آی‌فون ۱۴ پرو اپل احتمالا مجهز به پورت USB Type-C خواهد بود

اخیرا یکی از دانشجویان دانشگاهی در چین موفق به استفاده از پورت USB Type-C در گوشی آی‌فون X شد. این موضوع نه‌تنها توجه جهانیان را به سوی خود جلب کرد؛ بلکه نمونه اولیه گجت فوق با قیمت‌گذاری حدودا 550 هزار دلاری به حراج گذاشته شد. چنین پدیده‌ای نشان‌دهنده تمایل بالای صنعت برای استفاده از پورت USB Type-C در آی‌فون است. بر اساس گزارشات منتشر شده توسط وبسایت iDropNews چندین منبع خبری ادعا می‌کنند که شرکت اپل سرگرم بررسی ایده استفاده از درگاه USB Type-C در آی‌فون 14 پرو است.

اپل بنا بر 3 دلیل عمده سرگرم بررسی به‌کارگیری پورت USB Type-C در آی‌فون 14 پرو است.

  • افزایش نرخ انتقال داده

اینترفیس لایتنینگ از سال 2012 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تاکنون کماکان از سرعت USB 2.0 پشتیبانی کرده است. افراد حرفه‌‌ای برای ضبط 1 دقیقه ویدیوی 4K ProRes به حدودا 6 گیگابایت فضا احتیاج خواهند داشت. انتقال چنین حجمی از داده به کامپیوتر با استفاده از پورت لایتنینگ یک فرآیند زمانبر و کلافه‌کننده خواهد بود.

به‌عنوان مثال 2 ساعت ویدیوی 4K ProRes از حجم تقریبا 720 گیگابایتی برخوردار است و انتقال آن به کامپیوتر از طریق پورت لایتنینگ 3 ساعت و 45 دقیقه زمان خواهد برد. با این‌حال انتقال چنین حجمی از داده در بستر درگاه USB 4.0 تنها نیازمند 2 دقیقه و 38 ثانیه زمان خواهد بود. اپل امیدوار است که آی‌فون 14 پرو به محصولی حرفه‌ای‌تر تبدیل شود؛ بنابراین استفاده از درگاه USB Type-C تقریبا ضروری به‌نظر می‌رسد.

  • اجتناب از مخاطرات قانونی

ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا سرگرم یکپارچه‌سازی اینترفیس شارژ هستند و تبلت‌های سری آی‌پد پرو نیز پیش‌تر از پورت USB Type-C استفاده کرده‌اند. بنابراین مهاجرت گوشی‌های آی‌فون به رابط جدید نیز دیر یا زود اجتناب‌ناپذیر خواهند بود.

  • حفاظت از محیط زیست

اپل گوشی‌های سری آی‌فون 12 و آی‌فون 13 خود را بدون آداپتور شارژر و هدفون به بازار عرضه کرد. در واقع کمپانی آمریکایی لایه پلاستیکی درون جعبه آی‌فون‌های خود را نیز حذف کرده است. اپل ادعا کرده که حذف این ویژگی‌ها با هدف حفاظت از محیط زیست عملی شده است. به گفته غول کوپرتینویی، گنجاندن ویژگی‌های فوق موجب تخریب محیط زیست خواهد شد. بنابراین یکسان‌سازی رابط شارژ با دستگاه‌های اندرویدی موجب کاهش هرچه بیش‌تر آسیب‌های محیطی خواهد شد. چنان‌چه اپل در ادعاهای خود مبنی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست صادق باشد؛ در این‌صورت رابط شارژ مورد استفاده خود را با اندروید همسان‌سازی خواهد کرد.

مشخصات آی‌فون 14 اپل

در حال حاضر پیرامون سری آی‌فون 14 اپل جزئیات چندانی در دست نیست. با این‌حال فهرست مشخصات احتمالی کلیه مدل‌های این سری در فضای اینترنت منتشر شده است. البته این اطلاعات نخستین موارد لو رفته قلمداد شده و تائید صحت و سقم آن‌ها در مقطع کنونی امکان‌پذیر نیست.

گزارش جدید نشان می‌دهد که مدل‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 پرو مجهز به نمایشگر 6.06 اینچی خواهند بود؛ در حالی‌که مدل‌های آی‌فون 14 مکس و آی‌فون 14 پرو مکس با نمایشگر بزرگتر 6.68 اینچی به بازار عرضه می‌شوند. بعلاوه مدل‌های پایین‌رده‌تر شامل آی‌فون 14 و آی‌فون 14 مکس از نمایشگرهای LTPS استفاده خواهند کرد؛ در حالی‌که مدل‌های پیشرفته‌تر آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس با نمایشگر LTPO عرضه خواهند شد. از این منظر به‌نظر می‌رسد که آی‌فون 14 مکس از جایگاه پایین‌تری نسبت به آی‌فون 14 پرو برخوردار است.

از جنبه پیکره‌بندی سخت‌افزاری کلیدی نیز سری آی‌فون 14 با تراشه جدید A16 Bionic عرضه خواهد شد. این پردازنده با استفاده از فرآیند 4 نانومتری تولید می‌شود. به غیر از مدل پایه آی‌فون 14 که کماکان از پیکره‌بندی دوربین پشتی دوگانه استفاده می‌کند؛ 3 مدل دیگر خانواده همگی مجهز به ماژول دوربین سه‌گانه در پنل پشتی هستند. در عین‌حال دوربین اصلی 2 مدل پیشرفته‌تر نیز ارتقاء خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی‌ها این دوربین احتمالا از یک سنسور 1/1.3 اینچی با رزولوشن 48 مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد. همچنین برخی گزارشات از به‌کارگیری سنسور 48 مگاپیکسلی جدید برای لنز فوق‌عریض حکایت دارند.

نوشته آی‌فون 14 پرو اپل احتمالا مجهز به پورت USB Type-C خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.