آیا با قوانین ۳۰ سال پیش می‌توان فضای ابر را مدیریت کرد؟

موضوع دسترسی به داده‌های کاربران از منظر حقوقی، بار دیگر جنجال‌ساز شده است: آیا مقامات دولتی می‌توانند شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات را به افشای اطلاعاتی که در یک کشور خارجی ذخیره شده، مجبور سازند؟
 
این سوال به ظاهر ساده، به یک جنجال مهم حقوقی و اطلاعاتی تبدیل شده است و دادگاه عالی آمریکا در این خصوص با مایکروسافت وارد کشمکش شده است. امروزه به لطف فضای ابری و پیام‌رسان‌های متعددی که در فضای مجازی مشغول سرویس‌دهی به کاربران چند صد میلیونی خود هستند، رد و بدل شدن اطلاعات کار بسیار آسانی است و در این حوزه، مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورها واقعاً کمرنگ شده است ولی به نظر می‌رسد برخی مقامات قضایی آمریکا چیز زیادی در این خصوص نمی‌دانند.
 
به گزارش وب‌سایت CIO Dive، در واقع قضات آمریکا از قوانینی استفاده می‌کنند که ده‌ها سال از زمان تصویب آنها می‌گذرد. این قوانین در زمانی تصویب شده که عموم مردم به اینترنت دسترسی نداشته‌اند و تقریباً چیزی به نام اکوسیستم رایانش ابری هنوز متولد نشده بود.
 
یک شاهد دیگر بر این مدعا، حواشی مربوط به حضور مارک زاکربرگ مدیر فیس‎بوک در کنگره آمریکاست که در آنجا به مدت چهار ساعت پاسخگوی سوالات نمایندگان بود. در آن جلسه، سواد کم نماینده‌ها در حوزه فناوری بارها به چشم آمد و حتی سوژه برخی کاربران در فضای مجازی شد. اکنون برای طرفین روشن شده است که در زمینه رایانش ابری، تهیه و تصویب قوانین مدرن و به‌روز ضروری است.