امکان ایجاد مشکل در سیستم‌های ناوبری دنیا به دلیل کاهش سرعت قطب شمال مغناطیسی زمین!

براساس یک تحقیق جدید، قطب شمال مغناطیسی کره زمین که در چند سال اخیر سریع‌تر آز آنچه که پیش‌بینی می‌شد در حال جابه‌جایی بود، حالا از نصف‌النهار اصلی زمین عبور کرده است.

تحقیقات اخیر نشان داده بودند که قطب شمال مغناطیسی زمین در حال حرکت از مکان قبلی خود در شمالگان کانادا به سمت سیبری است؛ حرکتی که برآورد می‌شد با سرعت ۵۵ کیلومتر در هر سال و در دو دهه اخیر اتفاق بیفتد.

البته موسسه British Geological Survey اخیرا گزارشی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه جابه‌جایی مذکور با اینکه همچنان در حال اتفاق افتادن است، اما سرعت آن به‌طرز قابل‌توچهی به کمتر از ۴۰ کیلومتر در سال رسیده است.

اهمیت قطب شمال مغناطیسی زمین

قطب شمال مغناطیسی زمین نمایانگر یک ویژگی اصلی در کالیبره کردن GPS و سایر اندازه‌گیری‌هاست. با وجود حرکت آن از دهه ۱۸۳۰ میلادی، اما جابه‌جایی آن در چند سال گذشته سرعت زیادی به خود گرفته بود. بروز چنین پدیده‌ای محققین را مجبور به ارتقا مدل مغناطیسی جهانی، که به‌طور گسترده توسط سیستم‌های ناوبری مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کرده بود.

به‌علاوه، میدان مغناطیسی زمین نشان‌دهنده فعالیت هسته آهنی کره زمین نیز هست که باعث ایجاد قطب شمال و جنوب مغناطیسی برای آن شده است. با این‌حال، به‌خاطر تعدادی مراکز نامشخص پویا در داخل زمین، درحال‌حاضر میدان مغناطیسی آن وارد یک فاز ضعیف‌کننده مستمر شده است. همین موضوع، باعث توسعه جابه‌جایی قطب شمال مغناطیسی شده است.

پژوهشگران نمی‌دانند که آیا قطب شمال مغناطیسی زمین می‌تواند بار دیگر قوی شود و به پروسه جابه‌جایی خود پایان دهد یا نه.

البته جای هیچ نگرانی نیست، برای اینکه چنین جابه‌جایی‌های مغناطیسی‌ در گذشته هم اتفاق افتاده‌اند و هیچ اثرات منفی بر روی زمین نداشته‌اند. اما توصیه می‌شود که دستگاه‌های ناوبری مختلف، از نو کالیبره شوند؛ چراکه چنین سیستم‌هایی معمولا از مدل مغناطیسی جهانی برای عمل کردن درست خود استفاده می‌کنند.

نوشته امکان ایجاد مشکل در سیستم‌های ناوبری دنیا به دلیل کاهش سرعت قطب شمال مغناطیسی زمین! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.