ازبکستان به‌دنبال احداث بزرگ‌ترین نیروگاه بادی در جهان است

کشورهای ازبکستان و عربستان سعودی اخیرا توافقنامه مربوط به ساخت بزرگ‌ترین مزرعه تولید برق بادی جهان در جمهوری خودمختار کاراکالپاکستان را امضاء کردند. وزارت انرژی ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرد. در دیدار وزرای انرژی 2 کشور و با حضور نمایندگان شرکت‌های سعودی 3 سند همکاری با ارزش 12 میلیارد دلار به امضاء رسید.

سند نخست مربوط به ساخت یک نیروگاه بادی با ظرفیت 1.5 گیگاوات در جمهوری کاراکالپاکستان توسط شرکت ACWA Power است. این پروژه نه‌تنها بزرگ‌ترین مزرعه بادی در منطقه بلکه در سراسر جهان به‌شمار خواهد رفت. بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان انتظار می‌رود که ظرفیت برق تولیدی این مزرعه بادی، انرژی مورد نیاز 1.65 میلیون خانوار را تامین نماید. همچنین احداث این نیروگاه هر ساله از انتشار 2.4 میلیون تن کربن جلوگیری خواهد کرد.

همچنین بر اساس یک سند توافق دیگر، عربستان سعودی به‌دنبال سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در بخش انرژی ازبکستان طی مدت 5 سال آینده است. منابع ناشی از این سرمایه‌گذاری جهت اجرای پروژه‌ها در زمینه‌های مرتبط مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وزارت انرژی ازبکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که عواید این سرمایه‌گذاری جهت تداوم همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید برق با استفاده از انرژی‌های باد و خورشید، اجرای پروژه‌های خورشیدی متمرکز جهت تولید برق و گسترش همکاری‌ها در زمینه پروژه‌های تولید برق با استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت خصوصا در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مبتنی بر توربین‌های گازی به‌کارگیری خواهند شد.

بعلاوه طرفین توافقنامه‌ای را با تمرکز بر فرآیند تحقیق و توسعه و متعاقبا تولید هیدروژن سبز در ازبکستان به امضاء رساندند. شرکت‌های ACWA Power و Air Products در این پروژه مشارکت خواهند داشت. بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان، این کشور و عربستان سعودی در حوزه انرژی به شکلی فعالانه با یکدیگر همکاری خواهند کرد. ACWA Power یک توسعه‌دهنده، سرمایه‌گذار و اپراتور پیشرو عربستان سعودی در زمینه احداث نیروگاه‌های برق، نیروگاه‌های آب شیرین‌کن و نیروگاه‌های هیدروژن سبز در سراسر جهان است.

این شرکت با همکاری ازبکستان تعدادی پروژه در حوزه انرژی از جمله ساخت 2 نیروگاه بادی با ظرفیت 500 مگاوات در 2 منطقه از شهر بخارا و یک نیروگاه بادی با ظرفیت 100 مگاوات در منطقه کارائوزیاک جمهوری کاراکالپاکستان را اجرا خواهد کرد. همچنین این شرکت سرگرم احداث یک نیروگاه حرارتی با ظرفیت 1500 مگاوات در شهر شیرین منطقه سیردریا است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این نیروگاه در 3 ماهه چهارم سال 2023 به بهره‌برداری خواهد رسید.

نوشته ازبکستان به‌دنبال احداث بزرگ‌ترین نیروگاه بادی در جهان است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.