اجرای قوانین قرنطینه در چین موجب افت ۲۰ درصد درآمد شیائومی شد

شیائومی به‌عنوان یک کمپانی چینی تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی و لوازم خانگی در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد که درآمد این شرکت در 3 ماهه دوم سال 2022 کاهش یافته است. شیائومی دلیل ناکامی خود را مجموعه قوانین قرنطینه‌ای می‌داند که مقامات چینی به‌دنبال تشدید شیوع بیماری کووید 19 اقدام به اجرای آنها در برخی مناطق نمودند.

فروش کمپانی چینی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافت و به 70.17 میلیارد یوان (10.31 میلیارد دلار) رسید. این اعداد و ارقام با برآوردهای پیشین تحلیل‌گران کاملا در تناقض هستند. همچنین گزارش مالی شیائومی از تسریع روند افت درآمد کمپانی حتی در مقایسه با دوره زمانی 3 ماهه گذشته حکایت دارد. برند چینی در گزارش مالی مربوط به 3 ماهه نخست سال 2022 برای نخستین بار از کاهش درآمد خود خبر داد. سود خالص گزارش شده توسط شیائومی با انتظارات تحلیل‌گران فرسنگ‌ها فاصله دارد. این رقم در مقایسه با پیش‌بینی تحلیل‌گران 67 درصد کمتر بوده و به 2.08 میلیارد یوان (306.34 میلیون دلار) رسیده است.

شیائومی از کاهش 20 درصدی درآمد خود به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین خبر داد

قوانین قرنطینه‌ اعمال شده به‌دلیل شیوع بیماری کووید 19 در شانگهای و سایر شهرهای چین موجب آسیب جدی به فعالیت‌های مصرفی شهروندان شدند. در پایان ماه جولای مشخص شد که سرعت رشد اقتصادی در کشورهای جهان دوم کندتر شده است. در نتیجه بانک مرکزی چین ناچارا نرخ ارز مرجع را کاهش داد.

بازار اسمارت‌فون چین از مدت‌ها قبل در شرایط رکود به سر می‌برد. این بازار به عوامل کلان اقتصادی نیز واکنش منفی نشان داده است. فروش گجت‌ها در 3 ماهه دوم سال 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 10 درصد کاهش یافته است. فروش اسمارت‌فون‌های شیائومی 29 درصد کاهش یافت و بیش از نیمی از درآمد کمپانی چینی را به ارمغان آورد.

فروش شیائومی در سال 2021 رشد چشمگیری را تجربه کرد و این شرکت بخش قابل‌توجهی از سهم از دست رفته هواوی را به خود اختصاص داد. تحریم‌های وضع شده از سوی دولت آمریکا فعالیت‌های تجاری هواوی را به شدت محدود کرده است. اما تاثیرات ناشی از این پدیده دارای ماهیت کوتاه‌مدت بوده است. ارزش سهام شیائومی از ابتدای سال 2022 تا به امروز حدودا 40 درصد کاهش یافته است. بدبینی سرمایه‌گذاران از کندی رشد اقتصاد چین و تضعیف روند رشد شیائومی در خارج از کشور ناشی شد.

در ماه مه، هندوستان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات شیائومی در خارج از خاک چین مجموعه‌ای از تحقیقات گسترده علیه این شرکت را آغاز کرد. در نتیجه این تحقیقات، شیائومی به مخفی‌کاری درآمد خود از مقامات مالیاتی و مصادره مبلغ 725 میلیون دلار متهم شد.

نوشته اجرای قوانین قرنطینه در چین موجب افت 20 درصد درآمد شیائومی شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.