افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش های مجلس در راستای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به ارزیابی بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آینده پرداخت.
 
Budget 1400.jpg
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور، بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است؛ بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1400 و مقایسه آن با قانون بودجه سال 1399 نشان می‌دهد اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و درنتیجه کل اعتبارات فاوا 15 درصد بیشتر شده است. اما به‌طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال‌های 1395 تا 1400 جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از 3.05 به 2.16 درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.
 
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد. هر‌چند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر‌ساله این ردیف‌ها طی حداقل 6 سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد. جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است.
 
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده است طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.
 

افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش های مجلس در راستای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به ارزیابی بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آینده پرداخت.
 
Budget 1400.jpg
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور، بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است؛ بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1400 و مقایسه آن با قانون بودجه سال 1399 نشان می‌دهد اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و درنتیجه کل اعتبارات فاوا 15 درصد بیشتر شده است. اما به‌طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال‌های 1395 تا 1400 جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از 3.05 به 2.16 درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.
 
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد. هر‌چند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر‌ساله این ردیف‌ها طی حداقل 6 سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد. جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است.
 
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده است طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.