استاندارد USB C 2.1 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت برثانیه و توان ۲۴۰ وات معرفی شد

موسسه USB-IF چند روز قبل از جدیدترین نسخه رابط USB Type-C و پروتکل استاندارد کابل ورژن v2.1 رونمایی کرد. استاندارد جدید تحت‌عنوان USBC 2.1 شناخته می‌شود. همان‌طور که موسسه USB-IF ثابت کرده و نشان داده است؛ ظرفیت منبع تغذیه از 100 به 240 وات افزایش یافته است. به بیان ساده نوت‌بوک‌های گیمینگ که از این استاندارد جدید پشتیبانی می‌کنند؛ در آینده از وجود آداپتور برق مجزا بی‌نیاز خواهند بود.

جف راون‌کرافت؛ رئیس و معاون ارشد عملیاتی موسسه USB-IF گفت:

“استاندارد جدید به لطف وجود فناوری USB Power Delivery 3.1 از توانایی‌های توانی بالاتری برخوردار است. این موضوع امکان دستیابی به توان حداکثر 240 واتی در بستر کابل و کانکتور USB Type-C را فراهم می‌کند. USB-IF به فرصتی جهت تقویت و ساده‌سازی پروژه Certified Logo Program برای کاربران نهایی دست یافته است. با وجود لوگوهای به‌روزرسانی شده ما، کاربران می‌توانند عملکرد USB4 و USB Power Delivery در کابل‌های دارای تائیدیه USB-C را به آسانی تشخیص دهند. پشتیبانی اکوسیستم تجهیزات الکترونیکی مصرفی از این استاندارد همواره در حال گسترش بوده و اکنون محصولات متعددی از لپ‌تاپ‌ها و اسمارت‌فون‌ها گرفته تا نمایشگرها و شارژرها از پورت USB-C استفاده می‌کنند.”

نمایش اطلاعات مختلف رویکرد جدید استاندارد USBC 2.1 محسوب می‌شود

هنگام معرفی یک استاندارد جدید، موسسه روی لوگوهای کابل USB Type-C جدید مورد تائید تمرکز بیش‌تری پیدا می‌کند. این لوگوها ظرفیت‌های توانی کابل را بر حسب وات نمایش داده و به پشتیبانی کابل از توان 60 یا 240 وات صریحا اشاره دارند؛ همان‌طور که این موضوع در فهرست مشخصات فناوری USB Power Delivery 3.1 نیز اعلام شده است.

دلیل اهمیت این موضوع چیست؟ موسسه USB-IF از زمان معرفی استاندارد USB 3.1 از الگوی نامگذاری بسیار پیچیده و آشفته‌ای بهره گرفته است. USB 3.1 به 2 شاخه Gen1 و Gen2 تقسیم‌بندی می‌شود. وضعیت نامگذاری برای استاندارد USB 3.2 به‌مراتب آشفتگی بیش‌تری دارد. نام کامل این استاندارد USB 3.2 Gen2x2 است. در ادامه استانداردهای پیشین USB 3.1 و USB 3.0 به‌ترتیب به USB 3.2 Gen2 و USB 3.2 Gen1 تغییر نام دادند. استاندارد USB 3.0 با پهنای باند 5 گیگابیت برثانیه نیز می‌تواند به یک اینترفیس جدید نظیر USB 3.2 تبدیل شود. این پدیده موجب می‌شود تا کاربران قادر به تشخیص سرعت اینترفیس‌های مختلف از یکدیگر نباشند.

در گذشته تلاش برای یافتن کابل USB-C مناسب برای دستگاه‌های مختلف امری کاملا سردرگم‌کننده بود. بعلاوه اگرچه این کانکتورها از طراحی ظاهری یکسانی برخوردار هستند؛ اما کابل‌های USB-C همگی به لحاظ سرعت انتقال توان، نرخ تبادل داده و سایر موارد دارای استانداردهای متفاوتی هستند.

استانداردهای جدید کماکان نیازمند شفاف‌سازی هستند

تعریف استانداردهای جدید به حل مشکل تولیدکنندگان لوازم جانبی که از استانداردهای کامل موسسه USB-IF آگاهی ندارند؛ کمکی نکرده و این موضوع کاملا قابل درک است. به همین دلیل موسسه همواره به کاربران توصیه می‌کند تا محصولات معتبر را از منابع قابل اعتماد خریداری نمایند. این محصولات دارای لوگوهای مورد تائید USB-IF بر روی بسته‌بندی، دفترچه راهنمای دستگاه، شارژر و خود کابل هستند.

موسسه USB-IF با معرفی استاندارد USB4 به‌دنبال ایجاد یک استاندارد یکپارچه است. با این‌حال متاسفانه کماکان از 2 نام USB4 20 و USB4 40 استفاده خواهد شد. این اسامی به اندازه نسخه‌های پیشین پیچیده نیستند؛ اما کاربران کماکان به اسامی ساده‌تری احتیاج دارند. از سوی دیگر اختلاف در سرعت‌ها به وضوح قابل رویت است.

در خصوص استاندارد USBC 2.1 نیز تولیدکنندگان نهایتا با استفاده از علائم مکمل می‌توانند میان سرعت‌ها و ظرفیت‌های مختلف توانی در کابل‌ها تمایز قائل شوند. بدین‌ترتیب کلیه افراد با بررسی اینترفیس و لوگوهای کابل‌ها می‌توانند آن‌ها را از یکدیگر متمایز نمایند.

نوشته استاندارد USB C 2.1 با پهنای باند 40 گیگابیت برثانیه و توان 240 وات معرفی شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.