اپلیکیشن مربوط به ژست‌ ضربه‌ای اندروید ۱۱ برای برخی گوشی‌های اندرویدی منتشر می‌شود

با انتشار ورژن جدید سیستم‌عامل‌های موبایلی گوگل و اپل با اسامی اندروید 11 و iOS 14 در فصل پاییز پیش رو هندست‌های اندرویدی و گوشی‌های آی‌فون از قابلیت جدیدی بهره‌مند خواهند شد. بدین‌ترتیب کاربران با مراجعه به منوی Accessibility در گوشی آی‌فون مجهز به iOS 14 قادر به اعمال تنظیمات سفارشی برای ژست‌های ضربه زدن 2 باره یا 3 باره به پشت هندست جهت فعالسازی یک مشخصه خاص خواهند بود. به‌عنوان مثال پس از نصب iOS 14 کاربر با 2 نوبت ضربه زدن به قسمت پشتی دستگاه قادر به تهیه تصویر اسکرین‌شات، فراخوانی دستیار صوتی سیری، قطع صدای گوشی، افزایش یا کاهش صدای دستگاه و اقداماتی از این‌دست خواهد بود. ژست ضربه زدن 3 نوبته نیز می‌تواند برای فعالسازی مشخصه دیگری به‌کار گرفته شود.

در واقع ابتدا گوگل به سراغ چنین ایده‌ای رفت. این خبر در ماه مارس و پس از موفقیت کاربران انجمن XDA Developers در کشف مشخصه جدیدی موسوم به “Columbus” در گوشی پیکسل 2XL با ورژن پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان اندروید 11 اعلام شد. مشخصه ضربه زدن 2 باره در اندروید 11 حتی هنگام استفاده از کیس محافظ برای گوشی نیز کارآمد خواهد بود. با وجود این قابلیت کاربران اندرویدی از طریق 2 نوبت ضربه زدن به قسمت پشتی دستگاه قادر به فراخوانی دستیار گوگل اسیستنت، اجرای اپلیکیشن دوربین، از کار انداختن تایمرها، پخش یا وقفه رسانه، تهیه تصویر اسکرین‌شات، بازگشایی منوی برنامه‌های اخیرا اجرا شده، کوچک کردن (minimize) نوار وضعیت، به تعویق انداختن زنگ هشدارها، رد تماس‌های دریافتی، حذف سنجاق اعلان‌ها و انجام یکی از اعمال منتخب کاربر خواهند بود. در هر لحظه کاربران تنها می‌توانند 1 عمل را انتخاب نمایند.

به گفته انجمن XDA مشخصه Columbus برای سری پیکسل 3 و مدل‌های جدیدتر از آن طراحی شده است؛ لذا یک توسعه‌دهنده متفرقه برنامه موفق به پورت کردن این مشخصه و تولید یک اپلیکیشن جدید موسوم به Tap,Tap شده است. این اپلیکیشن بر روی تعداد زیادی از هندست‌های اندرویدی غیر پیکسلی قابل استفاده خواهد بود. برنامه مذکور امکان بازگشایی منوی اپلیکیشن‌های اخیرا اجرا شده، فشردن دکمه پشتی، دسترسی به صفحه هوم و سایر موارد را از طریق 2 نوبت ضربه زدن به پنل پشتی دستگاه فراهم می‌کند.

اپلیکیشن Tap,Tap به کاربران برخی گوشی‌های اندرویدی امکان می‌دهد تا با 2 نوبت ضربه به قسمت پشتی دستگاه بعضی برنامه‌ها یا امکانات را فراخوانی نمایند

پس از نصب برنامه، خدمات دسترسی بایستی فعال شوند. تنظیمات عملکرد دربردارنده اقدامات موردنظر کاربر (نظیر اجرای یک برنامه خاص، بازگشایی دستیار گوگل اسیستنت یا اپلیکیشن دوربین) هنگام 2 نوبت ضربه زدن به قسمت پشتی گوشی است. کاربران همچنین می‌توانند اعمالی نظیر فشردن دکمه Home، Back و سایه‌دار کردن اعلان‌ها را شبیه‌سازی نمایند. گیت‌ها موقعیت‌هایی هستند که مانع از اجرای عملی خاص توسط یک ژست می‌شوند. به‌عنوان مثال کاربران با استفاده از اپلیکیشن Tap,Tap می‌توانند از انجام یک عمل خاص همزمان با اجرای اپلیکیشن دوربین جلوگیری نمایند. ورژن آلفای این برنامه با موفقیت تست شده و انتظار می‌رود که نهایتا از طریق فروشگاه گوگل پلی استور منتشر شود. برای مشاهده ویدیوی مربوط به نحوه عملکرد اپلیکیشن Tap,Tap کافیست اینجا کلیک کنید.

گیت‌ها موقعیت‌هایی هستند که مانع از اجرای عملی خاص توسط یک ژست می‌شوند

به باور برخی کارشناسان، شیائومی نیز روی ژست‌های ضربه‌ای مشابه برای رابط کاربری MIUI 12 خود کار می‌کند. همانند ورژن iOS برنامه این‌بار کاربران شیائومی نیز با استفاده از ژست‌های ضربه‌ای 2 و 3 نوبته به پنل پشتی گجت‌های خود قادر به اجرای اعمال مختلفی خواهند بود.

نوشته اپلیکیشن مربوط به ژست‌ ضربه‌ای اندروید 11 برای برخی گوشی‌های اندرویدی منتشر می‌شود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.