آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟

 

telegram

این‌روزها اپلیکیشن تلگرام به‌یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ارتباطی تبدیل شده است، این نرم‌افزار پس از اجرای فیلترینگ هوشمند وایبر و کاهش چشمگیر سرعت این برنامه توانست مخاطبین زیادی را به‌سمت خود بکشاند، به‌گونه‌ای که هم اکنون تلگرام بیش از 13میلیون کاربر ایرانی دارد. به‌تازگی شایعات زیادی در رابطه با فیلترینگ تلگرام منتشر می‌شود که حاوی خبرهای ضد و نقیضی در این رابطه هستند، شروع این شایعات از 2روز گذشته بود که در منابع خبری مختلف اعلام شد فیلترینگ تلگرام در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته‌است.

سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در 22شهریور 1394 اعلام کرد:

شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده و انشاءالله در نخستین جلسه این شورا که تشکیل خواهد شد موضوع مربوط به فضای مجازی و تهدیداتی که از این ناحیه وجود دارد حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدتی پیش خبری منتشر شد که حاکی از مراودات ایران و شرکت تلگرام در رابطه با موضوع استیکرهای غیراخلاقی این اپلیکیشن بود، که تلگرام اعلام‌ کرد دخالتی در پخش این استیکرها ندارد، اما برای حضور در ایران بخش‌ استیکرها را برای ایرانیان غیرفعال می‌کند، همین گفته تلگرام باعث شد فیلترینگ تلگرام به تعویق بیافتد اما اخیرا ربات‌های غیراخلاقی تلگرام باعث شدند تا دوباره موضوع فیلترینگ تلگرام بالا بگیرد، هرچند که ربات‌ها را کاربران این اپلیکیشن طراحی می‌کنند اما به‌هرحال یک‌طرف قضیه پای تلگرام است، بنابراین مسئولین فضای مجازی تصمیم به فیلترینگ این اپلیکیشن گرفته‌اند. بنابر گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران بیشتر اپلیکیشن‌های ارتباطی بدون رعایت مقررات حاکمیتی درحال فعالیت هستند. درجایی دیگر بیان شد که فیلترینگ اپلیکیشن‌ها به صورت پالایش خواهد بود در این نوع‌ فیلترینگ تنها محتواهایی که محتوایی غیرمناسب دارند از دسترس خارج می‌شوند.

اینکه فیلترینگ تلگرام به‌صورت کامل خواهد بود و یا به‌صورت هوشمند اعمال گردد، امری است که تاکنون مشخص نشده، هرچند که فیلترینگ‌هوشمند با سیستم کدگذاری قدرتمند تلگرام امری بسیار سخت است. اما مطمئنا اگر فیلترینگ به‌صورت کامل باشد، کاربران دیگر رغبت گذشته را برای کار با این اپلیکیشن نداشته و سراغ نمونه‌های دیگر می‌روند. در هرصورت روند فیلتر و گریز در ایران هنوز به‌قوت خود باقی است؛ درست مشابه اتفاقاتی که برای وی‌چت و یا سایر برنامه‌های ارتباطی رخ داد.

نوشته آیا تلگرام فیلتر می‌شود؟ اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.