اتصال ۷۰ درصد روستاهای پرجمعیت خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات

 
 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند اما از نظر جمعیت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۸۹ هزار خانوار را زیر پوشش داریم.
 
مصطفی بهی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسوولان دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: براساس تکلیفی که برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان باید تا پایان برنامه ششم توسعه به شبکه ملی اطلاعات متصل شود.
 
وی گفت: پنج ماه ابتدای امسال با اجرای ۴۵ سایت نسل سوم و چهارم، ۶۰ روستای دیگر خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شد و هفت هزار خانوار روستایی از مزایای آن برخوردار شدند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: با حمایت وزارت ارتباطات و پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی در سال جاری، ارسال تجهیزات به استان شتاب گرفته است.
 
وی افزود: همچنین هزار و ۴۰۰ مدرسه استان در یک سال گذشته از محل اعتبارات وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات متصل شد که نقش موثری در توسعه عدالت آموزشی در این استان داشت.
 
بهی بیان کرد: تا مهر امسال ۶۰ مدرسه روستایی دیگر به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه موضوع توسعه ارتباطات یکی از زیرساخت‌های مهم توانمندسازی در همه حوزه‌هاست گفت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا و نیاز مردم به اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی، پیگیری‌ها برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و برخورداری از اینترنت پرسرعت افزایش یافت.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد: در دوران شیوع کرونا تقاضاهای زیادی از اهالی روستاها برای اینترنت پرسرعت داشتیم و با پیگیری‌های مستمر تلاش کردیم که این تقاضای به‌حق مردم را جامه عمل بپوشانیم.
 
وی ضریب نفود تلفن ثابت در استان خراسان جنوبی را ۳۴ درصد و میانگین کشوری آن را ۳۰ درصد ذکر کرد و گفت: ضریب پوشش تلفن ثابت در خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است و دلیل کاهش ضریب تلفن ثابت در استان تغییر ذائقه مردم به سمت استفاده از تلفن همراه است.
 
بهی گفت: استفاده از اینترنت تلفن همراه در خراسان جنوبی ۱۱ درصد و میانگین کشور آن ۱۰ درصد است.
 
وی افزود: از مجموع  هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه استان، هزار و ۲۷۰ روستا دارای تلفن خانگی است و ۴۰ روستا در استان داریم که فاقد تلفن ثابت بوده که پیگیر هستیم با فناوری‌های جدید و بر بستر تلفن همراه این موضوع را پیگیری و حل کنیم.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست‌هایی در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی برای توسعه تلفن خانگی وجود دارد که همواره اپراتورها در تلاش هستند به این موضوع رسیدگی کنند.
 
وی درخصوص پوشش تلفن همراه شهرهای خراسان جنوبی گفت: تمامی ۳۰ شهر استان ظرفیت پوشش اینترنت ثابت مطلوب دارند و به همت مخابرات، فناوری‌های جدید تلفن ثابت در دست اقدام است.
 
بهی افزود: ارائه اینترنت ثابت بر بستر فیبر نوری و وی. دی. اس. ال در شهرهای بیرجند، قاین و فردوس در دست اقدام است و برای بقیه شهرها در برنامه قرار دارد همچنین اینترنت همراه نسل سه و چهار به صورت کامل در شهرهای خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.
 
 وی عنوان کرد: در سال جاری چهار سایت در سطح شهر بیرجند برای پوشش نقاط کور راه‌اندازی و تلاش ما حل مشکل اینترنت نقاط کور شهری استان است.
 
وی درباره پوشش همراه در روستاهای خراسان جنوبی گفت: با سیاست‌گذاری که از سمت وزارت ارتباطات شد از مجموع هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه استان در حال حاضر بیش از هزار و ۲۰۰  روستا پوشش نسبی به سمت مطلوب پوشش همراه را دارند و از مجموع روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۹۰ درصد روستاها زیر پوشش همراه هستند.