اتفاقی عجیب در محاسبه ترافیک داخلی در روزهای قطعی؛ بسته‌های جبرانی دلچسب کاربران نیست!

بسته‌های اینترنتی کاربران

پس از قطعی 7 روزه اینترنت و دستور وزیر ارتباطات برای جبران این قطعی توسط سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی، شرکت‌ها یکی پس از دیگری در اطلاعیه‌ای از بسته‌های اینترنتی جبران خبر می‌دهند ولی مشاهدات از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این اتفاق، دلچسب کاربران نیست!

به گزارش آی‌تی‌رسان، وزیر ارتباطات در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اپراتورها و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی موظفند که مدت زمان قطعی اینترنت را به اعتبار کاربران بیافزایند و همچنین اپراتورها بایستی یک گیگابایت اینترنت رایگان به کاربرانشان ارایه دهند. با توجه به مشاهدات خبرنگار ما این موضوع در حال عملیاتی شدن است اما بسیاری از کاربران معتقدند که ضرر و زیان حاصل از این قطعی بسیار زیاد بوده و بایستی اقدامات جبرانی بیش از این رخ بدهد.

در این مدت که شاهد قطع ارتباط بین المللی بودیم و عملا این شبکه ملی اطلاعات بود که میزبان کاربران شده بود، بسیاری از دانشجویان، فعالان کسب و کارهای اینترنتی و بسیاری از شاغلین فضای مجازی دچار مشکل شدند. در برخی از منابع مانند نت بلاکز رقم‌های میلیاردی برای ضررهای وارده به اقتصاد کشورمان عنوان شد و حتی در داخل کشور نیز اعداد قابل توجهی برای زیان حاصل از قطعی اینترنت مطرح گردید.

پس از وصل اینترنت و دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران نسبت به این تصمیم وزارت ارتباطات گلایه‌هایی را مطرح کردند که منجر به واکنش وزیر ارتباطات شد. آذری جهرمی در قالب یک پیام ویدئویی این قطعی اینترنت را از روی دوش وزارت ارتباطات برداشت و شاهد عذرخواهی وی بودیم. از جمله نکات موجود در این ویدئو، اظهارات جناب وزیر در رابطه با جبران خسارت‌های وارده به افراد و کسب و کارها بودیم ولی در عمل و تا به‌حال صرفا یک گیگابایت اینترنت رایگان و 10 روز اعتبار اضافی عملیاتی شده است.

حتی در بعضی از گزارشات کاربران در توییتر متوجه یک موضوع عجیب نیز شدیم که در بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، ترافیک مصرفی کاربران طی 7 روز قطعی اینترنت بین المللی، با تعرفه ترافیک بین المللی محاسبه شده است. در صورت صحت داشتن این موضوع باید گفت که بخش اعظمی از ترافیک و اعتبار اضافه شده این روزها، از قبل در حساب کاربران لحاظ شده و در عمل جبرانی صورت نگرفته است!سیم کارت

بخش دیگر کاربران نیز آن دسته از افرادی هستند که اقدام به خرید بسته هفته‌ای کرده بودند و در بسیاری از مواقع این 7 روز قطعی اینترنت، هزینه کردشان را از بین برده است. در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصاحبه‌ای داشته و گفته است که اپراتورها باید اقدامات لازم را در راستای جبران ضرر این بخش از کاربران نیز انجام دهند.

همچنین وی در این مصاحبه اعلام کرد که مشترکین اپراتورهای کشور می‌توانند با شماره‌گیری ستاره 98 مربع از یک گیگابایت اینترنت رایگان یک روزه بهره‌مند شوند ولی سوال بسیاری از کاربران اپراتورهای مختلف کشورمان این است وقتی که در بسیاری از شهرهای کشور و در دوم سوم اپراتورهای بزرگ، اینترنت قطع بوده و امکان استفاده وجود ندارد، اصولا این یک گیگابایت چه نفعی برایشان خواهد داشت؟

نوشته اتفاقی عجیب در محاسبه ترافیک داخلی در روزهای قطعی؛ بسته‌های جبرانی دلچسب کاربران نیست! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.