افزایش درآمد TSMC به دلیل فروش بالای آیفون ۷

افزایش درآمد TSMC به دلیل فروش بالای آیفون ۷

فقط اپل از فروش بالای آیفون ۷ سود کسب نمی‌کند، بلکه سازندگان قطعات نیز از این فروش سود می‌برند. TSMC نیز که سازنده چیپست‌های آیفون ۷ است، از این قاعده مستثنی نیست. رشد این کمپانی به دو برابر چیزی که پیش از این تصور می‌شد، می‌رسد.

بر اساس منابع خبری، TSMC انتظار رشد بین ۱۱ تا ۱۲ درصدی دارد. در اوایل امسال، TSMC انتظار رشد بین ۵ تا ۶ درصد داشت. در حقیقت، سود خالص سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ نسبت به سه ماهه قبل، با ۲۸ درصد افزایش به ۳.۱ میلیارد دلار می‌رسد. این میزان سود، از پیش‌بینی تحلیلگران بیشتر است و رکورد جدیدی برای TSMC محسوب می‌شود. TSMC تولید کننده انحصاری چیپ‌های A10 بوده که در آیفون ۷ بکار می‌رود. این چیپست با استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری FinFET ساخته می‌شود. البته بخشی از این سود را می‌توان به انفجار گلکسی نوت ۷ نسبت داد که باعث شده فروش آیفون بیشتر شود.

موفقیت TSMC را می‌توان مدیون سه عامل دانست. اولین عامل مهندسان این شرکت هستند که توانسته‌اند دائما اندازه چیپست‌ها را کوچکتر کرده و از قانون مور پیروی کنند. دومین عامل تیم فروش بوده که توانسته تکنولوژی را به خوبی به شرکت‌های همچون مدیاتک، اپل و کوالکام معرفی کند و سومین عامل تیم مالی بوده که توانسته برای ادامه کار شرکت از منابع داخلی و خارجی سرمایه جذب کند. بسیاری معتفد بودند که روند قانون مور بزودی متوقف می‌شود، ولی ظاهرا با پیشرفت‌های تکنولوژی این قانون می‌تواند کمی بیشتر زنده بماند.

اما شاید این روند چندان نتواند ادامه داشته باشد. چون فروش اسمارت‌فون‌ها کاهش پیدا کرده و واضح است که اگر کسی محصول شما را نخرد، قطعا سودی نخواهید داشت. موفق‌ترین محصول TSMC تاکنون چپست‌های ۲۸ نانومتری بود که کوالکام اسنپدراگون شاید مشهورترین آن باشد و برای این شرکت تا بحال ۲۹ میلیارد دلار درآمد داشته است. جالب است بدایند که چیپست‌های ۱۵۰ و ۱۸۰ نانومتری هنوز ۱۰ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند. این فناوری‌ها، حدود ۱۵ سال پیش معرفی شدند.

بزرگترین چالشی که پیش روی TSMC قرار دارد این است که چیپست‌های قدرتمندتر چندان در تصمیم کاربران برای خرید اسمارت‌فون تاثیر ندارد. چیپست‌ها به حدی قدرتمند شده‌اند که تقریبا در کارهای روزمره تفاوتی بین مدل‌های مختلف احساس نمی‌شود. این همان وضعیتی است که برای نمایشگر نیز وجود دارد. نمایشگر‌های اسمارت‌فون تا چند سال پیش دقت بالایی نداشتند، اما نمایشگرها به حدی پیشرفت کرده‌اند که چشم کاربران قادر به تشخیص پیکسل‌ها و یا تفاوت نمایشگرهای مختلف نیست. چیپست‌ها نیز تقریبا به این وضعیت رسیده‌اند. اگر با اسمارت‌فون خود بازی نمی‌کنید یا کار سنگینی انجام نمی‌دهید، تقریبا تمام چیپست‌ها عملکرد خوبی در دیگر زمینه‌ها دارند. شاید بتوان گفت که سازندگان اسمارت‌فون تمرکز خود را بر روی باتری قرار داده‌اند. انفجار گلکسی نوت ۷ نشان داد که در این زمینه هنوز جای تحقیق و توسعه تا حد زیادی وجود دارد.

نوشته افزایش درآمد TSMC به دلیل فروش بالای آیفون ۷ اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.