر موجب از کار افتادن وبسایت‌های متعلق به سازمان‌های دولتی و بانک‌های بزرگ اوکراین طی ماه ژانویه شد.

Anne Neuberger؛ معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا اعلام کرده که بر اساس اطلاعات فنی به‌دست آمده توسط دولت این کشور، اداره اطلاعات مرکزی روسیه یا GRU با حملات سایبری خرابکارانه اخیر ارتباط دارد. خانم نوبرگر افزود: “زیرساخت‌های GRU در حال انتقال حجم بالایی از ارتباطات به آدرس‌های IP و دامنه‌های متعلق به کشور اوکراین هستند.”

به گفته وبسایت APNews و خبرگزاری رویترز، بریتانیا نیز علنا این حوادث را به روسیه نسبت داده است. به گفته مقامات بریتانیا، دخالت آژانس اطلاعات نظامی GRU روسیه در حملات سایبری اخیر تقریبا حتمی است. اگرچه این حملات موفق به از کار انداختن وبسایت‌های اوکراینی هدف شدند؛ اما خانم نوربرگر معتقد است که مداخله زودهنگام مقامات اوکراین و بازیابی و ایمن‌سازی سریع زیرساخت‌های آسیب‌دیده موجب شد تا این حمله تبعات محدودی را به‌دنبال داشته باشد.

وبسایت‌های مربوط به وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه اوکراین از جمله پایگاه‌های اینترنتی آسیب‌دیده در اثر این حملات بودند. مهاجمان با انتشار پیامی به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی روی وبسایت وزارت خارجه اوکراین اعلام کردند: “مردم اوکراین بایستی بدانند که کلیه اطلاعات شخصی آنها روی یک شبکه عمومی آپلود شده است. همچنین کلیه داده‌های موجود روی کامپیوتر از بین رفته و بازیابی آنها غیرممکن است.” همچنین در این پیام به عبارت “سرزمین تاریخی” نیز اشاره شده و نسخه‌های خط خورده از نقشه و پرچم اوکراین به نمایش گذاشته شده است.

در آن مقطه زمانی وزارت اطلاعات اوکراین اعلام کرد که بر اساس شواهد اولیه به‌دست آمده، روسیه مسئول اجرای این حملات است. همچنین وزارت فرهنگ و سیاست اطلاعاتی اوکراین نیز اعلام کرد که نسبت دادن این حملات به گروه‌های ملی‌گرای افراطی اوکراینی صرفا تلاشی از جانب روس‌ها با هدف مخفی‌سازی ردپای آنها است.

خانم نوبرگر اعلام کرد که ایالات‌متحده سفیر روسیه را رسما احضار خواهد کرد؛ زیرا جامعه جهانی بایستی برای شفاف‌سازی فعالیت‌های مخرب سایبری و پاسخگو نمودن بازیگران پشت پرده در قبال هرگونه اقدامات خرابکارانه سایبری از آمادگی کامل برخوردار باشد. اگرچه پیامدهای ناشی از این حملات نسبتا محدود بوده است؛ اما کاخ سفید اعتقاد دارد که روسیه در آینده می‌تواند فعالیت‌های مخرب بیش‌تری را عملیاتی نموده و نهایتا به اوکراین حمله نظامی کند. جو بایدن؛ رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه اعلام کرد که ایالات‌متحده به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهند ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه در صدد صدور فرمان حمله به اوکراین طی روزهای آینده است.

نوشته آمریکا دولت روسیه را به انجام حملات سایبری علیه وب‌سایت‌های اوکراینی متهم کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.