افت ۴ درصدی فروش مچ‌بندهای هوشمند در جهان طی ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۲

طی مدت چند سال گذشته، گرایش مشتریان در بازار از سمت مچ‌بندهای هوشمند به سوی ساعت‌های مچی متمایل شده است. بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی Canalys، میزان فروش جهانی دستبندهای پوشیدنی طی 3 ماهه نخست سال 2022 با افت 4 درصدی به 41.7 میلیون دستگاه رسید. ساعت‌های مچی اعم از مدل‌های پایه و هوشمند 76.6 درصد از کل فروش دستگاه‌های مچ‌بند پوشیدنی طی 3 ماهه نخست سال 2022 را تشکیل می‌دهند. این رقم با رشد 15 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به 32 میلیون دستگاه رسید.

پس از گذشت 5 دوره 3 ماهه، فروش دستبندهای پایه برای ششمین دوره 3 ماهه کاهش یافت و افت 37 درصدی را تجربه کرد. بر اساس اعلام موسسه Canalys، فروش دستبندهای پایه در 3 ماهه چهارم سال 2019 به 27.9 میلیون دستگاه رسید. در ادامه سیر نزولی فروش این گجت‌ها استمرار یافت و برای نخستین بار به زیر 10 میلیون دستگاه رسید.

اگرچه افزایش فروش ساعت‌های مچی به جبران افت فروش دستبندهای پایه کمک کرد؛ اما کاهش فروش کلی دستگاه‌های پوشیدنی در بازار امری اجتناب‌ناپذیر بود. به لطف تقاضای بالا در بازار، اپل همچنان جایگاه برتر خود در زمینه فروش ساعت‌های هوشمند را حفظ کرده است. سینتیا چن؛ تحلیل‌گر موسسه Canalys می‌گوید: “با وجود افزایش 53 درصدی فروش گجت‌های سامسونگ، غول کره‌ای کماکان مغلوب هواوی شد و در جایگاه سوم قرار گرفت. اگرچه فروش ترکیبی دستگاه‌های مچ‌بند و ساعت‌های هوشمند هواوی افزایش یافت؛ اما کسب‌وکار اسمارت‌فونی این شرکت به‌مراتب کوچک‌تر شد. فروش اسمارت‌فون‌های هواوی کماکان به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد. شیائومی با پیشی گرفتن از گارمین در رتبه چهارم ایستاد. این موفقیت مدیون رشد عرضه جهانی ساعت‌های پایه از برندهای ردمی و Mi است.”

کاربران از دستبندها به سوی اسمارت‌واچ‌ها در حال مهاجرت هستند

یک نظرسنجی اخیرا انجام شده توسط موسسه Canalys نشان می‌دهد که از 4000 فرد شرکت‌کننده در نظرسنجی از 4 بازار منطقه اروپای غربی، 34 درصد آنها اعلام کرده‌اند که در صدد خریداری یک اسمارت‌واچ طی 12 ماه آینده هستند. در مقابل، 17 درصد شرکت‌کنندگان از تمایل خود برای خریداری مچ‌بندهای تناسب اندام خبر دادند.

ساعت‌های هوشمند به‌عنوان محبوب‌ترین دستگاه‌های همراه اسمارت‌فون برای مصرف‌کنندگان منطقه اروپای غربی شناخته شدند. نتایج نظرسنجی موسسه Canalys، فرضیه تغییر گرایش مصرف‌کنندگان از دستبندهای پایه به سوی ساعت‌های هوشمند در آینده را مورد تائید قرار می‌دهد. این موضوع به‌طور بالقوه بر عملکرد فروشندگانی نظیر شیائومی و فیت‌بیت تاثیر می‌گذارد. این برندها کماکان تعداد زیادی از دستبندهای پوشیدنی پایه را به فروش می‌رسانند.

با این‌حال تغییر ذائقه مشتریان از سوی دستبندهای هوشمند به سوی اسمارت‌واچ‌ها از یک دلیل عمده یعنی محدودیت‌های عملکردی اسمارت‌باندها ناشی می‌شود. اگرچه دستبندهای هوشمند با سیستم‌عامل‌های ابتدایی بلادرنگ سازگار هستند؛ اما از برنامه‌های متفرقه پشتیبانی نمی‌کنند. این موضوع یکی از مزایای اصلی اسمارت‌واچ‌ها نسبت به دستبندهای هوشمند محسوب می‌شود.

ساعت‌های هوشمند نه‌تنها سیستم‌عامل‌های مستقل خود را اجرا می‌کنند؛ بلکه از اپلیکیشن‌های ثالث نیز پشتیبانی می‌کنند. شری جین؛ تحلیل‌گر و محقق موسسه Canalys می‌گوید: “مصرف‌کنندگان ساعت‌های هوشمند را به دستبندها ترجیح می‌دهند. اسمارت‌واچ‌ها با وجود نمایشگر بزرگ‌تر، امکانات غنی‌تر و  شارژدهی باتری طولانی‌تر در زمینه پاسخ‌گویی به نیازهای ردیابی سلامت و سبک زندگی دیجیتالی کاربران عملکرد بهتری دارند. ساعت‌های پایه به‌عنوان یک گزینه مقرون‌به‌صرفه و پیشرفته‌تر از دستبندهای پایه در نظر گرفته می‌شوند. این گجت‌ها برای کاربران دچار محدودیت‌های بودجه‌ای مناسب هستند؛ افرادی که انتظارات آنها از توانایی‌های گجت‌های پوشیدنی به تدریج در حال افزایش است.

نوشته افت 4 درصدی فروش مچ‌بندهای هوشمند در جهان طی 3 ماهه نخست سال 2022 اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.