آینده بیت کوین تا سال ۲۰۲۵؛ نگاهی به سرنوشت پادشاه رمز ارزها

اواخر سال 2021 بود که بیت کوین بعد از ثبت یک سقف تاریخی جدید در محدوده 69000 دلار، شدیدا ریزش کرد که تا به همین امروز هم ادامه داشته است. حتی در نیمه‌های امسال (2022) قیمت هر واحد بیت کوین به 17000 دلار هم رسید. در حال حاضر این دارایی دیجیتال در حوالی 23000 دلار معامله می‌شود.

اکثر افراد به این مسئله توجه نمی‌کنند که بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار مالی نوین محسوب می‌شود. کافی است به شاخص‌هایی مانند بورس، طلا، نفت و … افت و خیز‌های این دارایی‌ها در طول تاریخ‌شان نگاهی بیندازید تا به ماهیت حقیقی بازار دست پیدا کنید. به طور مثال بحران مالی سال 2008 شدیدا روی اقتصاد و بورس کشورها تاثیر ویران‌گری گذاشت که پس لرزه‌های آن تا سال 2011 نیز احساس می‌شد.

به نظر می‌رسد بتوان چنین چیزی را هم برای بازار ارزهای دیجیتال متصور شد. یعنی در حالی که فعلا به دلیل افت محسوس شاخص ترس و طمع بیت کوین، ریزش ارزش کل بازار کریپتوکارنسی و کاهش قیمت بیت کوین، اعتماد سرمایه گذاران به این بازار کاهش یافته، اما در آینده طولانی مدت این ریزش‌ها صرفا فرصتی برای ورود به این بازار در کف قیمت خواهد بود.

چه چیز بیت کوین را ارزشمند می‌کند؟

بیت کوین یک دارایی دیجیتال قابل استخراج است که توسط یک فرد ناشناس به نام ساتوشی ناکاماتو توسعه داده شده و اولین بار مفهوم بلاک چین و تراکنش‌های مالی بدون واسطه را در دنیا مطرح کرد. از آن به بعد رمز ارزهای دیگری مانند اتریوم، دوج کوین، کاردانو و … به پیروی از آن به وجود آمدند. بنابراین پیشرو بودن این رمز ارز یکی از مواردی است که همواره تاثیر مثبتی بر قیمت لحظه ای بیت کوین داشته است.

علاوه بر این عرضه کل محدود بیت کوین باعث می‌شود به دلیل کمیاب بودن آن، ارزش این دارایی دیجیتال روز به روز افزایش یابد. بلاک‌های جدید بیت کوین‌ به وسیله استخراج یا ماینینگ ایجاد می‌شوند و ماینرها نیز برای انجام این فرایند پاداش دریافت می‌کنند.

آینده بیت کوین در سال 2024

فرایند هاونیگ که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد در واقع پاداش استخراج‌ها را کاهش داده و به نصف می‌رساند. هر چند هاوینگ باعث می‌شود ماینرها پاداش کمتری دریافت کنند، اما بعد از هر هاونیگ ارزش بیت کوین رشد اعجاب آوری را تجربه می‌کند و کاهش پاداش ماینرها نیز به این وسیله جبران می‌شود. هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 رخ خواهد داد. پاداش فعلی استخراج هر بلاک بیت کوین، 6.25 واحد BTC است.

پذیرش هرچه بیشتر بیت کوین در کشورها و توسط دولت‌های مختلف می‌تواند شاخص تاثیرگذار مثبت دیگری در افزایش قیمت بیت کوین در سال‌های پیش رو باشد. علاوه بر این بسیاری از افرادی که از تمامیت خواهی بانک‌های مرکزی و چاپ بی‌پشتوانه پول‌ و در نتیجه ایجاد تورم خسته شده‌اند، بیشتر از پیش به بیت کوین، به دلیل خاصیت ضد تورمی‌اش، رو می‌آورند.

نگاهی به آینده بیت کوین در سال ۲۰۲۵

همانطور که اشاره کردیم هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. جالب است بدانید که همواره در سال بعد از هاوینگ قیمت بیت کوین یک سقف تاریخی جدید ثبت کرده است! بعد از هاوینگ سال 2016 شاهد رشد اعجاب آور بیت کوین در سال 2017 بودیم. این اتفاق در سال 2020 و 2021 نیز تکرار شد.

تحلیل امروز بیت کوین شاید نتواند چشم انداز سال 2025 را برای ما مشخص کند، اما قطعا در سال‌های پیش رو وضعیت تکنیکالی بیت کوین نیز به سمتی خواهد رفت که شاید بسیاری از ما آرزو می‌کردیم بعد از ریزش‌های بازار به آن ورود کرده بودیم.

البته یک سری نواحی کلی حمایتی/مقاومتی نیز در چارت فعلی بیت کوین به چشم می‌خورد که می‌تواند روند کلی آن را برای ما مشخص کند. همچنین با استفاده از تحلیل‌هایی مانند استفاده از امواج الیوت، می‌توان به صورت تقریبی اهداف قیمتی بیت کوین را مشخص کرد.

تقریبا اکثر تحلیلگران برجسته‌ای که روی دارایی‌های دیجیتال، به خصوص بیت کوین، فعالیت می‌کنند در این مسئله با هم توافق دارند که بیت کوین در سال‌های آتی سقف‌های تاریخی جدیدی را بسیار زودتر از آنچه سرمایه گذاران فکر می‌کنند، فتح خواهد کرد. هر چند البته هرکدام از این تحلیلگران پایان بازار خرسی فعلی را در بازه‌های مختلفی پیش بینی می‌کنند.

 

چه شاخص‌هایی می‌توانند در رشد بیت کوین تاثیر داشته باشند؟

به طور کلی چارت تکنیکالی بیت کوین بهترین منبعی است که تکنیکالیست‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف، سیگنال‌های معاملاتی خود را از آن دریافت میکنند. البته این چارت تنها شاخصی که باید زیر نظر داشته باشیم نیست.

شاخص دامیننس بیت کوین، چارت کل بازار (Total) و چارت کل بازار بدون بیت کوین و اتریوم (Total2) می‌توانند زمان مناسب ورود و خروج از روند مارکت را تا حد زیادی به ما بدهند. البته برای بررسی این‌ شاخص‌ها باید دانش تکنیکالی کمی داشته باشید.

علاوه بر این‌ها شاخص‌های فاندامنتالی بسیار زیادی وجود دارند که بر قیمت بیت کوین و سرنوشت آن تاثیرگذار هستند. به طور مثال افزایش یا کاهش نرخ بهره در آمریکا، رکودهای اقتصادی، جنگ، قیمت طلا و بسیاری عوامل فاندامنتالی دیگر نیز می‌توانند به قیمت BTC جهت بدهند.

روی هم رفته هرچند عوامل فاندامنتالی می‌توانند قیمت را دستخوش نوسانات شدید کنند، اما این تغییرات عموما کوتاه مدت هستند و شاخص‌های تکنیکالی مواردی هستند که بسیار بیشتر قابل اتکا هستند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته آینده بیت کوین تا سال 2025؛ نگاهی به سرنوشت پادشاه رمز ارزها اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.