امکان خرید پیتزا با بیت کوین از طریق شبکه لایتنینگ فراهم شد

بیش از ۱۵۰ نفر در هفته‌ی گذشته با استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ، با بیت کوین پیتزا خریده‌اند!
 
استارتاپ پرداخت با ارز‌های دیجیتال فولد (Fold)، در روز چهارشنبه‌، درگاه پرداخت مبتنی بر وب خود به نام دومینوز (Dominos) را راه‌اندازی کرد. این درگاه به کاربران شبکه‌ی لایتنینگ بیت کوین امکان می‌دهد تا با استفاده از ارزهای رایجی مانند دلار، پیتزا بخرند. ویل ریوز (Will Reeves)، مدیر محصول استارتاپ فولد اینچنین می‌گوید:
 
 ما قصد داریم تا دوباره بیت کوین را جذاب کنیم و نشان دهیم شبکه‌ی لایتنینگ به مرحله‌ای رسیده تا در جریان اصلی تراکنش‌های بیت کوین قرار بگیرد.
 
برنامه‌ی تحت وب فولد قصد دارد در شش ماه آینده، شبکه‌ی لایتنینگ را در سرویس‌های خرید بسیاری از جمله استارباکس (Starbucks)، هول فودز (Whole Foods)، دانکین دوناتز (Dunkin Donuts)، تارگت (Target) و اوبر (Uber) به کار بگیرد. از آنجایی که این همکاری‌ها، خیلی رسمی نخواهند بود، استارتاپ فولد، سفارشات را بر عهده‌ی مشتریان قرار داده و پرداخت‌ها را به ارزهای فیات برای یکپارچه شدن با این پلتفرم‌ها تبدیل می‌کند.
 
باید دید که چگونه این برنامه در آینده، مدل درآمدی شرکت فولد را با راه‌اندازی نسخه‌ی اصلی پس از نسخه‌ی آزمایشی شبکه‌ی لایتنینگ تغییر خواهد داد. ریوز راجع به دومینو اینچنین می‌گوید:
 
میانگین خرید در دومینو، ۲۵ دلار است و خب از آنجایی که میانگین تراکنش‌های لایتنینگ کمتر از ۵ دلار است، این پروژه قادر است برای نخستین بار ارزش پرداخت‌های شبکه‌ی لایتنینگ را بالا ببرد.
 
طبق داده‌های وبسایت ۱ML، شبکه‌ی لایتنینگ در هفته‌ی اخیر رکورد جدیدی با بیش از ۲۶,۵۸۸ کانال پرداخت برای معاملاتی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار ثبت کرده که به نسبت ماه گذشته، ۳۹ درصد رشد داشته است. ریوز اعلام کرد که سفارشاتی از تمامی ایالت‌های آمریکا دریافت کرده است:
 
دیدن سفارش‌های مردم از سراسر کشور حس فوق‌العاده‌ای بود.
 
ریوز اعلام کرد که پس از یکپارچه‌سازی شبکه‌ی لایتنینگ و فولد، این استارتاپ قصد دارد اپلیکیشن موبایل فولد را برای کاربران اندروید و ios، توسعه دهد. استارتاپ هفت نفره‌ی فولد که توسط شرکت تزیز (Thesis)، سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را جذب کرده، در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه و متنوع‌سازی محصولات خود برای جذب مشتری‌های بیشتر است.
 
به گفته‌ی ریوز، فولد در هر ماه، نزدیک به ۱,۵۰۰ مشتری داشته و از زمان راه‌اندازی اولین نسخه‌ی اپلیکیشن خود در ۲۰۱۴، ۳۵,۰۰۰ تراکنش بیت کوین داشته است. تا به امروز این شرکت پروژه‌های گسترده‌ی خود را تنها با سرمایه‌ی مختصری که از شتاب‌دهنده‌ی بوست (Boost) دریافت کرده، توسعه داده و در چشم‌انداز خود قصد دارد با استارتاپ‌های کیف پول ارزهای دیجیتال همکاری کند.
 
ریوز اعلام کرد: بزرگترین مانع برای تبدیل بیت کوین به ارزهای فیات، ایجاد یک کیف پول جدید لایتنینگ بود. با وجود اینکه تعداد سفارشات ماهانه تقریبا ۱۵۰۰عدد بوده، تنها ۱۰ درصد از آنها بیت کوین‌های خود را به ارز فیات تبدیل کرده‌اند چراکه استفاده از کیف پول لایتنینگ برای مردم دشوار بوده است.
 
ما درس بزرگی گرفتیم که اگر قصد رشد اکوسیستم لایتنینگ را داریم، نه تنها باید بهترین محصولات را توسعه دهیم بلکه می‌بایست نحوه‌ی استفاده از آنها را نیز به خوبی آموزش دهیم. و این مساله را در برنامه‌های آتی خود حتما در نظر خواهیم گرفت.
 
به گفته‌ی ریوز، شرکت فولد در راستای یکپارچه شدن با افزونه‌ی مرورگر کازا (Casa)، به دنبال همکاری با استارتاپ کازا است. به این طریق صاحبان نودهای سخت‌افزاری قادر خواهند بود از نودهایشان برای خرید پیتزا نیز استفاده نمایند.
 
تیم فولد تنها تیمی است که به سختی برای پذیرش عمومی شبکه‌ی لایتنینگ کار می‌کند. این شرکت در فوریه‌ی ۲۰۱۹، شاهد راه‌اندازی استودیوی کوآلا با بازی شطرنج بر روی شبکه‌ی لایتنینگ بود. دراین پلتفرم، کاربران ۳,۵۳۶ پروژه‌ی مربوط به ساید فریلنس LND Work مبتنی بر بیت کوین را انجام دادند.
 
جک دورسی مدیرعامل اسکوئر (Square) نیز در مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام کرده اپلیکیشن دریافت وجه این شرکت از شبکه‌ی لایتنینگ پشتیبانی خواهد کرد. تنوع پروژه‌هایی که از شبکه‌ی لایتنینگ استفاده می‌نمایند، ریوز را برای اهدافش مصمم‌تر می‌سازد. او در خصوص همکاری با شرکت کازا اینچنین گفته است: ما امیدواریم همکاری با این تیم، منجر به گسترش لایتنینگ در سراسر دنیا گردد.