آپدیت جدید واتس‌اپ، امکان برقراری تماس ویدیویی را آسان‌تر می‌کند

ظاهرا واتس‌آپ جزو معدود برنامه‌هایی است که از اهداف کاربردی خود واقعا آگاه بوده و در برابر ارائه ویژگی‌های غیر ضروری تا حد زیادی مقاومت کرده است. اما شیوع فراگیر ویروس کرونا موجب محبوبیت مضاعف قابلیت کنفرانس ویدیویی در میان کاربران شد. در چنین شرایطی تمرکز بیش‌تر بر قابلیت‌های ویدیویی امری اجتناب‌ناپذیر بود. اکنون این سرویس سرگرم تست قابلیت پشتیبانی از 32 شرکت‌کننده در تماس ویدیویی است. اما این قابلیت هنوز در سطحی همتراز با گوگل میت یا زوم ارتقاء پیدا نکرده است.

اگرچه اکنون واتس‌آپ روی توسعه چنین قابلیتی کار می‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که امکان اشتراک‌گذاری لینک دعوت تماس که جزئیات مربوط به آن طی ماه گذشته منتشر شد؛ اکنون به‌صورت کلان در حال انتشار برای کاربران است. مارک زاکربرگ در اواخر ماه گذشته از قابلیت اشتراک‌گذاری لینک برای تماس‌های صوتی و تصویری خبر داد. در آن زمان وی اعلام کرد که این قابلیت در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهد شد. اکنون پس از گذشت چند هفته شاهد ارائه این ویژگی در مقیاس کلان هستیم.

گزینه ایجاد لینک برای یک تماس جدید در قسمت فوقانی گزارش تماس واقع در زبانه WhatsApp Calls پین می‌شود. با لمس این گزینه توسط کاربر، وی قادر به تعیین نوع تماس (صوتی یا ویدیویی)، کپی‌برداری از لینک دعوت و ارسال آن به مخاطبان از طریق واتس‌آپ یا اشتراک‌گذاری آن با استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها خواهد بود. دریافت‌کنندگان این لینک می‌توانند روی دکمه پیوستن به تماس مرتبط با لینک ضربه زده و به تماس ملحق شوند.

این شیوه پیاده‌سازی ظاهرا کمی مبهم به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال چگونگی پیوستن افراد به تماس در هر مقطع زمانی روشن نبوده و در صورت تلاش یک کاربر برای انجام این‌کار و عدم حضور شما، واتس‌آپ این موضوع را اطلاع‌رسانی نخواهد کرد. به عبارت دیگر برخلاف سایر اپلیکیشن‌های کنفرانس ویدیویی، در اینجا از مفهوم اتاق انتظار خبری نیست. بنابراین شما به منظور اطلاع از ملحق شدن سایرین به تماس بایستی به شکل فعالانه‌ای در تماس حاضر باشید. بعلاوه برنامه تمامی تماس‌های برقرار شده با استفاده از یک لینک را به‌عنوان تماس‌های گروهی در نظر می‌گیرد؛ حتی اگر شما تنها یک فرد دیگر را به تماس دعوت کرده باشید.

تماس‌هایی که از این طریق آغاز شده یا کاربرانی به آن ملحق شده‌اند؛ با استفاده از آیکون لینک در کنار لیبل زمانی در گزارشات تماس نمایش داده می‌شوند. این موضوع شناسایی چنین تماس‌هایی را تسهیل می‌کند. همچنین کاربران در صورت قطع تماس یا تمایل به برقراری تماس مجدد با همان اعضای گروه در آینده می‌توانند روی المان‌های گزارش تماس ضربه زده و بار دیگر آنها را فراخوانی نمایند. هنوز مشخص نیست که آیا لینک‌های به اشتراک گذاشته شده دارای اعتبار زمانی داخلی هستند یا خیر.

قابلیت اشتراک‌گذاری لینک برای تماس‌ها موجب می‌شود تا واتس‌آپ در مسیر تبدیل شدن به یک ابزار کامل کنفرانس ویدیویی برای گروه‌‌های بزرگ‌تر، گام بزرگ دیگری را بردارد. با این‌حال این برنامه برای قرارگیری در فهرست برترین اپلیکیشن‌های چت ویدیویی کماکان مسیری طولانی را پیش رو دارد.

نوشته آپدیت جدید واتس‌اپ، امکان برقراری تماس ویدیویی را آسان‌تر می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.