آیا می‌دانستید که این هنرپیشه زیبای هالیوودی مخترع وای فای است؟!

 

Hedy-Lammar-and-George-Antheil

آیا می‌دانستید که این بانوی هنرمند که در زمان فعالیت‌اش به عنوان زیباترین بانوی دنیا هم نام گرفته بود، دستگاهی را اختراع کرد که در نهایت اتصال اینترنت بی‌سیم را ممکن کرد؟

هدی لامار به همراه شریک کاری‌اش جورج آنثیل که تهیه کننده سینما بود (او به‌علاوه از پیشگامان موسیقی تجربی و یک پیانیست حرفه‌ای نیز بوده است)، سال ۱۹۴۲ توانستند یک سیستم ارتباطی مخفی را اختراع کنند.

این اختراع می‌توانست فرکانس‌های رادیویی را با وقفه‌های نامنظم بین انتقال دهنده و دریافت کننده دستکاری کرده و با این کار یک کد غیر قابل رمز گشایی را ایجاد و از این طریق امکان جاسوسی نیروی‌های دشمن را سلب کند.

متاسفانه این دستگاه برای اولین بار ۱۷ سال پس از اختراع در بحران موشکی کوبا سال ۱۹۶۲ مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن اختراع لامار و آنثیل، پایه و اساس ارتباطات دیجیتال دهه نود شد و بعد از آن هم موبایل‌ها، ماشین‌های فکس و هر چیزی را که ارتباط رادیویی ایجاد می‌کند به ما داد.

FHSS-patent-drawing-from-1942

شاید این پرسش برایتان ایجاد شود که چطور یک هنر پیشه هالیوود توانست چنین اختراع مهمی انجام دهد؟ هدی در ریاضی مهارت داشت و با ازدواج با یک نجیب زاده اتریشی و برگزاری مهمانی‌هایی که مهمان‌هایش افراد مهمی از چهره‌های ارشد علمی و نظامی رژیم نازی بودند، توانست ارتباطات لازم را بدست آورد.

او البته پس از مدتی از همسرش جدا و وارد هالیوود و پس از آن با تهیه کننده آنثیل آشنا شد. در واقع به خاطر آنثیل است که استاندارد پرش فرکانسی مبتنی بر طیف گسترده، دقیقا ۸۸ پرش دارد که تعدادش برابر با کلاویه‌های یک پیانوی استاندارد نیز است.

هدی لامار نوزدهم ژانویه سال ۲۰۰۰ در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفت و در تاریخ آمریکا به عنوان زیباترین مخترع این کشور ثبت شد.

نوشته آیا می‌دانستید که این هنرپیشه زیبای هالیوودی مخترع وای فای است؟! اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.