انقلاب شبکه ۵G در دنیای فناوری؛ آیا همه چیز از نو تعریف خواهد شد؟

بدون شک نسل پنجم شبکه تلفن همراه موسوم به ۵G تحولی بزرگ در دنیا ایجاد خواهد کرد.

انتظار می رود در آینده ای نزدیک ”نسل بعدی“ فناوری ارتباطات بی سیم فوق سریع در خودروهای خودران، واقعیت مجازی، شهرهای هوشمند و ربات های شبکه شده به کار گرفته شود.

اما نسل جدید ارتباطات قادر به انجام چه کارهای دیگری است؟

گویا آی تی – شرکت اریکسون با همکاری پژوهشگرانی از کالج کینگ لندن، رویای کاربردهایی آینده نگرانه ای برای شبکه ۵G در سر می پروراند. آنها به دنبال تغییر همه چیز با استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن همراه هستند، از جمله تحولاتی در حوزه های موسیقی و پزشکی.

این تیم تلاش خود را روی به کارگیری فناوری برای انتقال مهارت های فیزیکی از طریق شبکه ها متمرکز کرده و به دنبال خلق پدیده ای با عنوان ”اینترنت مهارت ها“ است.

به این مثال دقت کنید: یک جراح با استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی و دستکش های هپتیک (لامسه ای)، که قادر به درک حرکت و فشارند، توسط یک ربات قادر  به جراحی یک بیمار در آن سوی دنیا خواهند بود.

البته جراحی از راه دور مدت های زیادی است که امکان پذیر شده اما سرعت فوق العاده بالای شبکه های ۵G تمام تاخیرها را از میان خواهد برداشت. به این معنی که جراح با استفاده از دستکش ها، بازخوردی فوری، یا به تعبیری بهتر ”آنی“ دریافت خواهد کرد.

در این رابطه «میشا داهلر»، پروفسور علوم ارتباطات بی سیم در کالج کینگ می گوید: ”با به کارگیری نسل پنجم شبکه های تلفن همراه و همچنین معماری شبکه جدیدی که در حال ساخت آن هستیم، تاخیرهای موجود را به سرعت نور تقلیل خواهیم داد.“

داهلر که به عنوان شغل دوم آهنگ سازی کرده و پیانو هم می نوازد، برنامه هایی برای دیجیتالی کردن مهارت نواختن پیانوی خود و همچنین آموزش از راه دور علاقه مندان برای یادگیری این ساز موسیقی دارد.

از دستکش های هپتیک می توان برای ردیابی و ثبت حرکات انگشتان داهلر و همچنین موقعیت دستان وی استفاده کرد. این اطلاعات در پایگاه داده مهارت ها ذخیره خواهند شد و سپس پیانیست های مشتاق، امکان دانلود آنها را در هر مکان و زمان خواهند داشت.

داهلر: ”کاربران قادر به دانلود آنی داده ها روی یک اسکلت خارجی خواهند بود، و این اسکلت انگشتان آنها را تا زمان آموزش دیدن حافظه ماهیچه ای حرکت خواهد داد. به این ترتیب کاربران در هر زمان و مکانی که دوست داشته باشند امکان قوی تر کردن حافظه ماهیچه های خود را خواهند داشت.“

داهلر از سناریویی صحبت می کند که در آن یک جراح مهارت های خود را به یک پایگاه داده آپلود و از آنها برای آموزش دانشجویانش در سراسر دنیا استفاده می کند.

اما برای به ثمر رسیدن تلاش ها در حوزه ”اینترنت مهارت ها“ حداقل باید ده سال بگذرد.

وی در پایان اضافه می کند: ”ابتدا باید حقوق امنیتی و بهترین روش های موجود برای پیاده سازی این فناوری را مشخص کنیم، زیرا از لحظه شروع تکان دادن چیزها در آن سوی دنیا، در کنار همه کارهای خوبی که می توان انجام داد امکان وارد کردن آسیب های جدی نیز وجود خواهد داشت.“