آی‌فون سال آینده شرکت اپل مجهز به تراشه ۴ نانومتری خواهد بود

تراشه‌های فعلی شرکت اپل با اسامی Apple M1 و Apple A14 هر 2 بر پایه فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC مونتاژ می‌شوند. اما تراشه‌های سری M و A اپل در سال آینده از معماری‌های متفاوتی استفاده خواهند کرد. بر اساس اعلام وبسایت Nikkei Asia تراشه مورد استفاده در آی‌فون 14 بر پایه فرآیند 4 نانومتری تولید خواهد شد؛ در حالی‌که تراشه نسل بعدی سری M از معماری پیشرفته‌تر 3 نانومتری استفاده خواهد کرد.

برای درک بهتر موضوع می‌توان به بررسی تراشه‌های قابل عرضه در اواخر سال جاری پرداخت. تراشه A15 در نظر گرفته شده برای سری آی‌فون 13 بر پایه فرآیند بازبینی شده N5P توسط کمپانی TSMC تولید می‌شود. استفاده از این معماری افزایش 5 درصدی سرعت فرکانس پردازنده یا کاهش 10 درصدی میزان مصرف انرژی نسبت به فرآیند N5P را به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر تراشه M1X نیز احتمالا از فرآیند N5P بهره خواهد برد. سری آی‌فون 13 اپل احتمالا در اواخر سال جاری معرفی خواهد شد؛ در حالی‌که مدل‌های جدید مک‌بوک پرو نیز در شرف عرضه به بازار طی ماه سپتامبر هستند.

TSMC موفق به توسعه فرآیند 4 نانومتری (N4) پیش از برنامه زمانی مقرر شده است و کمپانی مدیاتک نیز در اواخر سال جاری یا اوایل سال 2022 نخستین تراشه 4 نانومتری را به بازار عرضه خواهد کرد. بعدها در 6 ماهه دوم سال 2022 بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید کمپانی TSMC بر ساخت تراشه‌های موردنیاز سری آی‌فون 14 اپل متمرکز خواهد شد. مزایای عملکردی ناشی از به‌کارگیری فرآیند N4 هنوز اعلام نشده است.

با این‌حال وقایع جالب‌توجه به فرآیند پیشرفته‌تر 3 نانومتری (N3) مربوط می‌شود. در این راستا کمپانی TSMC پیش‌تر قراردادهایی را با 2 مشتری بزرگ شامل اپل و اینتل منعقد نموده است. به گفته منابع آگاه، تبلت‌های آی‌پد احتمالا نخستین دستگاه‌هایی هستند که با تراشه‌های 3 نانومتری روانه بازار خواهند شد. این پدیده احتمالا بدان معناست که آی‌پد پروهای جدید اپل مجهز به تراشه M2 خواهند بود.

بر اساس گزارشات، شرکت اینتل سفارش تولید تراشه‌های سرور و لپ‌تاپ با استفاده از فرآیند 3 نانومتری را به TSMC ارائه داده و حجم سفارشات این کمپانی حتی از اپل نیز پیشی گرفته است. کارخانجات اینتل اکنون سال‌هاست که با فرآیند 10 نانومتری دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع موجب بروز تاخیر در به‌کارگیری فرآیندهای آتی نیز شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها فرآیند 7 نانومتری اینتل تا پیش از سال 2023 معرفی نخواهد شد. این پدیده موجب می‌شود تا غول فناوری بخشی از تولید تراشه‌های خود را به کمپانی TSMC واگذار نماید.

فرآیند N3 احتمالا موجب افزایش 10 الی 15 درصدی کارآیی تراشه یا کاهش 25 الی 30 درصدی میزان مصرف انرژی نسبت به نمونه کنونی N5 خواهد شد.

نکته جالب‌توجه این‌که شرکت انویدیا در حال حرکت به‌سوی کسب‌وکار CPUهای سرور با استفاده از معماری ARM است. نخستین تراشه از این خانواده با نام Grace در سال 2023 عرضه می‌شود. این نیمه‌هادی بر پایه فرآیند 5 نانومتری فعلی TSMC تولید خواهد شد (این فرآیند احتمالا تا سال 2023 شاهد کاهش قیمت و افزایش بازدهی خواهد بود). بعلاوه کمپانی روی توسعه یک پردازنده گرافیکی 5 نانومتری موسوم به Hopper نیز کار می‌کند.

نوشته آی‌فون سال آینده شرکت اپل مجهز به تراشه 4 نانومتری خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.